دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

كرونای دلتا چگونه بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟
 
به لطف عرضه واكسن های كووید 19 در ماه های اخیر، مردم از قرنطینه خارج شده و برنامه هایی را برای تجمع مجدد با دوستان و عزیزانی كه ماه ها بود آنها را ندیده بودند، ترتیب دادند اما با افزایش شدید مواردی كه نوع دلتا به ارمغان آورده تابستان امسال چندان بی دغدغه نبوده است. تعداد موارد ابتلا بار دیگر به ...
به گزارش جام جم آنلاین، در تابستان گذشته ، مردم برنامه های سفر خود را لغو می كردند و شروع سال تحصیلی جدید سخت و استرس زا شده بود.

وایل رایت مدیر ارشد نوآوری مراقبت های بهداشتی در انجمن های روانشناسی می گوید: این استرس ها باعث شده بود افراد احساسات مختلفی را داشته باشند: ناامیدی ، عدم اطمینان ، اضطراب ، احتمالاً عصبانیت و سرخوردگی.

وقتی به نظر می رسید كه نوری در انتهای تونل وجود دارد و ما ابزارهایی برای غلبه بر ویروس داریم و واقعاً از آنها استفاده نمی كنیم ، درك آن برای مردم دشوار بود.

اهمیت امید:

محققان در حال بررسی نقش اساسی امید بخشی در سلامت روان بودند. انتشار واكسن ، زودتر از آنچه پیش بینی می شد، امیدواری بسیاری را پس از ماه ها اخبار بد ایجاد كرد.

این یك احساس سرخوشی در ماه ژوئن بودو همه برای تعطیلات عالی خود برنامه ریزی داشتند واین بسیار امیدوار كننده بود.

به نظر می رسید قسمت سخت در پشت سر قرار داشت و همه مشتاقانه منتظر بودند تا به آرامی شادی درو كنند. اما مطمئناً با ورود دلتا ، همه چیز وارونه شد.

روكسان هاون نویسنده می گوید: واكسیناسیون نمایی از یك زندگی عادی را ارائه داد. من لباس های ناز می پوشیدم. برای ناهار غذاهای عالی می خوردم. برای خودم گل می خریدم من حتی برای امید و آرامش خودم موسیقی های روح نواز گوش می كردم. اما با نسخه دلتا ، احساس می كنم كه پنجره زندگی عادی به سرعت بسته می شود.

ماریسا كینگ نویسنده كتاب رمزگشایی عناصر ارتباط انسانی می گوید: نا امیدی می تواند حتی قوی ترین روح ها را نیز فرسوده كند. لحظه ای بود كه ما توانستیم دوباره با هم ارتباط برقرار كنیم ، شادی را تجربه كنیم و روابط مان را احیا كنیم. از دست دادن این امید و ترس از جدایی دوباره باعث ایجاد ناراحتی های زیادی می شود.

نوعی جدید از تنهایی:

با شروع همه گیری جولی شویترت كلازو مادر سه فرزند گروهی در واتس اپ با چندین دوست كه به طور جدی قرنطینه را رعایت می كردند تشكیل داد. آنها یكدیگر را طی ماه های انزوا پیدا كردند و ایده برگزاری جشن تولد برای هم را بایكدیگر گرفتند. سپس یكی افراد گروه فقط 5 هفته قبل از سالروز تولدش مبتلا به كووید 19 شد و خانواده آنها در قرنطینه قرار گرفتند. گروه مادران بعد از آن دیگر در یك صفحه نیستند.

یكی از آنها می گوید: سال گذشته ما این كار را با هم انجام دادیم و این كار راحت بود. با عادی شدن شرایط همه شروع به فكر كردن و حركت در جهات مختلف كردند. به نظر می رسید كه ما مانند گذشته به طور جمعی روی مسائل مشابه كار نمی كنیم.

حس عمیق تنهایی ناشی از این است كه شما احساس می كنید در همه كار تنها هستید. در مورد بهترین راه های پیش رو اختلاف نظر وجود دارد ، ممكن است احساس تنهایی كنید زیرا شما متفاوت از دیگران فكر می كنید.

اپیدمی اضطراب:

همانطور كه نسخه دلتا باعث می شود تعداد پرونده ها دوباره افزایش یابد ، نگرانی ها نیز افزایش می یابد.

آیا این بیماری هرگز به پایان می رسد؟آیا این واقعیت جدید زندگی ما است كه دائماً باید به كووید 19 فكر كنیم؟ این ناراحتی بر سلامتی ما تأثیر می گذارد.

مركز ملی آمارهای بهداشتی و اداره سرشماری بر سلامت روان كشور ها از طریق بررسی مداوم نبض خانوار در طول همه گیری بر همه چیز نظارت داشته اند. از شركت كنندگان در مورد علائم اضطراب یا افسردگی آنها سوال شد. در كل ، بیشتر افراد احساس اضطراب داشته و افسرده بودند.

اضطراب در روز شكرگزاری و كریسمس به اوج خود رسید و تقریباً 38 درصد از مردم علائم بیماری را گزارش كردند. اولین واكسن ها در همان زمان شروع به تولید كردند و سطح اضطراب به در بهار و اوایل تابستان كاهش یافت و در اواخر ژوئن به زیر 25 درصد رسید.

اما با ورود دلتا این اعداد شروع به افزایش كرد. جدیدترین داده ها كه تا 2 آگوست منتشر شده نشان می دهد كه 27 درصد از مردم كشورها علائم اضطراب را گزارش كرده اند.

ویویان پندر ، رئیس انجمن روانپزشكان می گوید: عصبی بودن یك مسئله عادی است این عدم اطمینان است كه باعث می شود افراد احساس اضطراب كنند.

همدلی در برابر خشم:

نحوه انجام اقدامات اساسی مانند پوشیدن ماسك و واكسیناسیون استرس های خاص خود را ایجاد می كند و درگیری های فیزیكی نیز به دنبال داشته است: در یكی از كشورها شركت كنندگان در مراسم اعتراض به سیاست ضد واكسیناسیون چاقو خورند. در مدرسه ابتدایی والدین خشمگین به معلمان ماسك دار حمله فیزیكی و كلامی كردند.

اوضاع بسیار حاد شده است ، وزارت امنیت داخلی در كشورها هفته گذشته بولتن سیستم مشورتی ملی تروریسم را منتشر كرد. این هشدار می گوید كه افراط گرایان می توانند از محدودیت های جدید بهداشت عمومی ناشی از كووید به عنوان بهانه ای برای ارتكاب تروریسم داخلی استفاده كنند.

عصبانیت در جهت مخالف نیز پیش می رود ، زیرا افرادی كه از روش های توصیه شده پیروی می كنند از كسانی كه آنها را نادیده می گیرند خسته می شوند. این احساسات شدید ممكن است منجر به خشونت نشود ، اما احساس امنیت را برای ما سخت تر می كند.

این مسئله یك بحران سلامت عمومی است و به چیزی متفاوت تبدیل شده است. وقتی در موقعیت های بد قرار می گیریم ، همدلی را از دست می دهیم. همدلی برای شناسایی راه حل ها و همكاری مشترك در یك جامعه مهم است. چیزی كه باعث خشم شما می شود احساس شما در باره آن چیزی است كه باید انجام دهید اما انجام نمی دهید.

چگونه مقابله كنیم:

تنهایی، اضطراب و خشم ممكن است در حال حاضر در اطراف شما وجود داشته باشد. اما این مسئله نباید شما و سلامت روانی شما را تهدید كند.

این پیشنهادات ممكن است كمك كننده باشد:
به خود اعتماد كنید اگر جامعه شما سریعتر از آنچه كه احساس می كنید بازگشایی شده ، هر كاری كه باعث می شود خانواده شما احساس امنیت كنند انجام دهید.از خود بپرسید چه احساسی دارید و از احساسات خود برای هدایت تصمیمات خود استفاده كنید.اطلاعات علمی بیشتری كسب كنید و آنهارا دنبال كنید.

دست از قضاوت خود بردارید. اگر احساس تنهایی می كنید یا نگران ضررهای ناشی از كووید 19 هستید ، با آن مبارزه نكنید. بگذارید این احساسی باشد كه می آید و می رود و سعی كنید راه هایی برای ارتباط با دیگران پیدا كنید.

مراقبت از خود را تمرین كنید. ممكن است ساده به نظر برسد ، اما خوردن غذاهای سالم ، ورزش كردن و داشتن یك خواب راحت می تواند به چشم اندازی مثبت كمك كند. سعی كنید اضطراب را كاهش دهید. مدیتیشن ، آرامش، گفتگو بادوستان و گوش كردن به موسیقی آرامش بخش می تواند روحیه شما را بالا ببرد.

تنفس دیافراگمی را امتحان كنید5 ثانیه دم 2 ثانیه نگه دارید و 5 ثانیه بازدم را بیرون دهید. حتی فشار دادن توپ می تواند استرس شما را تسكین ملموسی بدهد.

یك كار كوچك كه می توانید انجام دهید: اگر خانواده یا دوستانی دارید كه در مورد واكسیناسیون مردد هستند برای متقاعد كردن آنها مكالمات ملایمی داشته باشید. شما می توانید بسیار تأثیرگذارتر از یك سلبریتی باشید.

به یاد داشته باشید كه شما تنها نیستید .این كه از نظر جسمی از دیگران جدا هستید یا احساس می كنید هیچ كس از پروتكل ها مشابه شما پیروی نمی كند ، راه های دیگری برای ارتباط وجود دارد.
با افرادی كه در گذشته با آنها ارتباط نزدیك داشته اید تماس بگیرید ،این به شما فرصتی می دهد تا شادی را دوباره زنده كنید. به ویژه در زمانی كه مردم بسیار می ترسند. ارتباط با كسانی كه می شناسید آسان تر از تلاش برای ملاقات با افراد جدید است. تنها دو ارتباط نزدیك لازم است تا مردم احساس حمایت كنند.

در زمان حال بمانید. به جای این كه برای آنچه اتفاق افتاده استرس داشته باشید یا نگران اتفاقاتی باشید كه هنوز در راه است ، فقط به امروز فكر كنید.

ما در مورد ویروس كرونا چیزهای زیادی آموخته ایم و هنوز در حال یادگیری بیشتر هستیم.ما نمی دانیم آینده چگونه است ، اما برای همیشه اینگونه نخواهد بود.

منبع: بهداشت نیوز
   تاریخ: ۰۱:۲۰ - ۰۹/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۴