دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با فرزندانی كه با هم دعوا می كنند و یكدیگر را كتك می زنند چه كنیم؟
 
بعضی از كودكان، برای خالی كردن خشم خود به آزار و اذیت خواهر و برادرشان می پردازند؛ این امری غلط است و باید اصلاح شود.


به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از Psychology Today، تحقیقات نشان می دهد قلدری خواهر و برادر ها نسبت به هم، یكی از آسیب زننده ترین انواع قلدری است. طبق تعریف، قلدری كاری عمدی برای آسیب رساندن به كودكی دیگر است.

قلدری خواهر و برادر می تواند از طریق لقب های بد دادن، اظهار نظر های منفی و پایین كشیدن مكرر خواهر و برادر رخ دهد. بمباران كردن دیگری با حرف های منفی، می تواند از نظر روانشناختی آسیب رسان باشد. همچنین، تأثیرات آن تا بزرگسالی ادامه می یابد.

جدا از توهین، قلدری خواهر و برادر می تواند ماهیتی وحشیانه داشته باشد. كار هایی از قبیل: سیلی زدن، نیشگون گرفتن، هل دادن، كتك زدن، كشیدن مو، خراشیدن پوست با ناخن و لگد زدن، تنها چند مورد هستند.

با فرزندانی كه با هم دعوا می كنند و یكدیگر را كتك می زنند چه كنیم؟

مطمئن باشید هیچ كسی از تحت تأثیر قرار گرفتن از یك رابطه ناسالم خواهر و برادری مصون نیست. والدین نیز در یك محیط نامیزان در بین فرزندان خود گیر كرده اند. اگر رفتار قلدری اصلاح نشود، رابطه طولانی مدت خواهر و برادر می تواند دچار مشكل شود. به علاوه، از نظر روانشناختی می تواند به تمام كودكان درگیر نیز صدمه وارد كند.

یك مطالعه نشان می دهد كه پرخاشگری خواهر و برادر با سلامت روان ضعیف مرتبط است و با افزایش افسردگی، اضطراب و مسائل مربوط به مدیریت خشم همراه است. در برخی موارد، اثرات پرخاشگری خواهر و برادر بر سلامت روان، همان تأثیرات پرخاشگری همسالان است.

آیا زورگویی خواهر و برادر در خانه شما اتفاق می افتد؟ آیا فرزندان شما در یك یا چند مورد از سناریو های زیر قرار می گیرند؟

1. من از تو بهترم و تو هیچی نیستی!

با فرزندانی كه با هم دعوا می كنند و یكدیگر را كتك می زنند چه كنیم؟
آیا فرزندان شما بار ها و بار ها یكدیگر را با سخنانشان خرد و تحقیر می كنند؟ آیا بیشتر حرف های منفی از دهان آن ها خارج می شود تا حرف های مثبت؟

2. كتك و دعوا

با فرزندانی كه با هم دعوا می كنند و یكدیگر را كتك می زنند چه كنیم؟

آیا فرزندان شما از نظر جسمی به یكدیگر آسیب می رسانند؟ آیا معمولاً آن ها به خاطر كاری كه خواهر یا برادرشان انجام داده گریه می كند؟ آیا آن ها بعد از مشاجره آثار بدنی مانند كبودی و زخم بر روی بدن یكدیگر برجای می گذارند؟

3. آنچه مال من است، مال من است و آنچه مال توست نیز مال من است!
آیا وسایل یكی از فرزندانتان به طرز عجیبی گم می شوند و یا آن ها را هنگامی كه شكسته اند پیدا می كنید، اما كسی تقصیر را به گردن نمی گیرد؟

4. دو نفر دوست هستند؛ اما سه نفر...

با فرزندانی كه با هم دعوا می كنند و یكدیگر را كتك می زنند چه كنیم؟

آیا دو یا چند نفر از فرزندان شما سعی می كنند دیگری را كنار بگذارند؟ آیا آن ها با هم نقشه می كشند تا فرزند سوم احساس رانده شدن كند؟ آیا آن ها شوخی و ترفند های نامهربانانه مانند قفل كردن در دستشویی وقتی او داخل است، یا تنها گذاشتن او هنگام بازی انجام می دهند؟

به چند سوال پاسخ مثبت دادید؟ اگر به سوالات بالا بیشتر از "نه"، "بله" گفته باشید، ممكن است در خانه شما قلدری خواهر و برادر در حال رخ دادن باشد. خب، حال باید چه كنید؟ ابتدا مداخله و اقدام كنید. قوانین سختگیرانه بگذارید و عواقب مربوط به رفتار قلدری را به فرزندانتان اعلام كنید.

زمانی را تعیین كنید تا انتظارات و قوانین خود را به طور مستقل با هر كودك و سپس دوباره به صورت گروهی در میان بگذارید. هم چنین، شرایطی ایجاد كنید كه كودكی كه مورد آزار و اذیت قرار می گیرد بتواند در مورد آن چه اتفاق می افتد با شما خصوصی صحبت كند. اگر این پیشنهادات باعث حل مشكل نشدند، ممكن است لازم باشد جلسات مشاوره را با یك متخصص ماهر آغاز كنید.

با فرزندانی كه با هم دعوا می كنند و یكدیگر را كتك می زنند چه كنیم؟

به عنوان پدر یا مادر، این وظیفه ماست كه از فرزندان خود محافظت كنیم، حتی اگر لازم باشد این محافظت در خانه خودمان انجام شود. نباید به پرخاشگری خواهر و برادر به عنوان یك رفتار عادی نگاه كرد. این كه خواهر و برادر ها با هم دعوا كنند و یكدیگر را بزنند، تفاوتی با این كه همسالان آن ها، آن ها را اذیت كنند و كتك بزنند ندارد.

اگر كودك دیگری یكی از فرزندان ما رابزند، چه واكنشی نشان خواهیم داد؟ پرخاشگری خواهر و برادر نیز مانند همان است. فرزندان ما نباید به اذیت و آزار خواهر و برادرشان به عنوان ابزاری برای ابراز خشونت متوسل شوند. در انتها، باید بدانیم زورگویی خواهر و برادر امری طبیعی نیست و باید جدی گرفته شود.

بیشتر بخوانید

چگونه فرزند خود را به یك فرد ناموفق تبدیل كنم؟
   تاریخ: ۰۰:۴۶ - ۰۴/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۳۶۷