دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

خیران حامی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مورد تقدیر قرار گرفتند
 
در سالروز جهانی خیریه ها و خیرین (پنجم سپتامبر)؛

خیران حامی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مورد تقدیر قرار گرفتند

خیران حامی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مراكز درمانی تابعه این دانشگاه، امروز (یكشنبه) همزمان با سالروز جهانی خیریه ها و خیرین (پنج سپتامبر- 14 شهریورماه)، و طی مراسمی با حضور مدیركل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، جمع خیران حاضر در این مراسم، از طریق دو موسسه خیریه وابسته به بیمارستان های روانپزشكی رازی و توانبخشی رفیده (مراكز درمانی تابعه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی)، در اجرای پروژه های عمرانی و تامین مایحتاج بیماران دو بیمارستان و خانواده هایشان مشاركت دارند.

دكتر امیر صادقی مدیركل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت طی سخنانی در این مراسم، " حس خوب " را نتیجه نیكوكاری ذكر كرد و گفت: حس خوب حاصل از رفتار و فعالیت نیكوكارانه، برای انسان بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به تاریخچه نامگذاری پنجم سپتامبر (14 شهریورماه) به نام روز جهانی خیریه ها و خیرین، افزود: سازمان ملل متحد در سال 2012 میلادی، این روز را كه مقارن با سالروز درگذشت مادر ترزا است، به عنوان روز جهانی خیریه نام گذاری كرده است. و این نامگذاری به منظور به رسمیت شناختن نقش نیكوكاری در فرونشاندن بحران های خانمان سوز و رنج افراد در سراسر دنیا و ارج نهادن به تلاش های سازمان های خیریه و افراد نیكوكار برای كمك به آسیب دیدگان و نیازمندان است.

دكتر صادقی تصریح كرد: در فرهنگ ایرانی - اسلامی ما نیز افراد بنام و نیكوكاری داریم كه می توانیم سالروز درگذشت آنان را به عنوان روز ملی خیریه ها و خیرین نامگذاری كنیم.

وی سپس به معرفی اداره كل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت پرداخت و با نمایش اسلاید، ساختار این اداره كل و چشم انداز تشكیلات آن را تشریح كرد.

مدیركل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، در مورد مشاركت های پایدار حداكثری و تجربه جهانی در این بخش سخن گفت و شفافیت در فعالیت ها را یكی از اصول كار ذكر كرد.

وی با اشاره به كار داوطلبانه كه بخشی از فعالیت خیران را شامل می شود، از راه اندازی سامانه ای برای ثبت كارهای داوطلبانه و رزومه اجتماعی خیران خبر داد.

دكتر صادقی بر نیازسنجی منظم و ثبت شده تاكید كرد و افزود: ثبت و تقسیم بندی نیازها، دسترسی و كمك رسانی سریعتر را امكانپذیر می كند.

وی با توضیحی در خصوص چگونگی مشاركت های اجتماعی در دنیا، مشاركت افراد شاخص در حوزه های مختلف علمی، هنری و ... (سلبریتی ها) ، و استفاده از كمپین های بزرگ و الگوبرداری از آنها جهت جمع آوری كمك های نقدی و غیرنقدی را توصیه كرد و یادآور شد كه در ایران نیز می توان مشاركت افراد شاخص كشور در كمك به نیازمندان را جلب كرد.

وی آموزش نسل جوان كشور در این خصوص را لازم دانست و افزود: چه بهتر بود كه نمایندگان دانشجویان نیز در كنار خیران قرار می گرفتند و حتی در دانشگاه ها، یك واحد درسی به این موضوع اختصاص داشت تا نسل آینده كشور، فعالیت های نیكوكارانه را آموزش دیده و با آگاهی در این جهت قدم بردارد.

دكتر صادقی همچنین به تجربه جهانی در تشكیل مراكز توانبخشی برای افراد آسیب دیده اشاره كرد و ادامه داد: ایجاد مراكز توانبخشی برای بیمارانی كه پس از یك دوره بیماری و درمان، در این مراكز مستقر می شوند تا بتوانند از نظر جسمی و روانی بازتوانی شوند، بسیار حائز اهمیت است.

دكتر مسعود فلاحی رئیس دبیرخانه مشاركت های اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ابتدای این نشست، ضمن خیرمقدم به همه خیران شركت كننده كه اكثرا سابقه همكاری 20 ساله با مركز روانپزشكی رازی (امین آباد) دارند، سالروز جهانی خیریه ها و خیرین را تبریك گفت.

وی افزود: هر چند كه خیران بزرگ سلامت انتظار تقدیر و تشكر از جانب مسئولان دانشگاه را ندارند، اما تصمیم گرفتیم تا به مناسبت سالروز خیریه ها و خیرین، نشستی با یكدیگر داشته و ضمن قدردانی از خدمات خیران بزرگوار، از راهنمایی و توصیه های نیكوكاران استفاده كنیم.

وی سپس طی گزارشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را معرفی كرده و با ارائه اطلاعات و چگونگی فعالیت مراكز درمانی وابسته به این دانشگاه كه دو بیمارستان روانپزشكی رازی و توانبخشی رفیده از جمله آنها هستند، به معرفی دو موسسه خیریه حامی بیماران در این دو بیمارستان پرداخت.

رئیس دبیرخانه مشاركت های اجتماعی دانشگاه، فهرستی از مهمترین پروژه های عمرانی احداث شده توسط خیرین موسسه خیریه حمایت از بیماران روانی امین آباد طی چند سال اخیر را ارائه داد و گفت: مطمئنا بدون حضور خیران و كمك های آنان در مركز روانپزشكی رازی، این پروژه های عمرانی به سرانجام نمی رسید و این جدای از مشاركت و كمك بزرگواران خیر در تامین مایحتاج روزانه بیماران این مركز روانپزشكی و خانواده های آنان است.

دكتر فلاحی همچنین به فعالیت های خیرخواهانه كانون های خیریه دانشجویی دانشگاه نیز اشاره كرد و افزود: این كانون های خیریه كه زیر نظر معاونت فرهنگی و دانشجویی فعالیت می كنند، با مراجعه به مناطق محروم جنوب شهر تهران و كوره های آجرپزی و ارائه خدمات توانبخشی، سلامت روان و مشاوره های خانوادگی، تحصیلی، تهیه مایحتاج و یا اعطای كمك های بلاعوض نقدی به خانواده های بی بضاعت و كم درآمد این مناطق، در راستای كمك به همنوع و پیشگیری از آسیب های اجتماعی ساكنان این مناطق فعالیت می كنند.

در ادامه، برخی از خیران حاضر در این نشست، نقطه نظرها و پیشنهادهای خود را در ارتباط با چگونگی توسعه فعالیت های خیرخواهانه مطرح كردند.

خیران، مشاركت نسل جوان در امور خیرخواهانه و جایگزینی آنان با نسل فعلی نیكوكاران كه میانگین سنی بالای 50 سال را دارند، لازم دانستند.

نیكوكاران با اعلام آمادگی برای كمك در هر زمینه ای، نیازسنجی و استفاده از همه توانمندی افراد بصورت نقدی، غیرنقدی، بهره گیری از تخصص ها و مهارت های افراد نیكوكار را یادآور شدند.

خیران همچنین آگاهی از اطلاعات شفاف و درست از وضعیت نیازمندان را ضروری دانسته و افرودند كه با توجه به نیازهای مددجویان، می توان از همه توانمندی افراد نیكوكار استفاده كرد.

حجت الاسلام والمسلمین افشاری مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه نیز در سخنانی ضمن تقدیر و تشكر از خدمات همه خیران، گفت: دانشگاه عرصه های مختلفی دارد و بیمارستان های تابعه دانشگاه، یكی از بخش های این مجموعه هستند و خیران می توانند در عرصه های دیگر هم به كمك دانشگاه بیایند.

وی با نقل قول روایتی از پیامبر گرامی اسلام ، افزود: براساس این روایت، پیامبر اكرم (ص) برای ارزش خدمات در سطح جامعه، ضریب قرار می دهند و باید دید كه ضریب تاثیرگذاری در سلامت اجتماعی، از نظر پیامبر اسلام چقدر است؟

وی با اشاره به ضرایب تاثیرگذاری خدمات كه از كم به زیاد، متفاوت خواهد بود، اظهار داشت: پیامبر گرامی برای خدمات در محیط های علمی، بالاترین ضریب تاثیرگذاری را قائل شدند و با توجه به اینكه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ماهیتی متفاوت با دانشگاه های علوم پزشكی دارد، حمایت خیرخواهانه از فعالیت های علمی و تخصصی آن نیز بسیار ارزشمند خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین افشاری با بیان مثالی در عرصه فناوری دانشگاه، تصریح كرد: فناوران می توانند با بهره گیری از دانش و تخصص خود، تجهیزات كمك توانبخشی برای افراد معلول بسازند، اما برای پیشبرد این هدف، نیاز به حمایت های مادی افراد خیر دارند و كمك نیكوكاران در عرصه فناوری كه نتیجه آن كمك به افراد نیازمند جامعه است، بسیار حائز اهمیت بوده و ارزش بالایی نزد خداوند متعال خواهد داشت.

وی افزود: البته گاهی مجموعه دانشگاهی، این عرصه ها را به خیران معرفی نمی كنند و خیران نیز فكر می كنند كه بیشترین نیاز در بخش های بیمارستانی و مراكز درمانی است.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری كرد كه با فعالیت بخش مشاركت های اجتماعی دانشگاه، خیران با عرصه های مختلف دانشگاه آشنا شده و با حمایت از این عرصه ها، در نهایت به نیازمندان جامعه كمك كنند.

در ادامه، دكتر فلاحی رئیس دبیرخانه مشاركت های اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن تقدیر از خیران حامی دانشگاه كه در امور عمرانی و تهیه مایحتاج بیماران و خانواده های آنان مشاركت داشته و طی سالها یار و همراه مدیریت مراكز درمانی و دانشگاه بودند، ابلاغیه رئیس دانشگاه به جمعی از این نیكوكاران به عنوان هیات امنای موسسه خیریه حمایت از بیماران روانی امین آباد را اعطا كرد.

در پایان این مراسم، با حضور مدیركل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، رئیس دبیرخانه مشاركت های اجتماعی دانشگاه، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه و مسئول اجرایی خیریه بیمارستان رازی، و با اهدای لوح و تندیس دانشگاه، از خدمات خیران آقایان هاشم سلیمی آشتیانی، وحید میرفارسی، طالقانی، داودی، مهندس سیدمرتضی جلالی، دكتر مطهری، دكتر علیخانی، حبیب اله ادبیان، روحی، لطیفی، رمضانی، علیرضا یاری، مهندس خوش لهجه، دكتر باباپور، دكتر رضایی، دكتر صمدی، دكتر ابراهیمی و مهندس خرسندی و خانم ها شهین فدوی، دكتر ماندانا قاسمی و نسرین قره باغیان، تشكر و قدردانی شد.

انتهای پیام/



تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۱:۱۹ - ۱۵/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۹