دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آمادگی بیمه سلامت برای پوشش 100 درصدی هزینه های سرطان | 5 میلیون ایرانی بدون بیمه درمانی
 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: به معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام آمادگی كردیم و الان هم آماده پوشش 100 درصدی هزینه درمان مبتلایان به سرطان در بخش دولتی و متعاقب آن بخش خصوصی هستیم.
بیمه سلامت به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دكتر محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینكه كشور ایران در شاخص های بیمه ای در حوزه پوشش بیمه همگانی وضع نسبتا خوبی دارد، گفت: امیدواریم در پوشش همگانی جمعیت، طی چهار سال آتی به سطح بسیار بالایی در دنیا برسیم.

او گفت: الان در بحث پوشش بیمه ای روستائیان، كاركنان دولت و سایر اقشار تقریبا پوشش 100 درصدی داریم و تنها پوشش همگانی می ماند كه یك صندوق مجزا است.

گفت: البته در این بخش هم 100 درصد اعلام آمادگی كردیم كه این كار را انجام دهیم، اما هنوز بخشی از جمعیت یعنی حدود 4 تا 5 میلیون نفر در آمارهای ما به عنوان بیمه شده نیستند و با سایر بیمه ها هم همپوشانی ندارند كه مكررا اعلام كردیم مردم حداقل در دوران كرونا بیایند بدون هزینه بیمه شوند كه درمان شان مشمول خدمات بیمه سلامت باشد و این شاخص ما هم تكمیل شود.

وی افزود: بر اساس پیش بینی و برنامه ریزی كه داریم فكر می كنیم در چهار سال آینده پوشش بیمه همگانی نزدیك به 100 درصد برسد.

ناصحی درباره برنامه های دولت و تیم آتی در وزارت بهداشت برای كاهش آسیب های كرونا، اظهار كرد: برنامه جدی نظام سلامت در دولت آتی باید بر واكسیناسیون همگانی كرونا برای جامعه و در كنار آن رعایت اصول بهداشتی متمركز باشد. هنوز هم استان هایی هستند كه پیك هایی كه در برخی استان ها رخ داد در آنها اتفاق نیفتاده است و مستعد بروز پیك چندم هستند؛ چون برخی استان ها هنوز در پیك سوم یا چهارم هستند و این امكان وجود دارد كه موارد ابتلا در آنها افزایش یابد؛ به همین دلیل پوشش همگانی واكسیناسیون به ساماندهی این وضعیت كمك می كند.

وی درباره تقاضای سازمان بیمه سلامت از دولت آتی، تصریح كرد: در مباحث بیمه ای دید ما باید خرید راهبردی خدمات باشد و نه خرید بدون هدف؛ تا این اتفاق رخ ندهد مدیریت منابع بیمه ای ساماندهی نمی شود. از طرفی اصل مهم دیگر این است كه نظام ارجاع و پزشك خانواده جدی گرفته شود و در كشور پیاده شود، تا این مهم رخ ندهد مدیریت منابع بیمه ای ساماندهی نمی شود. رسیدن به این دو اصل كمك می كند تا با دید باز بتوانیم منابع را مطالبه كرده و برای مردم صرف و هزینه كنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره انتقاداتی كه از سوی دانشگاه های علوم پزشكی برای عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی بیمه ها ذكر می شود، تاكید كرد: ما اكنون با سند و مدرك می گوییم بهترین شرایط در پرداخت بیمه ای در 25 سال اخیر را داریم. ما مطالبات تمام بخش خصوصی را تا پایان سال پرداخت كردیم و مكررا مورد حمایت دوستان در بخش خصوصی قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: در بخش دولتی نیز مطالبات 26 دانشگاهِ پیش رو در نسخه نویسی الكترونیك را تا پایان سال تسویه كردیم و سایر دانشگاه ها هم تا دی ماه پرداخت صورت گرفته است. طی این هفته پرداخت بهمن ماه نیز صورت می گیرد. موضوع نسخه نویسی الكترونیك برای ما بسیار مهم است و از این جهت تمام هدف مان این است كه ارائه دهندگان خدمت زودتر به پول شان برسند. در این ایام از جهت مالی بیمه بسیار تحت فشار بود و راهكارهایی اتخاذ كردیم كه در پرداخت هزینه ها به گونه ای عمل كنیم كه در 25 سال اخیر تاكنون پرداخت به این صورت به ارائه دهندگان خدمت نداشتیم.

وی افزود: پرداخت الكترونیك ما به شكل 100 درصدی به روز است و هركس چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی كاری را به شكل الكترونیك انجام داده باشد، تا پایان خرداد تسویه كرده ایم. از طرفی پرداخت ها به پزشكی خانواده روستایی نیز در تمام استانها به روز است و از این جهت ماندگاری پزشكان در روستاها افزایش یافته است. بیمه سلامت از جهت پرداختی ها بهترین دوران را در سال 1399 و 1400 دارد؛ البته امیدواریم منابع به صورت صحیح از تامین كنندگان منابع به دستمان برسد تا پوشش بیمه ای مناسبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینكه اكنون بسته های خدمتی ضعیف هستند، اظهار كرد: این بسته ها از جهت بهداشتی و درمانی باید تقویت شوند و باید حتما پرداخت بیمه ای به كسانی كه بیماری مزمن و صعب العلاج دارند به نحو بهتری اداره شود، ما اعتقاد داریم كسی كه بیماری صعب العلاج مثل سرطان گرفته است نباید دغدغه مالی داشته باشد و باید بتوانیم حتی تا 100 درصد هزینه هایشان را پرداخت كنیم كه در این راستا به معاونت درمان وزارت بهداشت نیز اعلام آمادگی كردیم و الان هم آماده پوشش 100 درصدی هزینه درمان مبتلایان به سرطان در بخش دولتی و متعاقب آن بخش خصوصی هستیم.

ناصحی درباره یكی دیگر از خدمت سازمان بیمه سلامت، تاكید كرد: نكته بسیار مهم در مدت اخیر تحت پوشش قرار دادن خدمات اوتیسم است. همچنین خدمات توانبخشی نیز با همكاری سازمان بهزیستی برای اولین بار در كشور تحت پوشش بیمه سلامت درآمد و امسال هم پنج دانشگاه علوم پزشكی پایلوت شدند تا بتوانیم خدمات توانبخشی را در دانشگاه ها و حتی مراكز خصوصی گسترش دهیم.

وی درباره طرح كاهش كاربرد مصرف دفترچه بیمه و سپس حذف آن، بیان كرد: تقریبا به طور كامل 55 درصد در كشور استقرار نسخه نویسی الكترونیك را داریم و به صورت نیمه كامل بالای 80 درصد. اتصال و زیرساخت در خیلی از مراكز مخصوصا مطب ها و كلینیك ها بالای 95 درصد است و این یعنی زیرساخت از طرف ما و تامین اجتماعی صورت گرفته است، ولی بخش استقبال از طرح متفاوت است كه با مشوق های مالی در نظر گرفته شده همكارانمان آمدند و در بخش دولتی هم تا حد زیادی نسخه نویسی الكترونیك را پیاده كردیم و حتی با وجود اوضاع كرونا خیلی از دانشگاه ها در چرخه انجام این كار قرار گرفتند و فكر می كنیم تا پایان شهریور به درصد قابل قبولی برسیم.

وی افزود: الزام قانونی تا پایان دی ماه 1400 است و دیگر از بعد از دی ماه اجازه پرداخت غیر الكترونیك را به مراكز درمانی چه خصوصی و چه دولتی نداریم. از این جهت دانشگاه ها هم حركت رو به جلو را آغاز كردند. البته بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی وارد عمل شده است. همكاری ها خوب بوده است و فكر می كنم آثار خوبی در اجرای نسخه نویسی الكترونیك در كشور داشته باشیم.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۹:۰۸ - ۰۲/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۶