دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

كرونا باعث افزایش آمار ازدواج شده است
 
تهران- ایرنا- مدیر كل آموزش سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است اگرچه كرونا باعث تغییر سبك زندگی و مشكلات فراوانی شده ولی از طرف دیگر برخی فرصت ها را ایجاد كرده است. مثلا باعث كاهش هزینه های ازدواج شده و آمار ازدواج در برخی استان ها افزایش یافته است.
كرونا باعث افزایش آمار ازدواج شده است تهران- ایرنا- مدیر كل آموزش سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است اگرچه كرونا باعث تغییر سبك زندگی و مشكلات فراوانی شده ولی از طرف دیگر برخی فرصت ها را ایجاد كرده است. مثلا باعث كاهش هزینه های ازدواج شده و آمار ازدواج در برخی استان ها افزایش یافته است.

حجت الاسلام مهدی متقی فر با ارائه گزارشی از عملكرد آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: كارگروه ترویج ازدواج و كاهش طلاق در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد رهبری در دانشگاه ها، قوه قضاییه، بهزیستی و وزارت بهداشت تشكیل شده و وظیفه اصلی این كارگروه كه پنج سال پیش شكل گرفته، ترویج ازدواج و كاهش طلاق است.

وی افزود: یكی از اقدامات این كارگروه تصویب شش ساعته شدن آموزش های هنگام ازدواج است كه از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و امروز زوجین قبل از ازدواج باید شش ساعت آموزش ببینند كه دو ساعت مربوط به اخلاق و احكام، دو ساعت بحث حقوق و روان شناسی و دو ساعت نیز مربوط به مسائل بهداشتی است.
عضو كارگروه ترویج ازدواج و كاهش طلاق افزود: دومین دستاورد این كارگروه تولید منابع محتوایی برای این كلاس های آموزشی بوده كه با موفقیت انجام و در كشور منتشر شده است. البته سازمان تبلیغات اسلامی طرح های مختلفی در عرصه كاهش طلاق و ترویج ازدواج دارد كه از ترویج ازدواج آسان گرفته تا قرار دادن مشاور در مساجد برای كاهش اختلافات و طلاق بوده است.
متقی فر اضافه كرد: اقدامات آموزشی برای اقشار تاثیرگذار مانند تربیت فرزند، بحث خانواده، ازدواج و مهارت های زندگی جزیی از این آموزش هاست. همچنین مربیان اخلاق و احكام از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای آموزش های هنگام ازدواج در سطح كشور اعزام می شوند كه این مربیان از میان مبلغان برتر و شاخص در استان ها انتخاب شدند.

وی با اشاره به مشكلات ناشی از شیوع ویروس كرونا و محدود شدن آموزش های حضوری گفت: پس از برگزاری این دوره ها یك نظرسنجی از زوجین شركت كننده در اواخر سال 98 و اوایل 99 صورت گرفت كه میانگین امتیازات در همه عرصه ها از 90 درصد به بالا بود و ما با این نظرسنجی ها انگیزه گرفتیم تا قالب كار را گسترش دهیم و فضای آن را متحول كنیم كه به دلیل كرونا این كار دچار آسیب شد و برخی دوره ها را به صورت مجازی برگزار می كنیم.
این كارشناس مذهبی ادامه داد: البته برنامه ما ارتباط با زوجین تا پنج سال است و تلفن این افراد ثبت می شود و با برگزاری همایش ها در استان نیز پشتیبانی می شوند. طبق بررسی های صورت گرفته از زمانی كه این طرح در استان فارس آغاز شده درحدود چهار تا پنج درصد آمار طلاق كاهش پیدا كرده و این نشان دهنده آن است كه اگر این طرح ادامه پیدا كند نتایج خوبی خواهد داشت.

آمار ازدواج و طلاق پس از كرونا
وی افزود: در ایام كرونا و طی یك سال و نیم گذشته آمار طلاق پایین آمده یا به عبارتی متوقف شده و آمار ازدواج بالا رفته است. سال 99 در برخی از استان ها حدود 20 درصد رشد ازدواج داشتیم و زمانی كه به صورت میدانی ریشه یابی كردیم متوجه شدیم كه به دلیل كم شدن تجملات عروسی ها و كاهش هزینه های ازدواج بوده است.

متقی فر اضافه كرد: به عبارت دیگر بسیاری از جوانان از فرصت كرونا برای ازدواج استفاده كردند. مثلا در استان قم 16درصد رشد ازدواج داشتیم و این نشان می دهد كه اگر به فرهنگ قبلی ایرانی و اسلامی خود برگردیم و از تجملات بكاهیم به طور قطع آمار ازدواج بالا می رود و جوانان برای ازدواج رغبت پیدا می كنند.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی برای مخاطبان جوان و نوجوان در زمینه تولید محتوا در عرصه عفاف و حجاب فعالیت هایی داشته تا مفاهیم را به مخاطبان آموزش دهد. با توجه به اینكه استان ها در زمینه آموزش فعال هستند و بیش از 15 هزار مخاطب دختر داریم كه آموزش های لازم را دیده اند و برخی از آنها جزو اقشار تاثیرگذار بوده و می توانند آموزش دهند. مانند خواهرانی كه در حوزه های علمیه هستند كه ما در بحث آموزش آنان ورود داشتیم و در عرصه عفاف و حجاب كارهای خوبی شده است.
مدیركل آموزش سازمان تبلیغات ادامه داد: در آموزش كارمندان دولت نیز با همكاری استان ها توانستیم كارمندهای خانم را در دو عرصه آموزش دهیم كه استقبال خوبی شده است. یكی بحث عفاف و حجاب از منظر قرآن كریم است كه امروز یكی از بحث ها این است كه جایگاه قرآنی عفاف و حجاب چیست و از چه زمانی حجاب واجب شده است و ما توانستیم به مخاطبان بگوییم كه عفاف و حجاب پایه قرآنی دارد.
وی افزود: بحث دوم موضوع عفاف و حجاب در سیره گذشتگان و بزرگان است كه در این عرصه ها نظرات بزرگان چه در ایران و چه در دیگر مناطق را آورده ایم كه این مطالب برای مخاطبان نیز جذاب بوده است. البته بحث عفاف و حجاب موضوعی است كه مورد نظر همه ادیان الهی بوده است.
متقی فر ادامه داد: در حدود 10 هزار نفر از سال 99 تا كنون آموزش های مربوط به عفاف و حجاب را دیده اند. برخی تصور می كنند كه بحث عفاف و حجاب فقط مربوط به خانم هاست در حالی كه برای آقایان نیز مباحثی مطرح است. البته به دلیل ویروس كرونا آموزش های ما در سامانه آموزش مجازی مبشران متعلق به اداره كل آموزش های سازمان تبلیغات ارائه می شود و مخاطبان در آنجا صفحه اختصاصی دارند و آموزش ها را می بینند و پس از آزمون مدرك و گواهینامه نیز دریافت می كنند. این دوره ها به دلیل محدودیت كرونا در استان ها به صورت محدود به شكل حضوری برگزار می شود.

كرونا باعث افزایش آمار ازدواج شده است

برگزاری كارگاه عفاف و حجاب برای دانشجویان

وی افزود: یكی از نكات در بحث عفاف و حجاب تعامل سازمان تبلیغات اسلامی با مجموعه ها و موسساتی است كه در این عرصه فعالیت می كنند. مثلاً مركز مطالعات راهبردی معارف اسلامی در مشهد برنامه هایی داشته است كه به عنوان نمونه می توان به كارگاه عفاف و حجاب اشاره كرد كه به صورت حضوری برای دانشجویان برگزار شده است.

ضرورت آموزش حجاب و عفاف از دوره ابتدایی

این مقام مسئول اضافه كرد: در استان های دیگر نیز این برنامه ها برگزار می شود ولی یكی از مشكلات این است كه در بحث حجاب خودمان را در مقام دفاع قرار داده ایم و می خواهیم آن را توجیه كنیم كه حجاب چیست در حالی كه باید از سنین كودكی و نوجوانی كودكان را در این زمینه آگاه كنیم تا در سن جوانی مجبور نباشیم كه برای حجاب آنان هزینه های زیادی داشته باشیم. لذا دستور كار ما این است كه از مدارس این موضوع را پیگیری كنیم و نتیجه مطلوب آن زمان خواهد بود و در این زمینه در مدارس صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی اقداماتی صورت گرفته است و نتیجه آن نیز در میان دانش آموزان و فارغ التحصیلان را می توان دید.
وی افزود: با وجود 200 مدرسه وابسته به سازمان تبلیغات ارتباطی با وزارت آموزش و پرورش هم داریم و برنامه های مدارس صدرا با همكاری آموزش و پرورش شكل می گیرد ولی اینگونه نیست كه در كل مدارس چنین اتفاقی بیافتد و امیدواریم در دولت آینده ارتباط محتوایی و آموزشی ما برقرار شود.

كرونا باعث افزایش آمار ازدواج شده است

ضرورت حمایت از مجموعه های مردم نهاد برای ترویج مد و لباس
متقی فر درباره برنامه های سازمان تبلیغات برای مد و لباس گفت: در عرصه مد و چادر اقدامی نداشتیم ولی چنین موضوعی ذوق و سلیقه مردمی را می طلبد و در واقع مجموعه های مردمی و میانی در عرصه عفاف و حجاب باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند ورود پیدا كنند. البته خلاء چنین برنامه هایی مانند طراحی لباس بانوان و چادر احساس می شود كه باید مورد حمایت قرار گیرند.
وی تاكید كرد: شكل گیری شبكه ای كه در آن حلقه های میانی مردمی بتواند مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی مانند عفاف و حجاب را دنبال كند ضروری است و ما باید به سراغ حلقه های میانی برویم كه بین حاكمیت و مردم قرار دارند و مهمترین آورده سازمان تبلیغات درست كردن شبكه حلقه های میانی است كه در حال شكل گیری است و حداقل آن این است كه در بین مداحان و مسئولان هیئت ها و مبلغان شاخص، این شبكه شكل گرفته و گروه های تبلیغی در پیشبرد مباحث فرهنگی به ویژه در بحث عفاف و حجاب خیلی كمك كننده هستند.
این كارشناس مذهبی افزود: البته باید دقت كرد كه مخاطبان این مجموعه ها موردنظر هستند. مثلاً در محرم افراد بسیاری در مراسم مذهبی شركت می كنند كه از آنان با عنوان قشر خاكستری یاد می شود و در مراسم مذهبی و ملی مانند اربعین و مناسبت هایی مانند سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی مخاطبان بسیاری داریم. مثلاً در ماه محرم خانم های مبلغ یا خانم های جلسه ای مخاطبان بسیاری دارند به ویژه جوانان كه در تهران جلسات فراوانی دارند و حتی سال گذشته در پارك ها جلسه برگزار می كردند.
وی افزود: در بحث گروه های جهادی و گروه های تبلیغی افرادی به عنوان مشاور در پارك ها و سواحل مستقر می شوند و فعلا به خاطر كرونا این برنامه ها محدود شده است ولی بیشترین مخاطبان ما كسانی هستند كه جزو قشر صرفا مذهبی نیستند و قشر خاكستری جزو مخاطبان ما هستند كه از مشاوران و طلبه ها مشاوره می گیرند و ما باید برای آنان برنامه داشته باشیم و نباید نگاه ما فقط به قشر مذهبی باشد و بر همین اساس مخاطبان ما عموم مردم هستند. مثلا جشن های خیابانی كه در ایام ولادت امام رضا (ع) در تهران برگزار شد و مخاطبان بسیاری داشت، از این برنامه هاست.

پای كارآوردن مردم مهمترین هدف سازمان تبلیغات است
وی درباره چشم انداز فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هر جایی كه ما توانستیم مردم را در امور فرهنگی و اجتماعی دخیل كنیم، نتیجه گرفته ایم و از زمان قبل از پیروزی انقلاب تا كنون هر جایی كه مردم پای كار بودند ما نتیجه گرفتیم و بر همین اساس مهمترین و بزرگترین هنر سازمان تبلیغات اسلامی پای كار آوردن مردم است و ما باید هم تبلیغ را به صورت مردمی اداره كنیم و همچنین كارهای فرهنگی را به صورت مردمی پیش ببریم.
متقی فر از مواسات مردمی به عنوان نمونه یاد كرد و گفت: هیئت ها و گروه های جهادی در این عرصه پای كار آمدند یا مساجد به صورت مردمی اداره می شوند یا كانون هایی كه در مساجد شكل می گیرند، همه اینها ظرفیت های مردمی است و وظیفه سازمان تبلیغات پای كار آوردن این حلقه های میانی است تا بتواند اثرات فرهنگی و اجتماعی را در كف جامعه بگذارند و در عرصه فعال كردن حلقه های میانی كه به واسطه خود مردم شكل گرفته در آینده خبرهای خوبی در زمینه تاثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی خواهیم داشت.

برچسب ها
- روز عفاف و حجاب
- مدارس
- ویروس كرونا
- اختصاصی ایرنا
- سازمان تبلیغات اسلامی
- فضای مجازی
- شورای عالی انقلاب فرهنگی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۱۱ - ۰۱/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵