دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تكنیك های مقابله با اضطرابِ اخبارِ بد
 
گروهی از كارشناسان سلامت روان د ر انگلیس د ر این باره می گویند : شنید ن خبرهایی چون زمین لرزه مهیب و مرگبار هائیتی، حواد ث طبیعی جاری ناشی از تغییرات آب وهوایی و نیز بحران های سیاسی جهان كه كنترل آنها از د ست ما خارج است به آسانی می توانند به د رماند گی، وحشت و تشد ید اضطراب های ما بیانجامد .
«كارولین پلامر»، روانشناس و یكی از بنیان گذاران مركز د رمان «سی پی پی سی» د ر لند ن د ر این باره می گوید : قابل د رك است كه گاه اخبار بتوانند اضطراب و د رماند گی د ر ما ایجاد كنند . همواره وقایع بسیاری د ر جهان د ر حال رخ د اد ن است كه بسیاری از آن ها منفی و ناخوشایند هستند . همد رد ی با كسانی كه د ر رنج و سختی روزگارشان را سپری می كنند ، یك خصوصیت عالی اخلاقی است اما واقعیت این است كه احساس همد رد ی بیش از حد و حس كرد ن آنچه بر د یگران می گذرد به ویژه د ر مورد شرایط بسیار غیرعاد ی مثل ناآرامی ها د ر كشورهایی كه از ما د ور هستند یا حتی وقایع غم انگیزی مثل سیل و حریق هرچند گاهی به ما نزد یك هستند ، به قضیه كمكی نمی كند .پس میان اند وهی كه نباید مثل برخی افراد آن را پس برانیم و نیز اینكه اجازه د هیم این حس خود خوری بر ما چیره شود ، باید تعاد ل برقرار كنیم. خوب است متوجه این واقعیت نیز باشیم كه هرچند حس اضطراب، طبیعی و معمولی است اما اگر از حد بگذرد به ما د ر د ستیابی به اهد افمان كمكی نمی كند .
پلامر می افزاید : سعی كنید مسائل را د ر سطح شخصی به فاجعه تبد یل نكنید . بله، د ر جهان فجایعی رخ می د هد اما بخشی از اینكه ما این چنین د ر قبال آن ها نگران می شویم این است كه د ر تصورمان، آن را حمله ای به امنیت فرد ی و شرایط زند گی خود می بینیم.
پلامر د ر توضیح می گوید : شاید این باارزش تر باشد كه به موارد نگران كنند ه ای فكر كنید كه می توانید آن ها را كنترل و مد یریت نمایید .وی توضیح می د هد : د رست است كه نمی توانید كل مسئولیت بحران آب وهوایی د ر جهان را بپذیرید اما می توانید د ر بازیافت مواد و كاهش میزان تولید كربن با رفتارهای مد یریت فرد ی، سهم د اشته باشید . یا د ر ارتباط با وقایعی چون زمین لرزه هائیتی، سازمان هایی هستند كه می توانید با اهد ای وجه به آن ها كمك كنید . این كارها نه تنها بخشی از آن حس كنترل و توانایی را احیا می كنند بلكه موید احساس ارتباط و تعلقی هستند كه از هد ف مشترك و كار عام المنفعه احساس می كنیم و این می تواند به سلامت روان شما بسیار كمك كند .همچنین د كتر «بِكی اِسپِلمَن»، روانشناسِ كلینیك «پرایوِت تراپی» د ر این باره می افزاید : واكنش عاطفی د ر این موارد طبیعی است اما د ر كنار آن باید این آگاهی وجود د اشته باشد كه بخش اعظم آن از كنترل شما خارج است. آسان نیست و باید آن را تمرین كرد . یكی از كارهایی كه هنگام بروز اضطراب می توان انجام د اد این است كه از نظر ذهنی یك گام به عقب برد ارید و با این هد ف كه احساساتتان را عوض كنید ، با یك جمله به خود یاد آوری كنید و بپذیرید كه این شرایط از كنترل شما خارج است.
د ر همین رابطه «برند ن استریت»، مد یر بخش سلامت عاطفی مركز د رمانی «نافیلد » برای مد یریت اضطراب د ر اوقات نگرانی و د رماند گی سه توصیه كاربرد ی د ارد كه به شرح زیر است:
منابع خبری را با زمانبند ی قطع كنید
ما تقریبا هر روز با اخبار بد بمباران می شویم كه بر سلامت روان ما اثرات منفی می گذارد . هرچند به روز بود ن و د نبال كرد ن اخبار، مهم است اما باید بد انیم چه موقع خود را از آن كنار بكشیم. یك بار صبح و یك بار شب به رسانه های مورد اعتماد خود مراجعه و اخبار را د نبال كنید اما سعی كنید خود را از اخبار د ر تلفن همراهتان، د ور و تلویزیون را د ر طول روز خاموش نگه د ارید .
روی نحوه تنفس خود تمركز كنید
تمرین های ساد ه تنفس می توانند به توانایی كنترل ما بر اوضاع و احوال مان كمك كنند . د ر مواقعی از روز كه فرصت پید ا می كنید چشمتان را ببند ید و روی تنفس خود تمركز كنید . با بینی یك نفس عمیق بكشید ، آن را برای چند ثانیه تا جایی كه برایتان راحت است، نگه د ارید و سپس از د هان خارج كنید . این كار نه تنها فكر شما را از احساسات نامطلوب، منحرف می كند بلكه تحقیقات نشان د اد ه است كه حد ود شش تنفس بلند د ر د قیقه می تواند به شما آرامش د هد و عوارض اضطراب و افسرد گی را از بین ببرد .
افكار منفی را به چالش بكشید
نگرانی د ر مورد ناشناخته ها امری كاملا طبیعی است اما برای تطبیق با تغییرات مد اوم و بی اطمینانی باید یاد بگیریم كه چگونه با آن ها كنار بیاییم. سعی كنید الگوی معمول افكار منفی خود را د رك كنید . هنگامی كه به استرس و اضطراب د چار می شوید ، آنچه جرقه خورد ن این احساسات د ر شما را سبب می شود ، افكار مرتبط با آن و حالت روانی خود را یاد د اشت كنید . همچنین ببینید اوضاع به كجا ختم شد ه است. اغلب ما با ارجاع به تجربیات و آموخته هایمان، شرایط را قضاوت می كنیم و اگرچه ممكن است به بد ترین نتایج فكر كنیم اما معمولا اوضاع به آن وخامتی كه ما ممكن است تصور كنیم، ختم نمی شود . هرچند عمل كرد ن به این توصیه ها ارزشمند است اما اگر همواره مضطرب هستید و د ر كنترل آن ناتوانید ، بهتر است د ر این باره با یك متخصص مشورت كنید .

/انتهای متن/
   تاریخ: ۰۰:۴۶ - ۰۹/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱