دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

از عمده علت ایجاد معلولیت های ذهنی تا برقراری حقوق برای آنها
 
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان اینكه 30 درصد معلولان استان تهران را معلولان ذهنی تشكیل می دهند، گفت: بیشترین علت معلولیتهای ذهنی، مادرزادی است.
از عمده علت ایجاد معلولیت های ذهنی تا برقراری حقوق برای آنها سیداحمد خادم در گفت و گو با ایسنا، درخصوص وضعیت معلولان ذهنی تحت پوشش استان تهران، با بیان اینكه 45 هزار و 165 معلول ذهنی در بهزیستی استان پرونده دارند، بیان كرد: از این تعداد 27 هزار و 369 نفر مرد و 17 هزار و 796 نفر زن هستند.

وی اظهار كرد: در مجموع 30 درصد معلولان استان تهران را معلولان ذهنی تشكیل می دهند، این درحالیست كه در بهزیستی كل كشور 26 درصد معلولان را معلولان ذهنی هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان اینكه بیشترین علت معلولیتهای ذهنی، مادرزادی است، گفت: 30 هزار و 758 نفر از معلولان ذهنی، مادرزادی دچار این معلولیت شده اند. تصادف، بیماری و... نیز از دلایل دیگر دلایل معلولیتهای ذهنی است كه حدود 14 هزار نفر به این دلایل دچار معلولیت شده اند.

خادم با اشاره به اینكه معلولان ذهنی محدودیتهایی دارند و به همین دلیل نیازمند آموزشهای ویژه ای هستند، گفت: معلولان ذهنی تا زمانی كه به سن مدرسه برسند در صورت داشتن شرایط آموزش می توانند از مراكز آموزشی و توانبخشی ذهنی زیر 14 سال سازمان خدمت دریافت كنند. این مددجویان در صورتی كه بتوانند تا زمان مدرسه آموزشهای لازم را از این مراكز دریافت كنند، با موفقیت ترخیص می شوند و به مدارس استثنایی می روند و در آنجا دوره های آموزشی خود را می گذرانند و در صورت دارا بودن شرایط، بعد از آن می توانند از مراكز حرفه آموزی خدمت بگیرند. همچنین افرادی كه نتوانسته اند قبل از 14 سالگی به مدرسه بروند در مراكز خدمات پیش حرفه ای دریافت می كنند.

به گفته وی، در استان تهران 33 مركز حرفه آموزی و پیش حرفه ای وجود دارد كه 15 مركز ویژه مردان و 18 مركز ویژه زنان است كه در مجموع 1271 نفر از این مراكز خدمات آموزشی دریافت میكنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران یادآور شد: در استان تهران 24 مركز آموزشی ذهنی زیر 14 سال نیز وجود دارد كه به 935 نفر خدمت ارائه می كنند.

وی درخصوص اشتغال معلولان ذهنی، با بیان اینكه برخی از این معلولان به كارگاه های تولیدی حمایتی معرفی می شوند گفت: در استان هفت مركز تولیدی حمایتی وجود دارد كه 4 مركز ویژه مردان و سه مركز ویژه زنان است و مجموعا 284 نفر از این مراكز استفاده میكنند.

وی ادامه داد: معلولان ذهنی در این مراكز كه فعالیت اصلی آنان تولیدات قابل عرضه به بازار است می توانند حضور یافته و با انجام فعالیتهایی در راستای تولید، 20 درصد از یارانه مراكز كه از سوی سازمان پرداخت می شود، به عنوان دستمزد به این معلولان تعلق می گیرد. اما اگر از میان این افراد، توانایی فردی بسیار بالا باشد كه بتواند در محیط عادی كار كند، این افراد با كمك تیم توانبخشی حرفه ای از حیطه كارگاه تولیدی حمایتی خارج می شوند و در محیط خارج از مركز به عنوان كارگر ساده حقوق و مزایا دریافت می كنند. البته تعداد این افراد بسیار كم است.

وی با بیان اینكه به طور كلی تعداد كمی از معلولان ذهنی حقوق دریافت می كنند، اظهار كرد: از میان معلولان ذهنی تحت پوشش بهزیستی استان تهران، 33 هزار و 486 مددجو فاقد درآمد هستند و هیچ درآمدی دریافت نمی كنند. 187 نفر حقوق بازنشستگی و 138 نفر حقوق دولتی دریافت می كنند. همچنین 998 نفر درآمد شخصی دارند.

خادم در ادامه درخصوص معلولانی كه خانواده توانایی نگهداری از آن ها را ندارد نیز گفت: مراكزی برای معلولان ذهنی شدید و خیلی شدیدی كه علاوه بر معلولیتهای ذهنی، دارای معلولیتهای دیگری هستند و به نوعی خانواده نمی تواند از آنها نگهداری كند وجود دارد كه در این راستا 8 مركز برای نگهداری افراد زیر 14 سال وجود دارد كه 507 نفر از این مراكز خدمت می گیرند. همچنین در مراكز نگهداری بالای 14 سال، 16 مركز دخترانه و 16 مركز پسرانه وجود دارد كه در مجموع حدود 3141 مددجو در این مراكز نگهداری می شوند.

وی یادآور شد: همچنین، تعداد 11 خانه با ظرفیت 110 نفر،6 خانه پسران به 60 نفر و 5 خانه دختران به50 نفر، جهت ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی بصورت شبانه روزی به معلولین ذهنی خفیف كه فاقد سرپرست یا مجهول الهویه، در استان تهران فعال هستند.

وی با اشاره به سایر خدمات بهزیستی كه به معلولان ذهنی ارائه می شود یادآور شد: بهزیستی به این معلولان ذهنی نیز با ارائه اسناد و مدارك معتبر خدمات مناسب سازی منازل و لوازم كمك توانبخشی ارائه می كند. در زمینه طرح ترافیك نیز اگر فرد دچار معلولیت ذهنی شدید و خیلی شدید باشد هزینه ایاب و ذهاب درمان و روز برگ طرح ترافیك به آنها تعلق می گیرد.

خادم در ادامه درخصوص مستمری این افراد نیز اظهار كرد: حدود 31 هزار نفر از معلولان ذهنی از بهزیستی مستمری دریافت می كنند. البته ممكن است فرد صرفا دچار معلولیت ذهنی نباشد و علاوه بر معلولیت ذهنی، معلولیت جسمی هم داشته باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۵۹ - ۳۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲