دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اما و اگرهای تربیت كودك سندروم داون
 
معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: خانواده هایی كه دارای فرزند سندروم داون هستند بایبد نكاتی را برای بهبود وضعیت آن ها انجام دهند.
اما و اگرهای تربیت كودك سندروم داون جمیله رضازاده در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: پیشگیری دارای سه سطح است؛ سطح اولیه آن مانند غربالگری و سطح ثانویه هنگام رخ دادن اختلال كوچك اقدامات علیه گسترده نشدن آن انجام می شود.

وی افزود: سطح ثانویه پیشگیری همان كاری است كه برای كودكان سندروم داون انجام می دهیم؛ یعنی كار می كنیم تا توانمندی هایشان را بالا ببریم و به نوعی توانمندسازی انجام می دهیم كه بسیارموثر است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: هرچه بیشتر با كودك سندروم داونی كار شود و وقت گذاشته شود بهتر است؛ مثلا مادر كتاب بخواند، در لباس ها و محیط اطراف از رنگ های متنوع استفاده كند.

رضازاده بیان كرد: بچه های سندروم داون تن عضلانی ضعیفی دارند و به اصطلاح شل هستند و گردن نم گیرند كه بسیاری از این موارد با درمانی و ماساژتراپی بهتر می شوند.

وی تصریح كرد: هم كاردرمانی ذهنی و هم جسمی برای این كودكان وجود دارد و حتما باید بررسی قلب و تیروئید انجام شود چراكه اینها بسیاری از اوقات با هم هستند؛ باید بررسی شود تا اقدامات خاص درمانی آن صورت گیرد.

رضازاده با اشاره به اینكه ضریب هوشی كودكان سندروم داون متفاوت است و معمولا این كودكان نمی توانند در مدارس عادی حضور پیدا كنند و به مدارس استثنایی می روند، افزود: بعضی از این كودكان در مدارس استثنایی پیشرفت می كنند و در حرفه های مختلفی آموزش می بینند و بعضی از آنها كه نمی توانند در این مدارس حضور پیدا كنند از مراكز توان بخشی استفاده می كنند.

وی گفت: مراكز روزانه توانبخشی از صبح تا ظهر آموزش های خودمراقبتی، روابط اجتماعی، آموزش های فنی و كار با دست ها را به این كودكان ارائه می دهند و این كودكان در سنین بالاتر می توانند در مراكز حرفه آموزی بهزیستی شركت كنند.



معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: شما ممكن است به عنوان والدین، در حال نگهداری از یك كودك مبتلا به سندرم داون باشید؛ مراقبت از كودكانی كه نیازهای خاص دارند، كار سختی است و ممكن است شما را بسیار خسته كند. هر زمان كه احساس كردید خسته شده اید، از دیگران كمك بگیرید و حتما زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید.

رضازاده ادامه داد: والدین این كودكان نباید حمایت های گپزشمی و حمایت های تخصیلی را فراتموش كنند؛ باید حتی برای خود یك شبكه حامی از اعضای خانواده ایجاد كنند تا در تربیت و نگهداشتن این فرزندان كمك یار باشند.

وی با بیان اینكه اختلال اوتیسمی در كودكان سندروم داون شایع تر است، تصریح كرد: اگر كودكی همزمان با سندروم داون اوتیستیك هم هست باید از خدمات مراكز اوتیسم استفاده كند و آموزش های ویژه كودكان اوتیسمی ببیند.

وی خاطرنشان كرد: پیشگیری می تواند یا از طریق غربالگری های معمولی یا از روش سل فری باشد و بعد از آن اگر به نتیجه مثبت رسیده شد یعنی باید پیگیری شود و آمینو سنتز انجام دهند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۰۴ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۳