دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ابتلای دوباره كادر درمان به كرونا پس از واكسیناسیون
 
مسئولان نظام سلامت می گویند چندین مورد فوت پس از تزریق واكسن به كادر درمان گزارش شد كه اغلب مربوط به افرادی بود كه در 3 ماهه اخیر در آی سی یو درگیر ویروس كرونا بوده اند.
كادر درمان همشهری- یكتا فراهانی: پیك پنجم كرونا، در اوج خود به سر می برد. متخصصان عفونی و اپیدمیولوژیست ها، آن را خطرناك ترین پیك كرونا در یك سال و نیم گذشته معرفی می كنند كه سرعت سرایت آن به دلیل جهش دلتا، بسیار بالاست. روند بستری و مرگ ها همچنان صعودی است، به طوری كه روز گذشته، آمار فوتی های روزانه به 195 نفر و مبتلایان به 22 هزار و 184 نفر رسید. در این شرایط، تاكید می شود كه تنها راه نجات واكسن است. روز گذشته، فرمانده عملیات مدیریت كرونای تهران، خطاب به دولت اعلام كرد كه اگر واكسیناسیون به موقع انجام نشود، خیزهای بعدی كرونا، اتفاق می افتد. با شروع هر پیك، بار مراجعه به بیمارستان ها چندین برابر می شود و در این میان،گروه های پزشكی و پرستاری، بیشترین فشار را متحمل می شوند؛ افرادی كه در 18 ماه گذشته، قربانیان زیادی داشته اند. براساس اعلام معاون پرستاری وزارت بهداشت، تاكنون 110 پرستار در كشور به دلیل ابتلا به كرونا جانشان را از دست داده اند و 70 هزار نفر مبتلا شده اند. آمار فوت و ابتلای پزشكان اما به طور دقیق در دسترس نیست با این حال قبلا سازمان نظام پزشكی، با در نظر گرفتن تمام گروه های پرستاری و پزشكی، تعداد فوتی ها را 300 نفر اعلام و از آنها تحت عنوان شهدای سلامت یاد كرد. حالا اما با واكسیناسیون این گروه، آمار مرگ ها به شدت كاهش یافته اما ابتلا همچنان گزارش می شود. واكسیناسیون كادر درمان از 21 بهمن سال گذشته با ورود اولین محموله واكسن روسی آغاز شد، از آن زمان نزدیك به 6 ماه می گذرد اما هنوز گروهی از نیروهای كادر درمان از واكسن جامانده اند. یا در انتظار دوز دوم اند یا دوز اول را هم نزده اند. در میان آنهایی هم كه واكسن زده اند، موارد ابتلای جدید دیده شده است، هر چند كه به گفته فعالان این حوزه، ابتلاها شدید نیست و واكسیناسیون توانسته هم ابتلا را مدیریت كند و هم مرگ ها را متوقف.

حدود 10 درصد از كادر درمان واكسینه نشده اند با این كه بیمارستان ها كرونایی شده و تخت خالی هم به زحمت پیدا می شود، اما حسین كرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشكی و مدیر اورژانس بیمارستان سینا به همشهری می گوید، نزدیك به 10 درصد از نیروهای درمان، هنوز در برابر كرونا واكسینه نشده اند: «كادر درمان، شامل كاركنان خصوصی و دولتی اند. بخش خصوصی شامل بیمارستان ها، كلینیك ها، مراكز پاراكلینیكی مثل مراكز سی تی اسكن، آزمایشگاه ها، فیزیوتراپی و مراكز درمان در منزل و مطب ها و... می شود. با درنظر گرفتن تمام اینها كه در چرخه درمان نقش دارند، حدود 10 درصد از نیروهای فعال در این مراكز، در تهران هنوز واكسن دریافت نكرده اند؛ دلیل آن هم قرار گرفتن این افراد در بخش خصوصی و بی توجهی به واكسینه شدن افراد در این بخش است.»

به گفته كرمانپور، به دلیل وسعت زیاد تهران و انجام واكسیناسیون از سوی 3 دانشگاه علوم پزشكی، این مراكز، دیگری را مقصر این بی توجهی می دانند. به طور كلی می توان گفت كه بخشی از جامعه پزشكی هنوز به دلایل مختلف مثل بیماری، ابتلا به كرونا یا مشكلات شخصی، در دسترس نبودن و... هنوز دوز اول واكسن را دریافت نكرده اند.

21 بهمن سال گذشته واكسیناسیون كادر درمان با واكسن روسی اسپوتنیك وی آغاز شد، اما در ادامه مسیر، واكسن های آسترازنكا، سینوفارم و به میزان محدودی هم بهارات هندوستان به آن اضافه شد. براساس اعلام مدیر اورژانس بیمارستان سینا، واكسیناسیون دوز دوم افرادی از كادر درمان كه واكسن آسترازنكا دریافت كرده اند، آخر تیرماه انجام می شود.

گزارش ابتلای دوباره به كرونا ماجرا اما تنها به این جاماندگان از واكسن محدود نمی شود. حالا با شیوع كرونای دلتا، نگرانی از ابتلای دوباره كادر درمان با توجه به اوج درگیری آنها با این بیماران، بالا رفته است. با اینكه كرمانپور می گوید، آمار دقیقی از افرادی كه با وجود تزریق واكسن، مبتلا به كرونا شده اند، وجود ندارد، اما گزارش ها حكایت از ابتلای مجدد این افراد به ویروس دارد؛ هر چند كه مورد فوت در میان این افرادی كه واكسن زده اند، گزارش نشده است. كرمانپور در توضیح بیشتر می گوید: «تعدادی از نیروهای درمان با وجود دریافت هر دو دوز واكسن، باز هم به كرونا مبتلا شده اند كه این افراد معمولا واكسن سینوفارم تزریق كرده بودند. البته تعداد آنها قابل توجه نیست و هنوز هم مطالعات دقیقی درباره تعداد و دلایل ابتلای دوباره وجود ندارد.»

براساس اعلام او، تعداد افرادی كه با یك دوز دریافت واكسن به بیماری مبتلا شده اند، بسیار بیشتر از افرادی است كه هر دو دوز واكسن را تزریق كرده اند: «معمولا دوز دوم را به دلیل واكنش های شدید از نوع آلرژیك، تزریق نمی كنند. گزارش هایی هم به ما رسیده كه برخی از افراد، بین دوز اول و دوم مبتلا به كرونا شده اند، بعضی هم بر اثر تزریق واكسن دوز اول به طور سبك یا متوسط، كرونا گرفته اند، اما در مرحله دوم واكسیناسیون گزارشی از میزان ابتلای شدید افراد به بیماری داده نشده و اغلب به طور خفیف كرونا گرفته اند.» با این همه اما كرمانپور، تأكید می كند كه اطلاعات دقیق و كافی درباره اینكه كرونای دلتا، نوع ویروس درگیر شده كادر درمان در ابتلای دوباره است، به دست نیامده است. او این را هم می گوید كه تاكنون گزارشی از فوت كادر درمان بر اثر ابتلا به كرونا، پس از تزریق واكسن هم داده نشده است. با این حال این متخصص تأكید می كند كه موارد نادری از مرگ نیروهای درمان بر اثر لخته شدن خون با تزریق واكسن دوز اول آسترازنكا ثبت شده، اما در دوز دوم تزریق همین واكسن چنین مواردی دیده نشده است.

عوارض واكسن گریبان 56 درصد نیروهای گروه پزشكی را گرفت حالا در این شرایط، سازمان نظام پزشكی، بخشی را برای ثبت عوارض واكسیناسیون كادر درمان درنظر گرفته تا فراوانی اثرات سوء واكسن ها را بسنجند: «43 هزار نفر افراد واجد شرایطی كه هر دو دوز واكسن را دریافت كرده اند در این طرح شركت كرده اند. نتیجه نشان می دهد 56 درصد از افرادی كه واكسن زده اند به نوعی دچار عوارض جانبی شده اند. بیشترین عارضه هم مربوط به واكسن آسترازنكا بوده است. بررسی ها نشان می دهد 47.7 درصد افرادی كه واكسینه شده اند، دچار عوارض عمومی مثل تب و لرز، تعریق و بدن درد شده اند. پس از آسترازنكا، اسپوتنیك وی با 36 درصد، سینوفارم با 5درصد و بهارات با یك درصد بیشترین عوارض را داشته اند.» به گفته كرمانپور، حدود 14.2 درصد افراد دچار عارضه قلبی، حدود 10.5 درصد عوارض تنفسی و 12 درصد هم دچار سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی شده بودند. 12 درصد عوارض گوارشی و 3.2 درصد هم مشكلات پوستی گزارش شده است. همچنین بیشترین میزان بروز مشكل و البته اثربخشی خود واكسن در برابر بیماری به ترتیب مربوط به آسترازنكا، اسپوتنیك وی، سینوفارم و بهارات است.

با واكسن، ابتلا مدیریت شد در میان كادر درمان، گروه های پرستاری بیش از همه در معرض ابتلا به كرونا قرار دارند، با اینكه دبیركل خانه پرستار به همشهری می گوید كه تمام افراد در گروه پرستاری واكسینه شده اند اما هنوز چرخه ابتلا برقرار است. محمد شریفی مقدم در توضیح بیشتر می گوید بیشترین عوارضی كه با تزریق واكسن ایجاد شده، مربوط به آسترازنكا بوده اما در میان گروه پرستاری، گزارشی از فوت در اثر تزریق این واكسن داده نشده است: «موارد ابتلای دوباره به كرونا معمولا بعد از تزریق اول كه هنوز ایمنی كامل نشده است، رخ می دهد، شواهد حاكی است كه میزان ابتلا به بیماری پس از دوز دوم كمتر شده است. اگر هم بعضی پرستاران به بیماری كرونا مبتلا شده اند در فاصله تزریق دوز اول و دوم بوده است.» او درباره پرستارانی كه بعد از تزریق واكسن، جانشان را از دست داده اند هم توضیحاتی می دهد: «چندین مورد فوت پس از تزریق واكسن گزارش شده كه اغلب مربوط به افرادی بوده كه در 3 ماهه اخیر در آی سی یو درگیر ویروس كرونا بوده اند. اما هنوز آمار دقیقی در این باره وجود ندارد.»

او درباره این كه گفته می شود واكسیناسیون پس از گذشت 6 ماه باید دوباره انجام شود و با توجه به این كه گروهی از كادر درمان نزدیك به 6 ماه پیش، واكسینه شده اند، می گوید: «هنوز اطلاعات درباره ایمنی این واكسن ها مشخص نیست، معلوم نیست واكسیناسیون دور بعدی پس از چند ماه باید انجام شود و تا چه مدت افراد واكسینه را از ابتلا به بیماری مصون می دارد. برای زمان تزریق واكسن یادآور پس از 2 دوز هم اختلاف نظر زیاد است. به همین دلیل هنوز هیچ برنامه مشخصی برای تكرار واكسیناسیون برای كادر درمان وجود ندارد.» به گفته شریفی مقدم، بیش از 80 درصد جامعه پرستاری یعنی بالای 110 هزار نفر، حداقل یك بار به كرونا مبتلا شده و ایمن شده اند، بنابراین با انجام واكسیناسیون می توان گفت كه بیماری بین پرستاران كنترل شده است. این موضوع باعث می شود میزان ابتلا به بیماری و مرگ كاهش پیدا كند و حتی در پیك پنجم، میزان مرگ ها نسبت به پیك های قبل كمتر است.

هنوز تمام پرستاران اهواز واكسینه نشده اند با این كه دبیركل خانه پرستار تأكید می كند كه واكسیناسیون برای جمعیت زیادی از این گروه انجام شده اما نسرین خالدی، سوپروایزر بیمارستان رازی اهواز تأكید می كند كه هنوز بخشی از پرستاران در خوزستان واكسینه نشده اند. او به همشهری می گوید: «واكسیناسیون كادر درمان با تأخیر انجام شده و هنوز تمام نیروهای درمان واكسینه نشده اند. مسئله دیگر این است كه فاصله بین تزریق دوز اول و دوم واكسن بسیار زیاد است، چرا واكسن در مرحله دوم با تأخیر زیادی به ایران رسید. این در حالی است كه گروهی حتی دوز اول را نگرفته اند چون كم بود.» خالدی درباره وضعیت ابتلای كادر درمان به كرونا پس از دریافت 2دوز واكسن می گوید: «ابتلا به بیماری پس از 2 دوز واكسن هم در بین كادر درمان وجود داشته اما نسبت به قبل بسیار كمتر شده است. البته مواردی هم از مبتلا شدن افراد به بیماری كرونا پس از دریافت دوز اول دیده شده كه این میزان پس از دوره دوم كاهش چشمگیری داشته است.» به گفته خالدی، اطلاع دقیقی از میزان مبتلایان به جهش دلتا در دست نیست و هنوز گزارشی مبنی بر گرفتار شدن كادر درمان در اهواز به ویروس دلتا نرسیده است.

هنوز دور دوم واكسیناسیون آغاز نشده از قم هم خبر می رسد كه در میان گروه درمان، گزارش هایی درباره ابتلای مجدد به كرونا رسیده، اما ابتلا شدید نبوده است. حسین عادلی، رئیس نظام پزشكی قم به همشهری می گوید:«پس از واكسیناسیون موارد ابتلا به بیماری كرونا در میان گروه پزشكی دیده شده اما اغلب بیماری آنها در حد خفیف و محدود به درمان های خانگی بوده، اگر هم افراد نیاز به بستری داشته اند معمولا خیلی كوتاه مدت بوده است.» براساس اعلام او، موارد منجر به فوت پس از واكسیناسیون، در میان گروه پزشكی و دانشجویان این رشته دیده نشده، درحالی كه قبل از تزریق واكسن، 3 مورد فوت در میان پزشكان قم گزارش شد. به گفته عادلی، ویروس جهش یافته دلتا در قم هم دیده شده اما آمار مشخصی از میزان ابتلا به این ویروس وجود ندارد. رئیس نظام پزشكی قم درباره شروع دور بعدی واكسیناسیون كادر درمان در این استان می گوید كه هنوز در پروتكل ها، برنامه ای برای اینكه چه مدت زمان بعد از تكمیل 2 دوز دوره اول باید دور دوم تزریق را شروع كرد، وجود ندارد. البته مطالعات زیادی در این خصوص در سطح دنیا انجام شده. بررسی های اولیه نشان می دهد، بهتر است پس از 6 ماه از واكسیناسیون كادر درمان، این افراد دوباره واكسینه شوند. اما خیلی از كشورها این موضوع را تأیید نمی كنند و هنوز هم دور دوم واكسیناسیون در كشورهای دیگر آغاز نشده است.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۸:۰۶ - ۲۸/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۴