دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

هنردرمانی در درمان مبتلایان به ناتوانی ذهنی نقش موثری دارد
 
تهران - ایرنا - مدیر گروه كاردرمانی دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به نقش هنردرمانی در درمان مبتلایان به ناتوانی ذهنی گفت: هنردرمانی به طور گسترده برای درمان عقب ماندگی ذهنی، اختلالات یادگیری، افت تحصیلی، اضطراب، افسردگی و وسواس اجباری استفاده می شود.
هنردرمانی در درمان مبتلایان به ناتوانی ذهنی نقش موثری دارد تهران - ایرنا - مدیر گروه كاردرمانی دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به نقش هنردرمانی در درمان مبتلایان به ناتوانی ذهنی گفت: هنردرمانی به طور گسترده برای درمان عقب ماندگی ذهنی، اختلالات یادگیری، افت تحصیلی، اضطراب، افسردگی و وسواس اجباری استفاده می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی، نوید میرزاخانی ضمن گرامیداشت 30 تیرماه روز جهانی ناتوانی ذهنی، هنر درمانی یا Art therapy را یكی از روش های درمانی در این افراد ذكر كرد و افزود: جلسات درمان نقاشی و موسیقی به همراه كاردرمانی نشان داد كه هنر درمانی بر بهبود مهارت های اجتماعی و افزایش عزت نفس این افراد تأثیر می گذارد.

وی هنردرمانی را درمان اختلالات روانی از طریق واسطه های هنری توصیف كرد كه درمانگر را یاری كرده و دارای مولفه های مختلفی نظیر نقاشی درمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی است.

مدیر گروه كاردرمانی دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه بررسی تأثیرات هنر درمانی بر عوامل روانشناختی مثبت مانند بهبود مهارت های اجتماعی و عزت نفس در افراد ناتوان ذهنی گفت: نقاشی درمانی می تواند باعث تسهیل یادگیری، آموزش مهارت های اجتماعی، مهارت های ابراز وجود، اعتماد به نفس، كاهش استرس و اضطراب، عملكرد و افزایش قدرت شناخت و درك در حقارت ذهنی شود.

میرزاخانی نقش هنر درمانی در روند درمان و توانبخشی عقب ماندگی ذهنی را مهم برشمرد و ارزیابی آن در الگوهای توانبخشی افراد معلول به ویژه در معلولیت ذهنی با مشكلات رفتاری، كمبود مهارت های اجتماعی و اعتماد به نفس پایین را ضروری دانست.

وی ناتوانی ذهنی را به دلیل محدودیت های شناختی از نظر مهارت های اجتماعی و عزت نفس، مشكل ساز عنوان كرد و افزود: ناتوانی ذهنی یا به تعبیرعام عقب ماندگی ذهنی یكی از پیچیده ترین و دشوارترین مسایل در كودكان و نوجوانان است.

میرزاخانی اظهار داشت: بر اساس تعریف پنجمین كتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، ناتوانی ذهنی اصطلاحی عمومی برای شرایط شایع و مادام العمر به دلیل ناهنجاری های ساختاری و عملكردی در رشد شناختی فردی است.

به گفته میرزاخانی، مهارت های اجتماعی مجموعه ای از مهارت های برقراری ارتباط ، حل مساله، تصمیم گیری، جرات، تعامل با همسالان و خودمدیریتی را شامل می شود كه افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی در مقایسه با همتایان عادی خود از نظر رشد اجتماعی دارای ضعف قابل توجه بوده و از ابزار لازم برای تأمین انتظارات اجتماعی برخوردار نیستند.

مدیر گروه كاردرمانی دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به عزت نفس پایین در مبتلایان به ناتوانی ذهنی در مقایسه با افراد عادی گفت: عزت نفس، باور و اعتقادی است كه فرد، درباره ارزش و اهمیت خود دارد و به تعبیر دیگر قضاوت و نگرشی است كه فرد به طور مداوم نسبت به ارزش های خود بیان می كند. افرادی كه از عزت نفس بالایی برخوردار هستند انعطاف بیشتری در زندگی داشته و قادر به تولید راه حل های ابتكاری بیشتری برای مسایل مختلف هستند.

ارایه خدمات به افراد كم توان ذهنی در كلینیك كاردرمانی دانشكده توانبخشی

زهرا پاشازاده عضو هیات علمی گروه كاردرمانی دانشكده توانبخشی نیز ضمن گرامیداشت روز جهانی ناتوانی ذهنی گفت: فراهم ساختن محیط و اسباب بازی هایی كه بتواند تحریك مناسبی برای رشد حركتی و ذهنی كودك مبتلا به ناتوانی ذهنی ایجاد كند یكی از راهكارهای مناسب در راستای توانبخشی این افراد است.

پاشازاده در ادامه بر ارتقای سطح آگاهی و آموزش مناسب والدین و خانواده افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی تاكید كرد و آموزش و آگاه كردن خانواده نسبت به مشكلات كودك مبتلا و ارتقای توانایی حل مشكلات را ضروری برشمرد.

وی توانبخشی ذهنی، حركتی و اجتماعی را از دیگر راهكارهای درمانی درخصوص این بیماران برشمرد و خاطرنشان كرد: بسیاری از خدمات مذكور در كلینیك كاردرمانی دانشكده توانبخشی به این افراد ارایه می شود.

به گفته پاشازاده كلینیك كاردرمانی دانشكده توانبخشی همه روزه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 فعال بوده و به ارایه خدمات درمانی و توانبخشی به مبتلایان به ناتوانی ذهنی می پردازند. این كلینیك در روزهای زوج پذیرای خردسالان و روزهای فرد پذیرای بزرگسالان هستند.

برچسب ها
- سلامت
- دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
- معلولیت ذهنی
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۳۲ - ۳۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۹۷