دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

ناگفته های مبارزه با كرونا از زبان یك بهبودیافته
 
این روز ها كرونا لجام گسیخته تر از هر زمان دیگری در جامعه می تازد و هر روز بیش از 500 خانوار را داغدار عزیزانشان می كند.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،شاید بسیاری از ما فكر می كنیم كه رنج و بیماری و مرگ برای دیگری است و به سوی ما نمی آید، اما یك لحظه سهل انگاری و بی توجهی ممكن است، سخت ترین و مشقت بار ترین لحظات زندگی را پیش روی ما قرار دهد.

هر روز كه از خیابان، اداره، بازار، مغازه، فروشگاه، شیرینی فروشی، میوه فروشی و نانوایی می گذریم بسیاری از همین افراد ممكن است مبتلا به كرونا باشند و یك لحظه غفلت موجب ابتلا به این بیماری می شود.

به عنوان كسی كه با درد و رنج فراوان از این بیماری جان به در برده ام، ناگفته هایی از نكات ریز و حیاتی در خصوص علت گسترش بیماری و راهكار های مبارزه با آن را تجربه كرده ام كه شاید با رعایت آن ها، بتوان مقابله موثرتری با این ویروس داشت.

شكستن قرنطینه و گسترش كرونا یكی از مهمترین نكاتی كه در شیوع بی مهابای كرونا دخیل است عدم توجه و رعایت قرنطینه توسط بیماران به دلایل مختلف است.بسیاری از افراد برای در امان ماندن از نوع نگاه و برخورد مردم سعی در كتمان و پنهان كردن بیماری خود دارند و همین مسئله موجب شیوع گسترده آن در جامعه می شود.

اگر افراد به درك و فهم بالایی از خطر كرونا برسند و به محض اطلاع از بیماری خود دیگران را مطلع كنند و ارتباط خود با آن ها را محدود كنند، از گسترش آن تا حدودی جلوگیری می شود.

افراد مبتلا برای درمان و كاهش آلام خود و همچنین با توجه به نیاز بدن به مواد غذایی، ناگزیر روزانه بار ها و بار ها قرنطینه را می شكنند و در این مسیر به تعداد افراد مبتلا اضافه می شود.

در حالی كه اگر یك نفر به محض ابتلا با همكاری خانواده در یك اتاق ویژه قرنطینه شود و امكان دسترسی به دارو و درمان و مواد غذایی برای وی فراهم شود و از تردد او جلوگیری شود بدون شك دامنه گسترش بیماری محدود می شود.

این در حالی است كه باید با توجه به شیوع سریع بیماری افراد خانواده با زدن ماسك و محدود كردن ارتباط، با حفظ سلامتی سایر اعضا كمك موثرتری به بیمار داشته باشند در حالی كه بی توجهی و عدم رعایت دستورالعمل ها موجب شیوع بیماری درون خانواده شده و علاوه بر هزینه های هنگفت درمان، برای كل اعضا خانواده موجب خطر مرگ می شود.

بدون شك افزایش بستری های خانوادگی، تعداد مرگ و میر ها و همچنین حوادث و اتفاقات دردناك كه در روز های اخیر شاهد آن بودیم، همگی ناشی از عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه های درون خانوادگی بود كه موجب دامن زدن به این قبیل حوادث دلخراش شد.

نبود امكانات درمانی در منازل یكی از مهمترین مشكلاتی كه این روز ها بسیاری از افراد با آن مواجه اند، نبود امكانات درمانی و دارویی در محل است به این معنی كه یك بیمار كرونایی اگر با كمك تیم های درمانی بتواند در محل و منزل به صورت مكرر به روند درمانی دسترسی داشته باشد دیگر مجبور به شكستن قرنطینه نمی شود.

اما به دلیل نبود این قبیل تیم های درمانی، یك فرد برای كاهش درد ها و آلام خود مجبور است بار ها و بار ها برای درمان به مراكز بیمارستانی مراجعه كند و همین مسئله در طول مسیر موجب گسترش بیماری و سرایت آن به دیگران می شود.

اگر تیم های پزشكی و كمك های اولیه ساماندهی شوند و از افراد بیمار سركشی داشته باشند هم به آرامش روانی افراد بیمار كمك می شود و دسترسی به امكانات را برای افراد بیمار تسهیل كرده و هم با كنترل روند بیماری به مهار آن در جامعه كمك می كنند.

نبود فرهنگ همراهی برای حفظ سلامت یكی دیگر از مشكلاتی كه به افزایش شیوع كرونا دامن می زند، نبود فرهنگ همكاری و كمك به افراد بیمار و خانواده مبتلا به كرونا است.

اگر یكی از افراد خانواده كه از سلامت برخورد است در طول روز اقدام به تامین مایحتاج روزانه افراد كند دیگر افراد مبتلا مجبور به شكستن قرنطینه نمی شوند.

باید فرهنگ همكاری و كمك به افراد بیمار در جامعه افزایش یابد تا این بیماری گسترش نیابد.

بی گمان ویروس كرونا به توجه به شیوع گسترش آن درس های بزرگی در این حدود 17 ماه به همراه داشته كه می توانیم با كمك گرفتن از تجربیات آن به كنترل و مهار این بیماری كمك زیادی كنیم.

باید بعضی از برخورد ها و ساختار ها با این ویروس علاوه بر انتظار از مردم، رعایت دستورالعمل ها، اعمال محدودیت ها و تعطیلی های متعدد نیز اصلاح شود، اگر دسترسی به امكانات درمانی در روز های اولیه بیماری افزایش یابد یك بیمار دیگر دغدغه و نگرانی از بیماری و دسترسی به ساده ترین نوع درمان كه تزریق سرم و آمپول های تقویتی است، ندارد.

ارائه آموزش های همگانی به افراد از طریق رسانه های ارتباط جمعی و همچنین آموزش تخصصی می تواند كمك زیادی به كنترل بیماری كند.برگزاری دوره های آموزشی برای عموم مردم و كاركنان دولت نقش بسیار مهمی در مهار بیماری و جلوگیری از شیوع كرونا دارند.

بدون شك نیاز است وزارت بهداشت در كنار همه تلاش های كادر درمان به ارائه آموزش های پیشگیرانه نیز توجه جدی داشته باشد تا با فرهنگ سازی بتواند به مهار كرونا كمك كند.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی، فاصله گذاری های اجتماعی، زدن ماسك، شستن دست ها، توجه اساسی به حفظ سلامت افراد و همچنین ارائه آموزش های پیشگیرانه می تواند به مهار كرونا كمك زیادی كند كه در كنار آن انجام واكسیناسیون و پرهیز از تجمعات و اصلاح برخی سنت های عزا و عروسی و استفاده از روش های پیشگیرانه حداقل می توان شاهد یك پیك خطرناك و افزایش مرگ و میر های در كشور نباشیم.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /غ
   تاریخ: ۱۰:۵۲ - ۱۴/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۱