دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش شیوع فقر حركتی در دوران كرونایی
 
تهران- ایرنا- رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: فقر حركتی، ساییدگی مفاصل و پوكی استخوان از دوران كرونایی میان اقشار مختلف جامعه به ویژه كودكان و نوجوانان رو به افزایش بوده و این زنگ خطری برای سلامت جامعه است.
افزایش شیوع فقر حركتی در دوران كرونایی تهران- ایرنا- رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: فقر حركتی، ساییدگی مفاصل و پوكی استخوان از دوران كرونایی میان اقشار مختلف جامعه به ویژه كودكان و نوجوانان رو به افزایش بوده و این زنگ خطری برای سلامت جامعه است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا، احمد موذن زاده روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی فیزیوتراپی (2 مرداد) افزود: فقر حركتی به دنبال قرنطینه خانگی، تغذیه نامناسب، چاقی مفرط و كاهش فعالیت بدنی و ورزشی از دوران همه گیری ویروس كرونا تاكنون روز به افزایش است و این بیماری باعث ساییدگی مفاصل و پوكی استخوان می شود.

وی اظهار داشت: نقش فیزیوتراپی در محیط كار و زندگی برای پیشگیری از بیماری ها از جمله فقر حركتی در دوران همه گیری كرونا بسیار اهمیت دارد. انجمن فیزیوتراپی ایران در مدت یكسال و اندی كلیپ ها و ویدئوهای آموزشی در فضای مجازی تهیه كرد تا افراد مختلف به ویژه كودكان و نوجوانان در قرنطینه خانگی فعالیت های بدنی و فیزیكی را انجام دهند.

این فیزیوتراپیست با بیان اینكه كاهش رفت و آمدهای اجتماعی برای اعضای خانواده مشكلاتی حركتی را به وجود آورده است، گفت: ضعف عضلات، چاقی مفرط و پوكی استخوان از عوارض مشكلات حركتی است كه در صورت تداوم آن و انجام ندادن فعالیت فیزیكی خطراتی را برای سلامت ایجاد خواهد كرد.

موذن زاده تصریح كرد: همچنین كرونا در مبتلایان عوارض تنفسی ایجاد كرده و بیماران دچار ناتوانی فیزیكی خواهند شد كه در اینجا فیزیوتراپی نقش مهمی در پیشگیری از این ناتوانی دارد. در بخش های بستری و سرپایی همكاران فیزیوتراپیست در كنار كادر درمان در مراكز درمانی مشغول كار هستند و تاكنون 400 نفر از این همكاران به كرونا مبتلا شده و هفت نفر شهید شدند.

به گفته وی، از زمان شیوع كرونا تاكنون حدود 40 درصد بار مراجعات مردم به مراكز فیزیوتراپی كاهش یافت و این انجمن تلاش كرده برای درمان بیماران در سنین بالاتر برنامه های ورزشی را تهیه و به آنها آموزش دهد.

موذن زاده با بیان اینكه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در تمام مراكز فیزیوتراپی ضروری است، افزود: تمام ملزومات بهداشتی با اینكه هزینه زیادی را برای مراكز ایجاد كرده برای حفظ سلامتی مراجعه كنندگان تهیه شده. همچنین با اینكه فیزیوتراپیست ها واكسن دز اول و دوم را تزریق كرده اند؛ همچنان اصول بهداشتی را رعایت می كنند.

افزایش سطح ارائه بسته های خدمات به بیمه نیروهای مسلح

وی تصریح كرد: 85 درصد بیماران كرونایی نیاز به بستری پیدا نمی كنند و می تواند با كمك فیزیوتراپیست در محیط سربسته فعالیت های فیزیكی و تنفسی را انجام دهند؛ زیرا عامل اصلی مرگ و میر بیماران مبتلا به كرونا مشكلات تنفسی است.

این فیزیوتراپیست به همكاری انجمن فیزیوتراپی ایران با بیمه خدمات نیروهای مسلح اشاره كرد و گفت: سطح ارایه بسته های خدمات فیزیوتراپی با نیروهای مسلح افزایش یافته و آماده همكاری با سایر سازمان های بیمه ای نیز هستیم، اما بیمه های تكمیلی از مصوبات شورای عالی تبعیت نكرده و همكاران ما را مجبور به عقد قرارداد با تعرفه كمتر از مصوبات این شورا می كنند كه امیدواریم به این موضوع مسئولان سلامت رسیدگی كنند.

موذن زاده با اشاره به ارتقای رشته فیزیوتراپی بر اساس استانداردهای جهانی در كشور، اظهار داشت: متاسفانه مقطع دكتری حرفه ای فیزیوتراپی در ساختار وزارت بهداشت جایگاه مناسبی ندارد و امیدواریم در دولت آینده توجه بیشتری به این موضوع شده و سیاست گذاری در این زمینه بهتر شود. در حال حاضر كشورهای امارات، پاكستان، قطر، عر بستان، لبنان این مقطع را اجرا كردند و این بحث جایگاه و مرجعیت علمی ایران را در منطقه تهدید می كند باید زمینه و بسترهای لازم برای اجرایی شده دكترای حرفه ای فیزیوتراپی در كشور فراهم شود.

وی افزود: باید در بازده زمانی محدود سطح علمی هشت هزار فیزیوتراپیست را در مقطع دكترای حرفه ای ارتقا دهیم تا بتوانیم در بعد آموزشی در سطح منطقه مرجع شود و حرف اول را بزنیم.

فقر حركتی منجر به بروز ناهنجاری می شود

علیرضا شهاب فیزیوتراپیست و عضو هیات پزشكی فدراسیون فوتبال نیز در این نشست گفت: فقر حركتی در زندگی روزمره منجر به ناهنجاری هایی می شود كه سطح كیفیت زندگی را كاهش می دهد و هزینه های اقتصادی را متحمل سیستم درمان خواهد كرد.

وی افزود: انجمن فیزیوتراپی ایران برای ایجاد جامعه ای شاداب وارد عمل شده و در دوران كرونایی آموزشهای همگانی و عمومی را در فضای مجاز گسترش داده است.

شهاب با بیان اینكه حفظ سلامت ورزشكاران به عنوان سرمایه های كشور در دوران كرونایی امری مهم است، افزود: با توجه به شرایط موجود و كاهش طول دوره تمرینات، آسیب های زیادی به ورزشكاران وارد شد اما همكاران فیزیوتراپیست تلاش كردند برای رسیدن به اهداف قهرمانی حداقل ابتلا به كرونا را در این قشر داشته باشیم.

این فیزیوتراپیست همچنین به فعالیت افراد غیرحرفه ای در امر فیزیوتراپی كه در فضای مجازی تبلیغات زیادی می شود، اشاره كرد و ادامه داد: شمار این افراد غیرحرفه ای زیاد است و انواع و اقسام تمرینات توسط آنها به مردم ارائه و باعث ایجاد بیماری می شود. افراد برای مشكلات بازتوانی و توانبخشی باید از فیزیوتراپیست كه كارت انجمن فیزیورتاپی یا سازمان نظام پزشكی را دارد، كمك بگیرند.

به گفته وی، در كشورهای پیشرفته فیزیوتراپی جایگاه ویژه ای داشته و به نوعی علم سلامت حركت است و همواره قبل از اینكه مشكلات حركتی منجر به بروز درد شوند فیزیوتراپیست ها وارد عمل می شوند و دانش فیزیوتراپی جایگاه ویزه ای دارد.

پرهام پارسانژاد نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نیز در این نشست گفت: انجمن فیزیوتراپی ایران از دو سال قبل آموزش های خوبی را برای ایجاد حركت به كودكان و نوجوانان در منزل شروع كرده و كلیپ ها و ویدئوهای آموزشی را در فضای مجازی تهیه كرده است.

ضرورت تمرین های تنفسی در بیماران مبتلا به كرونا

وی گفت: تمرینات تنفسی در بیماران مبتلا به كرونا بسیار ضروری بوده و در فضای مجازی به آنها آموزش داده می شود، خوشبختانه بعد از انتشار كلیپ های آموزشی مردم آنها را در شبكه های مختلف اجتماعی بازنشر می كنند كه بازتاب خوبی داشته است.

پارسانژاد با اشاره به اینكه مطالبات اصلی فیزیوتراپیست ها تاكنون محقق نشده است، تصریح كرد: ایجاد مقطع دكتری حرفه ای از مهمترین مطالبات فیزیوتراپیست هاست كه هنوز محقق نشده و لازم است این قشر پر تلاش به سطح جهانی و بین المللی برسند.

وی ادامه داد: فیزیوتراپیست زمان طولانی و چهره به چهره با بیمار را می گذرانند و با وجود نقش و وظیفه مهم و اساسی آنها در درمان بیماری ها، در رسانه ها به مطالبات آنها كمتر پرداخته شده است كه امیدواریم بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

برچسب ها
- فیزیوتراپی
- بیماری
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۵۲ - ۰۲/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۶