دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

باید و نبایدهای فیزیوتراپی در منزل
 
كهولت و ناتوانی در راه رفتن و جابه جاشدن و خارج شدن از منزل، انجام جراحی های ارتوپدی مانند تعویض مفاصل زانو و لگن، آسیب های شدید به دنبال تصادفات رانندگی، سكته های مغزی، ناتوانی در پی ابتلا به ام اس، پاركینسون، ای ال اس و بیماری های مشابه مغز و اعصاب، جراحی های مغز و ستون فقرات و حتی همین دوران ...
بالارفتن تقاضا در این حوزه در تخصص های مختلف پزشكی و درمانی، مانند هر نیاز دیگری در جامعه توجه سوداگران را نیز به خود جلب می كند.

اعتماد به تبلیغات رسانه ای و به خصوص شبكه های اجتماعی كه روز به روز گسترده تر و افسار گسیخته تر در معرض توجه آحاد جامعه قرار می گیرد و امكان نظارت و برخورد با این حجم از تبلیغات برای سازمان های متولی وجود ندارد، اشتباه بزرگی است كه می تواند هزینه های مالی و جانی جبران ناپذیری را به بیماران تحمیل كند.

فیزیوتراپی در منزل، یكی از خدمات پزشكی پرمخاطبی است كه بیماران زیادی برای بهره مندی از آن به آگهی ها، صفحات تبلیغاتی بدون مجوز در فضای مجازی و شركت های ارائه خدمات در منزل غیرقانونی پناه می برند و این شروع یك گرفتاری جدید برای آنها خواهد بود.

تعرفه بالاتر این خدمات تخصصی به دلیل حضور فیزیوتراپیست بر بالین بیمار و تعدد جلسات در این درمان، مهم ترین انگیزه هایی است كه خلافكاران را به این مقوله جذب می كند و بیمار و خانواده اش كه به تازگی از دوران سخت بستری در بیمارستان رهایی یافته اند به امید ادامه درمان در منزل در آسایش و آرامش، به شرایط سختی دچار می شوند كه بهترین حالت آن هزینه كردن و نتیجه نگرفتن و بدترین شرایط آسیب بیشتر و صدمات جبران ناپذیر سلامتی است.

خانواده ها باید متوجه باشند هر كسی یك كیف دستگاه تحریك الكتریكی بر دوش داشت فیزیوتراپیست نیست و قبل از اجازه دادن به ورود این افراد به منزل حتما كارت عضویت نظام پزشكی كه در آن «فیزیوتراپی» قید شده باشد یا كارت عضویت در انجمن فیزیوتراپی را از وی بخواهند.

همچنین در پایگاه اینترنتی سازمان نظام پزشكی و انجمن فیزیوتراپی ایران، این امكان وجود دارد اگر فردی به عنوان فیزیوتراپیست به شما معرفی شده است، در بخش جست وجوی پزشك یا جست وجوی فیزیوتراپیست از صلاحیت او برای درمان استعلام بگیرید.

فیزیوتراپیست های شاغل در مراكز فیزیوتراپی دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت، مطمئن ترین مرجع برای معرفی این درمانگران برای درمان در منزل هستند.

اهمیت این نكته در این است كه این روزها افراد بسیاری با مدارك تحصیلی پزشكی غیرفیزیوتراپی، مدارك تحصیلی غیرپزشكی و حتی افرادی بدون مدرك تحصیلی دانشگاهی، تنها به دلیل اشتغال در بیمارستان ها و مراكز درمانی آشنایی مختصری با درمان فیزیوتراپی پیدا كرده اند و به صورت گسترده به عنوان فیزیوتراپیست وارد منازل بیماران می شوند و در بسیاری موارد ضمن هدر دادن زمان طلایی بازگشت بیماران به شرایط طبیعی، با انجام درمان های نادرست و توصیه های غیرعلمی، مشكلات آنها را دوچندان می كنند.

پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه جام جم
   تاریخ: ۲۲:۱۲ - ۰۸/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰