دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ساماندهی كودكان كار با دستان خالی
 


رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردیس گفت: با توجه به جمعیت 600 هزارنفری، حجم آسیب ها و وظایف متعدد بهزیستی، این اداره با حدود یك چهارم از ظرفیت نیروی انسانی مورد نیاز به ارائه خدمت مشغول است و افزایش چارت سازمانی درِ این اداره ضرورت دارد.

كاركنان بهزیستی فردیس باید 4 برابر كار كنند/ساماندهی كودكان كار با دستان خالی

احمد محمدزاده، رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردیس، با اشاره به 187 ماموریت كاری بهزیستی برای جمعیتی بیش از 600 هزارنفردر فردیس با حجم آسیب های اجتماعی مختلف، گفت: اداره بهزیستی فردیس برای ارائه خدمات حداقل به 80 نفر نیرو نیاز دارد، در حالیكه تنها 16 نفر نیروی سازمانی در اداره بهزیستی فردیس مشغول به كاراست.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردیس ادامه داد: برای ارائه خدمات با كیفیت مطلوب به افراد جامعه هدف، تغییر ساختار و افزایش چارت سازمانی اداره بهزیستی فردیس ضرورت دارد كه برای تحقق آن به پیگیری و حمایت نمایندگان البرز در مجلس شورای اسلامی نیاز داریم.

ساماندهی كودكان كار فردیس سیكل معیوبی را طی می كند/ادارات همراهی نمی كنند

موضوع كودكان كار پدیده ای است كه در تنگنای اقتصادی كنونی جامعه بیشتر شاهد آن هستیم و سر چهارراه ها و گوشه و كنار خیابان ها، كودكان آفتاب سوخته ای را می بینیم كه گل یا فال می فروشند، اسپند دود می كنند و یا كنار ترازوی سنجش وزن خوابیده اند. دیدن این كودكان دل هر بیننده ای را به درد می آورد، اذهان عمومی را جریحه دار كرده و گاه و بی گاه سوژه فعالان اجتماعی و رسانه های خبری قرار می گیرد. محمدزاده در این خصوص گفت: علیرغم اینكه از دیدگاه عموم جامعه بهزیستی مسؤول ساماندهی كودكان كار است، این وظیفه فقط بر عهده بهزیستی نیست و كمیته ای با عضویت دستگاه های مختلف از جمله فرمانداری، شهرداری، كمیته امداد، دستگاه قضایی و غیره مجموعا عهده دارمسؤولیت ساماندهی كودكان كار را دارد كه در این كمیته، سازمان بهزیستی فقط وظیفه شناسایی كودكان كار را برعهده دارد. همچنین مجوز ایجاد مراكز ساماندهی كودكان كار توسط بخش خصوصی، از سوی بهزیستی صادر می شود كه در حال حاضر چنین مركزی در فردیس نداریم و حتی برای ایجاد آن، متقاضی هم نداریم. وی افزود: شهرداری وظیفه تامین مركز ساماندهی كودكان كار و تجهیز آن را بر عهده دارد كه در فردیس شهرداری در این خصوص اقدامی انجام نداده است. بنابراین حتی در صورت شناسایی كودكان كار مركزی برای نگهداری آنها وجود ندارد. همچنین سایر سازمان ها و ادارات نیز در این خصوص همكاری لازم را ندارند و روند ساماندهی كودكان كار فردیس همواره با سیكل معیوبی طی می شود.رئیس اداره بهزیستی فردیس با اشاره به مشكلات موجود در مسیر ساماندهی كودكان كار، اظهار كرد: در فردیس به لحاظ همجواری و نداشتن حریم مرزی با شهرستان ملارد، برخی كودكان كار به ویژه در اطراف فلكه پنجم، مربوط به حوزه شهرستان ملارد هستند و علیرغم شناسایی و بررسی توسط كارشناسان حوزه اورژانس اجتماعی بهزیستی فردیس برای ساماندهی امكان ورود به حوزه قضایی شهرستان ملارد را ندارند و این امر موجب شده این كودكان با ورود نیروهای فما منطقه را ترك كنند اما دوباره درمحل حاضر شوند.

اتباع غیرمجاز؛ جمعیت غالب كودكان كار در فردیس
وی اضافه كرد: با توجه به اینكه اغلب كودكان كار از اتباع غیرمجاز هستند و ترس از بازگردانده شدن به كشورشان را دارند، اطلاعات درستی در خصوص هویت و محل سكونت خود ارائه نمی كنند. متاسفانه مراكز پسماند شهرداری و مراكز غیرمجاز پسماند نیز از جمله كلونی های كودكان كاراست كه برای شناسایی به این مراكز هم ورود كردیم اما هیچ ارگانی در كنار بهزیستی قرار نمی گیرد و همكاری لازم را ندارند.محمدزاده با بیان اینكه كودكان كار از طریق تیم های سیار و پایگاه خدمات اجتماعی شناسایی می شوند، بیان كرد: با توجه به شرایط موجود آمار دقیقی از كودكان كار در سطح شهرستان وجود ندارد. طی غربالگری انجام شده در سال 98، 102 كودك كار در فردیس شناسایی شد كه بیش از 80 درصد آنها اتباع بودند و مابقی كودكان كار ایرانی، ساماندهی شدند. از شهریور 99 تا كنون نیز 70 كودك كار شناسایی شده كه فقط 4 نفر آنها ایرانی بودند.

435 فردیسی معلولیت بینایی دارند

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ارائه آماری از جمعیت تحت پوشش بهزیستی فردیس، گفت: 4 هزار و 567 معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان فردیس است كه با توجه به اینكه برخی افراد چند معلولیتی هستند، به لحاظ تعداد معلولیت 5 هزار و 616 معلولیت در شهرستان وجود دارد. از این تعداد 2 هزارو 48 معلول جسمی حركتی، هزار و 344 معلول ذهنی، 683 معلول شنوایی، 622 معلول صوت و گفتار، 484 معلول اعصاب و روان و 435 معلول بینایی در سطح شهرستان داریم.رئیس بهزیستی فردیس با اشاره به اینكه به لحاظ سطح بندی، بیشترین معلولیت ها در شهرستان فردیس در سطح شدید هستند، بیان كرد: 163 معلول ضایعه نخایی درفردیس ساكن هستند كه به 129 نفر از آنها به مبلغ 610 هزار تومان به عنوان هزینه پرستاری پرداخت می شود. همچنین از كل مددجویان تحت پوشش این اداره 3 هزار و 146 نفر مستمری و كمك هزینه معیشتی دریافت می كنند و 588 نفر پشت نوبت دریافت مستمری و 834 نفر مستمری بگیر سایر سازمان ها هستند. وی به تعداد مراكز تحت پوشش اداره بهزیستی فردیس اشاره كرد و افزود: در حال حاضر در شهرستان فردیس 7 كمپ ترك اعتیاد، 3 مركز نگهداری اعصاب و روان، 4 مركز نگهداری معلولان و 2 مركز نگهداری سالمندان وجود دارد. همچنین یك مركز دی آی سی، یك شلتر، یك كانكس كاهش آسیب و یك موبایل سنتر برای ارائه خدمات به بیماران معتاد پرخطر در فردیس وجود دارد.
محمدزاده با بیان اینكه در حوزه احتماعی 395 پرونده فعال داریم، گفت: 103 پرونده مربوط به زنان سرپرست خانوار، 80 پرونده امداد بگیر كودكان، پرونده های كمك معیشت مربوط به سه 3 قلو و دوقلوهای نیازمند و پرونده كمك هزینه فرزندان مقیم در مراكز شبانه روزی از جمله پرونده های فعال حوزه اجتماعی است.

پرداخت تسهیلات به 157 مددجوی بهزیستی با صرف اعتبار 6 میلیاردی

رئیس بهزیستی فردیس ارائه تسهیلات اشتغال و مشاغل خانگی به مددجویان و زنان سرپرست خانوار را از دیگر خدمات بهزیستی فردیس برشمرد و افزود: در سال گذشته تعهد پرداخت وام برای بهزیستی فردیس 157 نفر بود كه در این راستا 5 میلیارد و 925 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است. امسال نیز تعهد پرداخت تسهیلات به 185 نفرافزایش یافته كه با اعتباری حدود 9 میلیارد تومان، پرداخت آن تا پایان سال در دستور كار است. وی ادامه داد: توزیع سبد كالا، البسه در ایام زمستان، پرداخت هزینه درمانی، هزینه های كمك توانبخشی و تجهیزات توانپزشكی از جمله ویلچر، عصا، واكر و ... به مددجویان از دیگر اقدامات بهزیستی به مددجویان تحت پوشش است كه مجموعه همكاران در اداره بهزیستی فردیس تمام توان خود را برای ارائه خدمات بهتر به افراد جامعه هدف به كار می گیرند.

منبع فارس
   تاریخ: ۱۷:۲۰ - ۰۵/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۹