دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روزهای طلایی برای پیشگیری از بروز عقب ماندگی ذهنی در نوزادان
 
تهران - ایرنا - رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به اهمیت غربالگری نوزادان تاكید كرد: سه تا پنج روز اول پس از تولد، روزهایی طلایی برای شناسایی بیماری های متابولیك و پیشگیری از بروز عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است.
روزهای طلایی برای پیشگیری از بروز عقب ماندگی ذهنی در نوزادان تهران - ایرنا - رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به اهمیت غربالگری نوزادان تاكید كرد: سه تا پنج روز اول پس از تولد، روزهایی طلایی برای شناسایی بیماری های متابولیك و پیشگیری از بروز عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است.

به گزارش روزچهارشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، فاطمه نوائیان ضمن گرامیداشت روز جهانی عقب ماندگی ذهنی گفت: متاسفانه با وجود پیشرفت علم پزشكی هنوز هم نوزادانی با بیماری های مادرزادی و نقص های جسمی و ذهنی متولد می شود.

وی با تاكید بر اهمیت پیشگیری و ضرورت انجام آزمایشات غربالگری نوزادان در سه روز اول تولد به تبیین اقدامات گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت امور بهداشتی دانشگاه در راستای پیشگیری از عقب ماندگی پرداخت.

اجرای طرح غربالگری بیش از 50 بیماری متابولیك در نوزادان

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به آغاز طرح غربالگری نوزادان از سال 84 گفت: این برنامه با ارزیابی بیماری كم كاری تیروئید در نظام بهداشتی كشور آغاز شد. در سال 1386 دو بیماری فنیل كتونوری و فاویسم و در سال 97 نیز 53 بیماری متابولیك ارثی به این غربالگری افزوده شد.

نواییان این طرح را یكی از شاخص ترین فعالیت ها و دستاوردهای بهداشتی در سال های اخیر برشمرد كه با بررسی های زودهنگام احتمال بروز اختلالات و بیماری های ذهنی و جسمی در نوزادان را كاهش می دهد.

وی با اشاره به نحوه اجرای این غربالگری خاطرنشان كرد: در این غربالگری توسط مراقبان سلامت مراكز خدمات جامع سلامت در روزهای اولیه پس از تولد با گرفتن چند قطره خون از كف پای نوزاد صورت می گیرد و با انجام آزمایشات غربالگری بیماری های متابولیك مادرزادی، نوزاد در مقابل بروز بسیاری از بیماری های ذهنی و جسمی محافظت می شود.

جلوگیری از بروز عقب ماندگی ذهنی و جسمی با تشخیص زودهنگام اختلالات متابولیك

نواییان با اشاره به اهمیت غربالگری در شناسایی نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیك و جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی و جسمی خاطرنشان كرد: بسیاری از بیماری های متابولیك در صورت تشخیص زود هنگام، قابل كنترل و درمان هستند و می توان از بروز علایم شدید و خطرناك آنها جلوگیری كرد.

وی تاكید كرد: در صورت تاخیر در تشخیص و درمان متاسفانه این بیماری ها منجر به بروز مشكلات ذهنی و جسمی نظیر عدم توانایی حركتی، عقب ماندگی ذهنی، عدم توانایی تكلم و حتی مرگ كودك شود.

عوامل موثر در بروز عقب ماندگی ذهنی

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، كم كاری مادرزادی تیروئید را باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری بر روی رشد و تكامل مغز و اعصاب مركزی و رشد طولی و قد نوزاد عنوان كرد.

وی با ذكر این مطلب كه بیماری فنیل كتونوری در بدو تولد هیچ گونه نشانه آشكاری ندارد، افزود: نوزاد در دو تا سه ماه اول زندگی، ظاهری كاملا سالم دارد، ولی به تدریج علایم بیماری نمایان و با گذشت زمان كودك دچار عقب ماندگی ذهنی می شود.

به گفته نواییان، این كودكان اغلب ناآرام و پر جنب و جوش شده و تعادل عصبی خوبی ندارد. قدرت تكلمش ضعیف و در راه رفتن دچار مشكل شده و عقب ماندگی ذهنی در بیماری فنیل كتونوری شدید است و كودك بیش فعالی همراه با حركات بی هدف پیدا می كند.

غربالگری 500 هزار نوزاد در دانشگاه از ابتدای شروع طرح غربالگری تاكنون

آزاده صفائی كارشناس بیماری های متابولیك معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از غربالگری 500 هزار نوزاد از ابتدای شروع طرح غربالگری بیماری های متابولیك نوزادان تاكنون در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خبر داد و گفت: این غربالگری ساده و كم هزینه سبب جلوگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر و دایمی و هزینه های بیماری هایی نظیر عقب ماندگی ذهنی، كم شنوایی و افت تحصیلی می شود.

به گفته آزاده صفایی، متاسفانه اغلب نوزادان مبتلا به بیماری فنیل كتونوری قبل از اجرای برنامه غربالگری در سال 1386، به دلیل كشف دیررس بیماری، به درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی مبتلا می شدند به همین دلیل اجرای طرح غربالگری نوزادان یكی از ارزشمندترین دستاوردهای حوزه بهداشت كشور است زیرا بروز این بیماری در هر كودك منجر به ایجاد پیامدهای جبران ناپذیر و متعدد خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی درمانی خواهد شد.

غربالگری سالانه 50 هزار نوزاد در حوزه دانشگاه

كارشناس بیماری های متابولیك معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به غربالگری سالانه حدود 50 هزار نوزاد در حوزه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: در سال گذشته 51 هزار نوزاد در این دانشگاه مورد غربالگری قرار گرفتند كه 88 نفر آنان مبتلا به هیپوتیروئیدی نوزادی بودند و مورد مراقبت های لازم قرار گرفتند. همچنین شش مورد ابتلا به فنیل كتونوری كشف و گزارش شد.

به گفته صفائی، در مناطق تحت پوشش این دانشگاه هم اكنون حدود 500 كودك تحت مراقبت بیماری كم كاری تیروئید، 150 كودك تحت مراقبت بیماری فنیل كتونوری و 60 كودك نیز تحت مراقبت سایر بیماری های متابولیك ارثی قرار دارند.

وی خاطرنشان كرد: در خانواده های دارای فرزند مبتلا به بیماری های متابولیك ارثی و یا فنیل كتونوری، برای پیشگیری از تولد نوزاد دوم مبتلا طبق برنامه ریزی های صورت گرفته خدمات مشاوره، مراقبت ژنتیك و پیگیری در مراكز خدمات جامع سلامت به مادران در سنین باروری ارایه می شود.

وی در خصوص نحوه ارایه خدمات در این برنامه گفت: نوزادان شناسایی شده مبتلا به بیماری كم كاری تیروئید به مدت 36 ماه تحت مراقبت مستمر مراكز خدمات جامع سلامت قرار می گیرند. نوزادان مبتلا به بیماری متابولیك ارثی و فنیل كتونوری شناسایی شده نیز برای دریافت درمان های تخصصی به بیمارستان های منتخب ارجاع می شوند.

به گفته این كارشناس معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، خانواده های این بیماران نیز از خدمات رایگان مشاوره ژنتیك در مراكز خدمات جامع سلامت بهره مند می شوند تا با انجام مشاوره و آزمایشات تخصصی ژنتیك در خانواده های مبتلا از بروز بیماری در فرزندان بعدی خانواده پیشگیری به عمل می آید.

فعالیت 68 مركز غربالگری نوزادان در مناطق تحت پوشش دانشگاه

صفایی با بیان این مطلب كه در حال حاضر 68 مركز غربالگری نوزادان در سطح دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی فعالیت دارند گفت: این مراكز در پاندمی كرونا نیز فعال بوده و با رعایت كامل پروتكل های بهداشتی آزمایشات غربالگری نوزادان را انجام می دهند.

این كارشناس معاونت امور بهداشتی در خاتمه سخنان خود با تاكید بر ضرورت شناسایی زودهنگام بیماری های متابولیك برای پیشگیری از آسیب های ذهنی و جسمی نوزادان تاكید كرد: حتما والدین در روزهای سوم تا پنجم پس از تولد فرزندشان را برای انجام آزمایش غربالگری كف پای نوزاد به مراكز منتخب مراجعه كنند تا از سلامت نوزاد خود مطمئن شوند.

با وجود پیشرفت علم پزشكی هنوز هم نوزادانی با بیماری های مادرزادی و نقص های جسمی و ذهنی متولد می شود به همین دلیل روز 30 تیرماه به عنوان روز عقب ماندگی ذهنی نامگذاری شده است.

برچسب ها
- سلامت
- دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
- غربالگری
- نوزاد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۰۳ - ۳۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۰