دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش تعداد كودكان كار ایرانی
 
تا همین دوسال پیش هر وقت در مورد آمار كودكان كار صحبت به میان می آمد، اولین مساله ای كه از سوی مسوولان عنوان می شد،
تا همین دوسال پیش هر وقت در مورد آمار كودكان كار صحبت به میان می آمد، اولین مساله ای كه از سوی مسوولان عنوان می شد، بحث كودكان كار غیر ایرانی بود و آمار بالای آنها، اما حالا به مدد مشكلات اقتصادی و بیماری كرونا و... تعداد كودكان كار ایران به بیش از 60 درصد رسیده و این میزان یعنی زنگ خطری برای جامعه كنونی ما. اما ماجرا فقط كودكان كار و خیابان نیست، مساله اصلی آسیب هایی است كه این كودكان متحمل می شوند و می تواند در دراز مدت تاثیرات بسیار بدی در روحیه آنها داشته باشد. بی توجهی به آنچه این كودكان در خیابان تجربه می كنند، یكی از اساسی ترین دلایلی است كه باعث بالا رفتن آمار آسیب های اجتماعی در جامعه می شود. آسیب هایی كه ممكن است یا در همان دوران كودكی خودش را نشان دهد یا به روزگار نوجوانی و جوانی آنها برسد.

پریسا پیرخندان، مددكار اجتماعی در این باره گفت: با توجه به افزایش بی شمار كودكان كار در سراسر جهان، در ایران هم به دلیل بحران های اقتصادی و تورم متاسفانه تعداد كودكان كار ایرانی به شدت افزایش یافته است. او در مورد بهزیستی و كودكان كار در خیابان گفت: تفكیك قائل شدن بین كودكان كار و كودكان خیابانی با توجه به اینكه وضعیت متفاوتی دارند امری ضروری است. پیرخندان افزود: در زمینه كودكان كار كه در خیابان ها كار می كنند، بر اساس پژوهش های انجام شده در مركز تحقیقات رفاه دانشگاه علوم بهزیستی تعداد كودكان كار در سال 95، 46 درصد ایرانی و 53 درصد كودكان اتباع افغانی بوده كه در سال 99 تعداد كودكان ایرانی به 62. 5 درصد و كودكان اتباع 37. 5 درصد است.

این مددكار اجتماعی ادامه داد: طرح حمایتی آموزشی، توانمندسازی كودك و خانواده سازمان بهزیستی جزو طرح های خوب، كارآمد و موفق است كه به دلیل مشاركت نهادهای مدنی و دولت شكل گرفته و به شكل اصولی پیش می رود و مددكاران طی یك دوره 5 ساله طرح توانمندسازی را انجام می دهند.

اوافزود: بیشترین نقد ما به طرح جمع آوری كودكان كار بهزیستی كه با همكاری شهرداری انجام می شود است چرا كه این طرح رویكرد ضربتی دارد و در این طرح كودكان را دستگیر و به مراكز نگه داری كه با توجه به شرایط كرونا اغلب مراكز بسته ای هم هستند منتقل و 21 روز در آنجا نگه داری می كنند.

پیر خندان با تاكید بر ضرورت اتخاذرویكرد

كودك محور در سیاست گذاری های كلان گفت: قوانین زیادی در بخش داخلی و بین المللی برای مقابله با كار كودكان وجود دارد كه نیازمند ضمانت اجرایی است.
منبع خبر:
روزنامه تعادل
   تاریخ: ۰۲:۲۵ - ۰۲/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵