دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

16 هزار كودك كار و خیابان تحت پوشش خدمات بهزیستی
 
رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: 12 هزار كودك كار و خیابان تحت پوشش خدمات روزانه بهزیستی بودند كه با همكاری تشكل های مردم نهاد این تعداد به 16 هزار نفر افزایش پیدا كرده است.
16 هزار كودك كار و خیابان تحت پوشش خدمات بهزیستی رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: 12 هزار كودك كار و خیابان تحت پوشش خدمات روزانه بهزیستی بودند كه با همكاری تشكل های مردم نهاد این تعداد به 16 هزار نفر افزایش پیدا كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی كشور در برنامه چاپ اول شبكه خبر گفت: زباله، طلای سیاه است و هركسی در واقه قادر نیست كه زباله گردی كند. كار به این گونه پیش می رود كه در هر محله ای یك كودكی از سوی پیمانكاران به كار گرفته شده كه این پیمانكاران تحت نظر شهرداری هستند.

وی ادامه داد: ما با شهرداری رایزنی كردیم و قرار شد كه شهرداری تهران پیگیر منع به كارگیری كودكان زباله گرد شود و حتی شهرداری موظف شد كه قرارداد این پیمانكاران را لغو كند اما چون هنوز ما شاهد كودكان زباله گرد هستیم به نظر می رسد این طرح موفق نبوده است بنابر این ما كار را پیگیری می كنیم.

قبادی دانا در ادامه این برنامه به 1600 مركز توانبخشی روزانه اشاره كرد و گفت: 40 درصد این مراكز در تهران هستند و این یك ضعف است و معنایش این است توزیع كافی نیست. همچنین دسترس پذیری افراد دارای معلولیت به مراكز توانبخشی محدود است و توزیع مراكز توانبخشی ما براساس آمایش سرزمین نیست و این مراكز در شهرهای كوچك وجود ندارند.

رئیس سازمان بهزیستی كشور درباره بیماران ضایع نخاعی نیز بیان كرد: 27 هزار ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی ماهانه یك میلیون تومان حق پرستاری دریافت می كنند.: 300 میلیارد تومان در قانون بودجه برای تامین بیمه افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است. اكنون یك میلیون و 550 هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

وی ادامه داد یك میلیون و 80 هزار نفر خانوار مستمری بگیر بهزیستی را روی نقشه مشخص كردیم و براساس آن 2527 محله شد كه به همین تعداد مركز در این محلات در حال خدمت هستند. آخرین مركز سه ماه است كه راه اندازی شده است و براساس فناوری اطلاعات كار خود را انجام می دهند. مددكاران در مراكز خدمت محلی، طی 9 ماه به منازل مراجعه كردند و مشكلات معلولان را احصا كردند و معلولانی بودند كه می گفتند 20 سال است كسی به آنها سر نزده است.

در بخش دیگری از این برنامه قبادی دانا به اورژانس اجتماعی و سابقه 20 ساله آن اشاره كرد و گفت: اكنون بیش از چهار هزار نفر پرسنل در اورژانس اجتماعی مشغول هستند. هر چند كاستی وجود دارد ولی نبود این مراكز آسیب های اجتماعی را زیاد می كند. 360 مركز اورژانس اجتماعی در كشور وجود دارد و 100 شهر نیز اورژانس اجتماعی ندارد.

رئیس سازمان بهزیستی كشور اظهار كرد: 40 سامانه الكترونیكی در بهزیستی فعال شد كه با كدملی نیازها را مشخص می كند. مددجو می تواند وارد سامانه شود و ببیند از سال 92 تاكنون چه اقداماتی برای او انجام شده است.

رئیس سازمان بهزیستی كشور درباره كودكان كار نیز گفت: مساله كودكان كار مانند كوه یخ است یعنی نوك كوه از آب بیرون است و كودكان كار را در خیابان می بینیماما عده ای از كودكان در كارگاه ها و مكان های دیگر مشغول به كار هستند. كودكانی كه ساماندهی می شوند قبلاً اوراق هویتی نداشتند و آمار دقیق از آنها نداشتیم. اكنون بررسی وضعیت بیومتریك كودكان كار براساس عكس از عینبیه آنها است كه در تهران از 944 كودكی كه ساماندهی شدند 80 درصد ایرانی نیستند و یك و نیم درصد پاكستانی هستند.

قبادی دانا گفت: طبق آمار گذشته غیر از آمار براساس اسناد هویتی، 12 هزار كودك كار و خیابان تحت پوشش خدمات روزانه بهزیستی بودند كه با همكاری تشكل های مردم نهاد این تعداد به 16 هزار نفر افزایش پیدا كرده است.

وی ادامه داد: براساس اسناد هویتی كودكان كار، اگر اكنون كودكی از تهران به جای دیگر فرستاده شود مشخص می شود. بخشی از كودكان كار نیازمند هستند اما بخشی از آنها حاصل قاچاق كودك كار هستند. برای كودك زیر 15 سال كار ممنوع است و در طرح ما هدف خانواده است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۰:۴۳ - ۲۸/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۷