دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

كمك به كاهش وزن می تواند بیماران قلبی را نجات دهد
 
محققان در تازه ترین مطالعات خود اعلام كردند مهم ترین نیاز بیماران قلبی برای حفظ سلامت خود، كاهش وزن است كه باید در این زمینه به آن ها كمك كرد.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیكال اكسپرس، در مطالعه ای كه بر روی بیش از ده هزار بیمار از مناطق مختلف جهان انجام شد، مشخص شد 20 درصد از افراد دارای شاخص توده بدنی سالم (BMI) در بیمارستان به دلیل حمله قلبی بستری می شوند.

16 ماه پس از آغاز این مطالعه، محققان دریافتند كه 86 درصد از بیمارانی كه در طی بستری شدن در بیمارستان دارای اضافه وزن بودند، همچنان چاق بودند و 14 درصد از بیماران مبتلا به اضافه وزن حتی چاق تر شده بودند. زنان جوان به ویژه بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند، تقریبا نیمی از افراد زیر 55 سال مورد مطالعه چاق بودند. با این وجود بیش از یك سوم بیماران دارای اضافه وزن اظهار كردند كه در مورد فعالیت بدنی یا تغذیه مشاوره دریافت نكرده اند و تقریبا از هر 5 نفر یك نفر گفته كه از اضافه وزن مطلع نشده است.

محققان این مطالعه تصریح كردند: به نظر می رسد چاقی توسط پزشكان به عنوان یك مشكل جدی در پزشكی مورد توجه قرار نگرفته است.كاهش وزن در بیماران مبتلا به اضافه وزن و بیماری كرونر قلب برای بهبود فشار خون و سطح چربی ها و كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 توصیه می شود كه در این صورت احتمال بروز یك واقعه قلبی كاهش می یابد.

این مطالعه مدیریت بیماران مبتلا به اضافه وزن یا چاقی در هنگام بستری در بیمارستان به دلیل بیماری قلبی را بررسی كرد. محققان توصیه های دریافت شده در مورد سبك زندگی، اقدامات انجام شده و رابطه بین تغییرات وزن و وضعیت سلامتی را بررسی كردند.

آن ها داده های مطالعات EUROASPIRE IV (2012 تا 2013) و EUROASPIRE V (2016 تا 2017) را كه در 29 كشور انجام شده است، جمع كردند. این تجزیه و تحلیل شامل 10507 بیمار مبتلا به بیماری كرونر قلب بود. بیماران 6 تا 24 ماه پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل واقعه قلبی ویزیت شدند (میانگین شكاف 16 ماه بود). این ویزیت شامل مصاحبه، پرسشنامه و معاینه بالینی شامل وزن، قد و آزمایش خون بود.

از هر چهار شركت كننده یك نفر (8/24 درصد) زن و میانگین سنی هنگام بستری 5/62 سال بود. در زمان بستری، 34.9 درصد بیماران چاق بوده و 46 درصد دیگر اضافه وزن داشتند. در زمان مراجعه به مطالعه (به طور متوسط ​​16 ماه بعد)، تعداد بیشتری از بیماران چاق بودند. نرخ چاقی در بیماران جوان تر با شیوع 40.1 درصد در افراد زیر 55 سال (مردان 38.3 ٪، زنان 48.4 ٪) بیشتر بود.

با توجه به ارتباط بین تغییرات وزن و وضعیت سلامتی، بیماران مبتلا به اضافه وزن كه 5 درصد یا بیشتر وزن بدن خود را از دست داده بودند، دارای فشار خون بالا، دیس لیپیدمی و دیابت قبلا ناشناخته بودند؛ آن ها همچنین سطح بالاتری از كیفیت زندگی جسمی و عاطفی را گزارش كردند.

در مورد توصیه هایی كه بیماران دریافت كرده اند، به نیمی از بیماران توصیه شد كه یك برنامه پیشگیری و توانبخشی قلب را دنبال كنند، بدون اینكه در مشاوره با توجه به وضعیت وزن آن ها تفاوتی وجود داشته باشد. به بیماران دارای اضافه وزن توصیه می شود كه رژیم غذایی مناسب یا انجام فعالیت بدنی منظم را دنبال كنند. نتیجه مطالعه نشان داد كه ارتباط مستقیمی بین بهبود شیوه زندگی و كاهش وزن در بیماران دارای اضافه وزن وجود دارد.

پروفسور كاتریونا جنینگز از دانشگاه ملی ایرلند گفت: برنامه های توانبخشی قلب كه به طور معمول بر ورزش تاكید می كنند، باید به همان نسبت اولویت مدیریت رژیم غذایی را داشته باشند.كاهش وزن با اتخاذ الگو های غذایی سالم و افزایش سطح فعالیت بدنی و ورزش به بهترین وجه حاصل می شود.

پروفسور جنینگز افزود: دسترسی به برنامه های توانبخشی قلب ضعیف است، چنین برنامه هایی فرصت مناسبی را برای حمایت از بیماران در پرداختن به اضافه وزن و چاقی فراهم می كند، به ویژه برای بیماران زن كه بیشترین مشكل در اضافه وزن را در این مطالعه داشتند. جذب و دسترسی می تواند با استفاده از فناوری دیجیتال بهبود یابد، به خصوص برای زنانی كه احتمالا كمتر در یك برنامه شركت می كنند، زیرا اولویت های رقابتی دیگری مانند مراقبت از دیگران دارند. دلایل خوبی وجود دارد كه افراد پس از یك رویداد قلبی به وزن خود بپردازند اما این كار آسان نیست.

بیشتر بخوانید

- ارتباط هورمون های قلب با فشار خون بالا
   تاریخ: ۱۲:۱۱ - ۰۹/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۴