دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

استرس چگونه به بیماری التهابی روده منجر می شود؟
 
استرس ممكن است نحوه عملكرد اندام های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش را تغییر دهد و می تواند با چندین نوع بیماری گوارشی از جمله بیماری التهابی روده (IBD) مرتبط باشد.
 استرس چگونه به بیماری التهابی روده منجر می شود؟ به گزارش ایسنا، میزان استرس وارد شده به بدن در دوران همه گیری بیماری كووید-19 افزایش پیدا كرده است و مواجهه با این شرایط جدید، افراد را در معرض انواعی از بیماری ها همچون چاقی، بیماری های قلبی، افسردگی و آسم كه ناشی از استرس است، قرار می دهد.

استرس ممكن است باعث ایجاد ناهنجاری های رفتاری یا روانی مانند اضطراب و افسردگی شود و بر عملكرد اندام های مختلف بدن به ویژه دستگاه گوارش تاثیر بگذارد. استرس ناشی از عوامل مختلف منجر به تغییر محور مغز- روده می شود كه در نهایت پیشرفت طیف وسیعی از اختلالات دستگاه گوارش را به همراه خواهد داشت. این بیماری های شایع شامل بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریك پذیر، زخم معده و بیماری رفلاكس اسید معده می شود.

بیماری التهابی روده چیست؟

بیماری التهابی روده كه شامل كولیت زخمی (UC) و بیماری كرون (CD) می شود، یك اختلال التهابی مزمن، تشدید شونده روده است كه میلیون ها نفر در سراسر جهان تحت تاثیر این بیماری قرار دارند. بر اساس مطالعات انجام شده در دهه های اخیر، عوامل مختلفی مانند انتقال ژنتیكی، اختلال سیستم ایمنی روده ، اختلال میكروبی روده، رژیم غذایی، عفونت، سبك زندگی، استرس، اختلالات خواب، استعمال سیگار و قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیك ها بر پیشرفت این بیماری تاثیر می گذارد.

علائم بیماری التهابی روده

علائم این بیماری بسته به شدت التهاب و محل بروز آن ممكن است در افراد مختلف متفاوت باشد. علائم ممكن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. علائم و نشانه های بیماری عبارتند از:

- اسهال

- احساس خستگی

- گرفتگی و درد شكمی

- وجود خون در مدفوع

- بی اشتهایی

- كاهش وزن.

مقابله با استرس

به گزارش ایسنا به نقل از هندوستان تایمز، برای مقابله با شدت گرفتن علائم بیماری التهابی روده همیشه مصرف دارو و رعایت برنامه درمانی كافی نیست و میتوان شیوه های مفیدی را به كار گرفت كه سطح استرس را كاهش دهد. مدیتیشن و یوگا از توصیه های مطرح شده برای كنترل استرس است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۱۱ - ۰۷/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۶۷