دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همكاری مشترك رصدخانه اجتماعی كووید 19 و مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، شكل گرفت
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

همكاری مشترك رصدخانه اجتماعی كووید 19 و مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، شكل گرفت

با ابلاغ مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19، به عنوان « مسئول دبیرخانه كووید مجلس شورای اسلامی »، همكاری مشترك رصدخانه اجتماعی كووید 19 و مركز پژوهش های مجلس در حوزه كووید شكل گرفت.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، در اولین نشست مشترك این دو نهاد كه با حضور رئیس و دبیر رصدخانه اجتماعی كووید 19 و چند تن از محققان و متخصصان عضو دبیرخانه رصدخانه و مركز پژوهش های مجلس، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، دكتر خانكه رئیس رصدخانه با ارائه آخرین آمار مبتلایان به كرونا، بهبود یافتگان و فوت شدگان در ایران و جهان، « چالش ها و راهكارهای كووید در كشور » را كه مبتنی بر چند مطالعه انجام شده از اسفند سال 1398 می باشد، بیان كرد.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 طی سخنانی در این ارتباط گفت: « عدم حمایت كافی از نظام سلامت، نداشتن برنامه واحد، عدم وجود آموزش و اطلاع رسانی خوب، باز نبودن فضای رسانه ای، عدم حمایت از گروه های آسیب پذیر، ایجاد محدودیت های كسب و كار بدون حمایت، و پائین بودن اعتماد و سرمایه اجتماعی »، از جمله چالش های حوزه كووید در كشور است كه براساس مطالعات متخصصان و محققان حوزه سلامت اجتماعی استخراج شده است.

دكتر خانكه، « اطلاع رسانی شفاف، برنامه مشخص واكسیناسیون، اعلام عمومی، استفاده از نقطه نظرات نخبگان، و پیش بینی سناریو محتمل » را به عنوان نتیجه گیری كلی مطرح كرد و در ادامه، پیشنهادهای متخصصان و محققان رصدخانه اجتماعی كووید 19 را ارائه داد.

وی در بیان پیشنهادهای رصدخانه گفت: 1- ستاد ملی كرونا باید شامل تعدادی از نمایندگان مجلس، نمایندگان دستگاه های اجرایی و نخبگان این حوزه باشد. 2- كمیته علمی مشورتی با حضور متخصصان حوزه های مختلف (نخبگان حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی) در كنار نخبگان نظام سلامت تشكیل شود (این كمیته علاوه بر اینكه در تصمیم سازی كمك می كند، می تواند مداخلات را هم ارزیابی كند).

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 افزود: سومین پیشنهاد، استفاده از ظرفیت دانشگاه هاست. 4- طراحی ساختار پاسخ ملی (هر بحرانی كه اتفاق می افتد، كشور نیاز به ساختار پاسخ ملی دارد). 5- ارزیابی مداوم خطر، طراحی نقشه خطر و پیش بینی سناریوهای محتمل (حداقل برای دو سال آینده). 6- تدوین برنامه پاسخ سریع، 7- ارزیابی مداخلات ملی، 8- حمایت از گروه های آسیب پذیر، و نهمین پیشنهاد، تفویض اختیار به مدیران استانی است.

دكتر خانكه دهمین پیشنهاد را اجرای برنامه مشخص و منظم واكسیناسیون با برنامه واردات واكسن همزمان با تولید داخل، 11- ارتقای اعتماد اجتماعی، 12- عدالت و كاهش نابرابری ، و 13- فاصله گذاری اجتماعی (رعایت درمسافرت ها و ...) را ذكر كرد.

وی همچنین، به شش استراتژی مورد تاكید سازمان جهانی بهداشت اشاره كرد و گفت: براساس این شش استراتژی، باید " انتقال مدیریت شود، مواجهه كم شود، اطلاعات غلط به مردم ندهیم، گروه های آسیب پذیر را حمایت كنیم، مرگ و میر و ابتلا به كووید را كاهش بدهیم، مرگ و میر ناشی از عوامل غیركرونا را كاهش بدهیم ".

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، توصیه های سیاستی و اجرایی كلان در زمینه مدیریت و كنترل كووید براساس مطالعات محققان را ارائه داد و « تسهیل در مشاركت تشكل ها و سمن ها، انجمن ها و...، هماهنگی های بین بخشی، بكارگیری فناوری، تامین منابع مالی برای نظام سلامت، تامین ضمانت اجرایی قوانین، و ایجاد نظام پایش » را از جمله توصیه های سیاستی خواند.

دكتر خانكه، " حمایت از دهك های پائین، همخوانی در توصیه هایی كه به مردم می شود، حمایت از افراد ناتوان، توسعه خدمات برای گروه های آسیب پذیر، انجام مطالعات بومی و ارزیابی آنها، تسریع در واكسیناسیون وسیع " را به عنوان توصیه های اجرایی كلان بیان كرد.

وی همچنین در پایان سخنانش، با تاكید بر حمایت از گروه های آسیب پذیر و سالمندان در برابر كووید، اطلاع رسانی شفاف و به زبان ساده برای مردم، افزایش فعالیت فیزیكی مردم را ضروری دانست و افزود: ما نگران جنبه های روانی و اجتماعی در پسا كرونا (بعد پاندمی كووید) هستیم.

در ادامه، دكتر "محمد ساعتچی" اپیدمیولوژیست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و همچنین، عضو دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19، ضمن اشاره به روند شكل گیری رصدخانه، دبیرخانه و كارگروه های تخصصی آن، گزارشی از مطالعات در دست اجرای رصدخانه ارائه داد.

وی، از چهار طرح پژوهشی اولویت دار به عنوان مطالعات در دست اجرای رصدخانه نام برد و در مورد هر یك توضیح مختصری را ارائه داد، كه (1) فاز دوم طرح بررسی میزان پذیرش مردم نسبت به واكسن و مقایسه آن با نتایج فاز اول این مطالعه كه اوایل اردیبهشت ماه انجام و نتایج آن به وزارت بهداشت اعلام شده است، از جمله این طرح هاست.

دكتر ساعتچی همچنین، (2) كوهورت تاثیرات اجتماعی كووید 19 بر افراد بالای 18 سال سن، و (3) تاثیرات اجتماعی كووید 19 بر كودكان 6 تا 18 ساله ، را از دیگر طرح های در دست اقدام رصدخانه خواند.

وی با اشاره به طرح چهارم تحت عنوان " بررسی میزان درك مردم از اقدامات دولت " ، گفت: در این طرح، مشخص می شود كه مردم چقدر نسبت به اقدامات دولت اعتماد دارند و چه نگرشی دارند؟ چرا كه میزان تبعیت مردم با این نتیجه، رابطه مستقیم دارد. با توجه به اینكه مجموع اقدامات سیاستگذاران و مسئولان نظام سلامت وارد این مطالعه می شود، اطلاعاتی كه بدست می آید، می تواند پاسخگوی این سئوال نیز باشد كه چقدر مسئولان، این سیاست ها را عملیاتی می بینند.

وی افزود: ابزار بررسی تغییرات برای اجرای دقیق این مطالعه، ساخته شده و در اختیار دانشگاه های علوم پزشكی كشور قرار می گیرد تا با توجه به شرایط بومی و فرهنگی هر منطقه، این مطالعه انجام شود، چون سیاستگذاری برای هر منطقه نیز متفاوت خواهد بود.

در ادامه، متخصصان و محققان مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ضمن طرح سئوال هایی از دكتر خانكه و مسئولان دبیرخانه رصدخانه، ساختار مركز پژوهش های مجلس را تشریح كرده و در باره گزارش های تهیه شده و فعالیت های مركز پژوهش ها و معاونت های آن پیرامون پاندمی كووید 19 توضیح دادند.

دكتر خانكه رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 نیز با ابراز خشنودی از همكاری رصدخانه با مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد كرد كه این همكاری منجر به پاسخگویی به سئوال های نمایندگان مجلس در خصوص پاندمی كووید 19 شود، و به حوزه قانونگذاری و ارائه لایحه پیرامون این موضوع كمك كند.

وی بمنظور مشخص كردن چالش ها و ترسیم نقشه راه مشترك، گفت كه خلاصه ای از مطالعات رصدخانه اجتماعی كووید 19 و همچنین، نقشه راه رصدخانه به متخصصان و محققان مركز پژوهش های مجلس ارائه می شود تا از آنها برای فعالیت های بعدی استفاده شود.

سپس به عنوان مصوبه این نشست مشترك، مقرر شد كه معاونت های مركز پژوهش های مجلس، چالش های مربوط به حیطه وظایف خود در ارتباط با كووید را مشخص كنند، تا چالش های مورد توافق انتخاب شده و چالش های منتخب به پروژه های بزرگ تعریف شود و این مطالعات با همكاری نخبگان در مراكز تحقیقاتی و دانشگاه های كشور طراحی و به اجرا گذاشته شود.

گفتنی است؛ رصدخانه اجتماعی كووید 19 از اواخر اسفندماه سال گذشته (1399)، با ابلاغ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، به دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی سپرده شد تا با تاسیس این رصدخانه، تبعات و تاثیرات اجتماعی كووید 19 بررسی شود، و نتایج آن به سیاستگذاران و برنامه ریزان كلان كشور كمك كند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

   تاریخ: ۲۰:۱۸ - ۰۱/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۵