دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تشخیص به موقع عاملی مهم در درمان بیماری هموفیلی
 
تشخیص به موقع بیماری هموفیلی، عاملی مهم و حیاتی در درمان این بیماری است.
تشخیص به موقع عاملی مهم در درمان بیماری هموفیلیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مركز فارس،معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همزمان با هفته حمایت از بیماران هموفیلی گفت:بیماری هموفیلی از بیماری های با اختلالات خونریزی دهنده و وابسته به جنسیت افراد است كه در مردان شیوع بیشتری دارد، اگر چه بیماری هموفیلی ارثی است، اما در برخی موارد با جهش جدید ژنتیكی اتفاق می افتد كه این امر پیشگیری از آن را بسیار مشكل می سازد.
دكتر اورنگ ایلامی با اشاره به اینكه این بیماری به دلیل اختلال در فاكتور های انعقادی 8 (هموفیلی A) و 9 (هموفیلی B) پدید می آید، ادامه داد: درمان بیماران هموفیلی و دیگر اختلالات خونریزی دهنده تنها در كنترل خونریزی و تزریق فرآورده های انعقادی خلاصه نمی شود، بنابراین برای رسیدن به شرایط مطلوب و یا دست كم قابل قبول زندگی، توجه به دیگر جنبه های درمانی بیماران نیز ضرورت دارد.
به گفته این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشكی شیراز، هموفیلی و دیگر اختلالات خونریزی دهنده از جمله بیماری های نادری هستند كه به دلیل هزینه های درمانی كه بر نظام سلامت تحمیل می كنند، به این نتیجه می رسیم كه بار بیماری ها به لحاظ مالی، سهم قابل توجهی از اعتبارات سلامت را به خود اختصاص می دهند.
او با اشاره به هزینه های بسیار درمان بیماران هموفیلی در نظام سلامت، بر اهمیت پیشگیری از بروز خونریزی در این افراد نیز تاكید كرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، تشخیص درست هموفیلی را عاملی مهم و حیاتی در روند درمان بیماران دانست و اظهار كرد: با وجود درمان های رایج كنونی، بیمار هموفیلی در صورت دسترسی به درمان های كافی، باید طول عمری برابر افراد طبیعی جامعه داشته باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اعلام اینكه در استان فارس در شهر های شیراز، جهرم، فسا و لار بخش هموفیلی وجود دارد، یادآور شد: در حال حاضر 833 بیمار اختلال انعقادی در مركز آموزشی درمانی شهید آیت الله دستغیب شیراز، خدمات درمانی لازم را دریافت می كنند كه از این تعداد، بیش از نیمی از آنان بیمار مبتلا به هموفیلی نوع A و مابقی بیمار هموفیلی نوع B و دیگر اختلالات انعقادی هستند.
دكتر ایلامی نیاز اصلی بیماران با اختلال انعقادی در فرآیند درمان را دسترسی به فاكتور های انعقادی عنوان كرد و گفت: در حال حاضر با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، همچنین پشتیبانی سازمان های بیمه گر و دانشگاه علوم پزشكی شیراز، این فاكتور های انعقادی كه هزینه بالایی نیز دارند به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار میگیرد.
به گفته معاون درمان دانشگاه، در حال حاضر بخش هموفیلی بیمارستان شهید آیت الله دستغیب شیراز با حضور پزشك عمومی مقیم در بخش و حضور متخصصان هماتولوژی، خدمات درمانی متعددی را به صورت رایگان یا با حمایت مالی بر اساس بسته حمایتی ابلاغی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به این بیماران ارایه می دهد.

او افزود: از جمله این خدمات می توان به تامین دارو های تخصصی فاكتور های انعقادی و تزریق آن، ویزیت های تخصصی، آزمایش های اختصاصی، انجام تزریقات داخل مفصلی، عمل تعویض مفصل، خدمات فیزیوتراپی و خدمات دندانپزشكی اشاره كرد.
   تاریخ: ۲۰:۲۹ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۸