دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

بیماران كرونایی مشكلات روحی خود را جدی بگیرند
 
سلامت نیوز:ناطری گفت: ویروس كرونا می تواند منجر به بیماری های روحی شود، بنابراین بیماران باید تاثیرات روحی ناشی از كرونا را جدی بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،علی ناظری روانپزشك و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی، اظهار كرد: در حال حاضر با توجه به شیوع كووید 19 با اثرات روانشناسی و روانپزشكی متعددی در سطح جامعه مواجه هستیم. موضوع اول در مورد اثراتی است كه شیوع این پاندمی بر كل جامعه گذاشته است، این بیماری بسیار مسری است و درمان قطعی ندارد. به همین دلیل در این مدت تمام افراد مدام نگران سلامتی خودشان بودند و دغدغه حفظ مراقبت و سلامت و رعایت شیوه نامه های بهداشتی را داشته اند.

او افزود: دغدغه دیگر مردم توجه به عدم انتقال ویروس به خانواده و افراد جامعه است كه این دغدغه مندی منجر به ایجاد استرس، اضطراب، نگرانی، احساس مسئولیت مفرط و بروز زمینه هایی از وسواس در رعایت نكات بهداشتی می شود. همچنین در افراد مستعدتر و مضطرب تر زمینه هایی از حالت های افراطی ایجاد می شود به گونه ای كه بسیاری از افرادی كه به نوعی در مطب های روانپزشكی نیاز به مراجعه داشتند در این یكی دو سال اخیر مجدداً برای دریافت مشاوره به روان پزشك خود مراجعه می كنند تا هم بر اعصاب خود مسلط باشند و هم بتوانند به خوبی این ویروس را كنترل كنند.

او ادامه داد: یكی از توصیه های ما این است كه افراد مستعد موارد روانپزشكی، این شرایط پاندمی را جدی بگیرند و با مشاورین خود صحبت كنند و در ارتباط باشند تا بدانند كدام رفتارشان افراطی و كدام متعادل است. همچنین اگر گاهی نیازمند درمان های روانپزشكی هستند از خدمات مورد نیاز استفاده كنند؛ زیرا همین كنترل مسائل اعصاب و روان می تواند بر كنترل ویروس در خانواده ها نیز موثر و آرامش بخش باشد.

ناظری ادامه داد: موضوع بعدی در مورد افرادی است كه به كرونا مبتلا می شوند و در ایامی كه درگیر بیماری هستند به دلیل رنج تنفسی و فشار مشكلاتی كه روی جسم شان وارد می شود و یا حتی به دلیل قرار گرفتن در فضای آی سی یو و مواجهه با بیماران بدحال دچار گرفتاری هایی مثل حالت انزوا و افسردگی میشوند؛ زیرا به عنوان یك اصل پزشكی یكی از مهمترین راهكار های پیشگیری از سرایت ویروس قرنطینه فرد مبتلا است و این قرنطینه می تواند فشار روانی زیادی برای افراد ایجاد كند.

این روانپزشك عنوان كرد: خوشبختانه در كشور ما خدمات مشاوره برای این افراد چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی صورت می گیرد. اما در برخی موارد ممكن است فرد دچار اضطراب های بیمارگونه شدیدی شود و نیازمند دریافت داروی همزمان با دارو های درمان كووید باشد.

او گفت: در مرحله آخر به افرادی می رسیم كه به بیماری كرونا مبتلا شده اند، درمان شده اند و در حال حاضر نیازمند مداخلات درمانی روانپزشكی هستند، زیرا به افسردگی و یا وسواس مبتلا می شوند كه باید به صورت جدی تحت درمان بگیرند. این افراد به دلیل اینكه پس از درمان به راحتی نمی توانند در محل كار و خانواده قرار بگیرند و اطرافیانشان نگران ابتلا از طریق آن فرد هستند به شدت دچار فشار روحی روانی می شوند.

این روانپزشك افزود: در مواردی ممكن است فرد دچار عذاب وجدان بیماری شود، زیرا فكر می كند در ابتلای خود و خانواده و اطرافیانش نقش منفی داشته است یا گاه ممكن است احساسات منفی مانند خشم در آن ها ایجاد شود كه ممكن است فكر كنند اطرافیانشان باعث و بانی ابتلاء آن ها شدند.

او اظهار كرد: همه این موارد نیازمند مداخلات روان پزشكی و روانشناسی است همچنین این افراد باید آموزش داده شوند، زیرا ما در مواردی شاهد این مسئله هستیم كه فرد تصور می كند، چون به بیماری مبتلا شده دیگر درگیر نخواهد شد و شیوه نامه های بهداشتی را مثل قبل رعایت نمی كند و همین مسئله می تواند سلامتی خود و اطرافیانش را به خطر بیندازد و منجر به تداوم زنجیره انتقال ویروس در سطح جامعه شود.
منبع خبر:
روزنامه تجارت
   تاریخ: ۱۱:۳۳ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۴