دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

آیا شبكه های اجتماعی باعث ترویج خشونت در فضای آنلاین می شوند؟
 
دنیای اقتصاد: گسترش بروز رفتارهای خشن و پرخاشگرانه در فضای آنلاین، محققان دانشگاه Yale را بر این داشت تا پژوهشی را درباره تاثیر شبكه های اجتماعی بر رفتار كاربران انجام دهند. نتایج این تحقیق نشان داد كه شبكه های اجتماعی به مرور زمان افراد را به نمایش رفتارهای خشونت آمیز در حین استفاده از اپلیكیشن های آنلاین ترغیب می كنند.
ویلیام برادی، روان شناس اجتماعی و محقق دانشگاه Yale اعتقاد دارد كه رفتار افراد در فضای آنلاین، به ویژه آن دسته از واكنش های حاوی خشم و رفتارهای غیراخلاقی، توسط دیگر كاربران شبكه های اجتماعی تقویت می شود. به عبارتی دیگر، هرچه رفتار فرد در شبكه های اجتماعی با لایك، اشتراك گذاری و فیدبك های مثبتی همراه شود، به همان میزان، فرد در تداوم این رفتار در فضای آنلاین ترغیب و تشویق می شود.

گروه تحقیقاتی دانشگاه Yale برای پژوهش خود، بیش از 7/ 12 میلیون توییت را از 7هزار كاربر توییتر گردآوری كردند. سپس با استفاده از یك نرم افزار، توییت های مرتبط با اتفاقات جنجالی و بحث برانگیز را استخراج كردند و هر یك از توییت ها، بر اساس شدت خشم و رفتار غیراخلاقی درجه بندی شدند. نتایج نشان داد افرادی كه لایك های بیشتری را در قبال پست های خشونت آمیزشان دریافت كردند، تمایل بیشتری به انتشار بیشتر این پست ها داشتند و پست های بعدی خود را با درجه خشونت بیشتری منتشر می كردند.

همچنین در این تحقیق مشخص شد افرادی كه دارای دنبال كنندگان میانه رو هستند، در برابر بازخوردهایی كه در قبال پست های خود دریافت می كنند، تاثیرپذیری بیشتری دارند و این بازخوردها، رفتارهای خشونت آمیز را در آنها تقویت می كند. این در حالی است كه افراد دارای دیدگاه های سیاسی افراطی، مستقل تر رفتار می كنند و خشم خود را بدون توجه به نظر و عقیده دیگران ابراز می كنند. دو تحقیق دیگر نیز در این رابطه و با 240 شركت كننده صورت گرفت و ضمن تایید نتایج فوق، نشان داد كه افراد تمایل دارند تا هنجارهای شبكه هایی را كه بخشی از آن هستند، دنبال و نحوه بیان و ابراز عقیده خود را با آن هماهنگ كنند.

این گرایش در افراد برای پذیرش دیدگاهی مشابه با دیگر كاربران جهان نسبت به یك موضوع، بسیار حائز اهمیت است. در واقع، شبكه های اجتماعی چیزی فراتر از مكانی برای گفت وگوهای ساده هستند و از قدرت تاثیرگذاری گسترده بر افكار عمومی برخوردارند. محققان دانشگاه Yale امیدوارند كه یافته های این تحقیق بتواند میزان آگاهی درباره شبكه های اجتماعی و نحوه تاثیرگذاری آنها بر رفتار كاربران را افزایش دهد، چرا كه شخصیت هر فرد، كم و بیش، از طریق بازخوردهایی كه از اطرافیانش دریافت می كند، شكل می گیرد.
   تاریخ: ۰۱:۳۶ - ۰۷/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۹