دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

56 درصد معلولان شهر تهران مستمری دریافت می كنند/افزایش چشمگیر قیمت تجهیزات «معلولان»
 
به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، فرزانه نیكرو، معاون توانبخشی بهزیستی تهران در  برنامه «سعادت آباد رادیو تهران» در پاسخ به اینكه «چرا معابر شهر تهران دسترسی مناسبی برای معلولان ندارند ؟»، اظهار داشت: بهسازی مبلمان شهری نسبت به 10 سال گذشته بسیار بهتر شده اگرچه هنوز مشكلات زیادی وجود دارد. ما به عنوان دبیر اجرایی نوسازی معابر با شهرداری ها ارتباط مستقیم داریم.

وی افزود: طبق قانون حمایت از حقوق معلولین شهرداری ها موظف هستند معابر را برای معلولین بهسازی كنند. اینكار تا به امروز انجام شده ولی باز هم نیاز به كارهای بیشتری دارد. ما معمولا بر اینكار نظارت داریم و نامه نگاری های لازم هم انجام شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی تهران افزود:بر اساس قانون ابلاغی به سازمان مهندسی طی دو سال اخیر در هر ساختمانی كه برای ساخت مجو زمی گیرد و در هر معبر عمومی باید راه های قابل دسترسی را برای معلولان ایجاد شود.

نیكرو در واكنش به قطعی بیمه تكمیلی و حتی بیمه سلامت برای معلولان، خاطرنشان كرد: تعداد زیادی از مددجویان بیمه پایه داشتند كه تمدید هم شده است. حدود 3 سال است كه بیمه تكمیلی نداریم. به دلیل عدم تامین منابع مالی قادر به تمدید بیمه تكمیلی برای مددجویان نبوده ایم.

وی ابراز داشت:حداقل دریافتی مددجویان ضایعات مغزی نخاعی در سال 1400 افزایش خوبی داشته است. حدود 56 درصد معلولان شهر تهران مستمری دریافت می كنند و حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی و معلولیت های شدید هم تغییر كرده است.

معاون توانبخشی بهزیستی تهران در توضیح اینكه استفاده از اماكن ورزشی باید برای معلولان رایگان باشد یا خیر؟ گفت: شهرداری ها معمولا تسهیلاتی را برای معلولان در نظر می گیرند؛ به عنوان مثال تخفیف هایی برای آنها در استفاده از تجهیزات اماكن ورزشی در نظرگرفته شده است. اما من جایی نخوانده ام كه استفاده معلولان از امكانات ورزشی باید كاملا رایگان باشد.

نیكرو با تاكید بر اینكه كار در بهزیستی حتی از كار در معدن هم سخت تر است، گفت: كار ما از لحاظ روحی بسیار سخت تر از كار در معدن است . ما عاشقانه كار می كنیم ولی در جاهایی كه كمبود وجود دارد دست ما بسته است. در سال 1400 اتفاقات خوبی افتاده و ما امیدواریم كمك هزینه ها هرچه بیشتر شود تا بتوانیم كمك بیشتری به جامعه هدف داشته باشیم.

وی افزود:متاسفانه با افزایش تورم قیمت تجهیزات مورد استفاده معلولان چون بعضا وارداتی هستند با افزایش قیمت زیادی مواجه شدند. قیمت یك ویلچر حداقل 3 برابر شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی تهران متذكر شد: در سال گذشته برخی از تجهیزات به صورت رایگان در اختیار معلولان قرار گرفت و برخی هم كمك هزینه خرید دریافت كردند. تا حد امكان، مبلغی به افرادی كه خودشان تجهیزات را تهیه كرده اند هم عودت داده شده است.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۵۳ - ۳۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۵