دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

روانشناس كیست و یك روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟
 
روانشناس كسی است كه فرایندهای ذهنی و رفتار انسان ها را از طریق مشاهده، تفسیر و ثبت نحوه ارتباط افراد با یكدیگر و محیط پیرامون شان، بررسی می كند. روانشناسان سعی دارند سلامت و رفاه ذهنی همه افراد، اعم از خانواده ها، گروه ها و جوامع مختلف را تضمین كنند.
روانشناس.jpeg روانشناس، یك متخصص آموزش دیده است كه در زمینه تحقیقات، آزمایشات و رسیدگی به چالش های عاطفی و روانی بیماران فعالیت می كند. مشاور و روانشناس خوب در هر زمینه ای می تواند خدمات خود را در مراكز مشاوره، بیمارستان ها یا مطب متخصص ارائه كنند. برخی مراكز به شكل اختصاصی مركز مشاوره ازدواج هستند.

روانشناسان خدمات متنوعی را به مردم ارائه می كنند: ارائه خدمات درمانی فردی و گروهی برای بزرگسالان، نوجوانان و كودكان، با هدف حل مشكلات مربوط به افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد مخدر كار در مدارس برای كمك به یادگیری دانش آموزان ارائه خدمات اعصاب و روان برای ارزیابی و درمان ناتوانی در یادگیری، اختلالات رشد، مشكلات شناختی (فكری) و همچنین آسیب های وارده به سر ارائه خدماتی در زمینه ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره خانواده و خانواده درمانی، خدمات در زمینه پیشگیری از طلاق و مشاوره طلاق كار كردن با متخصصان دیگر برای بهبود مهارت های ارتباطی و افزایش بهره وری و رضایت شغلی كار كردن با مجریان، از جمله ورزشكاران، بازیگران و نوازندگان برای افزایش تمركز، كاهش اضطراب و بهبود عملكرد ارائه خدمات مشاوره و بعضا شهادت در دادگاه به عنوان كارشناس سایر خدماتی كه در آنها رفتار انسان و تغییر رفتار اهمیت داشته باشد. خدمات روانكاوی و روان درمانی كه توسط روانكاو خوب به شكل پایه ای تر به درمان مراجعان می پردازند. تحصیلات و مدرك روانشناسان اخذ مجوز كار، مستلزم داشتن مدرك دكترا (Ph.D. ،Psy.D. و Ed.D) و گذراندن یك دوره دو ساله در یك مركز خدمات بالینی است. روانشناسان، بیش از هر متخصص دیگری در زمینه روانشناسی و خدمات روان درمانی، تحصیل كرده و آموزش می بینند. دكتر روانشناس خوب می تواند با تخصص خود مسائل زیادی را حل كند.

از زیرشاخه های اصلی روانشناسی در ایران، می‏توان روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی و روانشناسی كودكان استثنائی را نام برد.

روانشناس بالینی فعالیت اصلی روانشناسان بالینی شامل تست‏ های روانشناسی، ارزیابی و تشخیص مشكلات روانی، روان درمانی، تحقیق در زمینه كشف راه های بهبود سلامتی، تدریس و مشاوره می شود. روانشناسان بالینی در اماكن مختلف، از جمله بیمارستان ها، كلینیك های بهداشت روانی، مطب ها، مدارس ابتدایی و متوسطه، برنامه های توانبخشی كاركنان و شركت ها فعالیت دارند. روانشناسان بالینی می ‏توانند در زمینه های كودك و نوجوان و یا خانواده، آموزش‏ های تخصصی لازم را ببیند و در هر یك از این حیطه ها، تخصصا مشغول به كار درمان شوند.

سایت پزشك خوب با استفاده از بهترین روانشناس در هر شهر، مشاوره روانشناسی را برای حل معضلات و اختلالات مراجعان به كار می گیرد. در همین راستا لیست روانشناسان در هر شهر قابل مشاهده و انتخاب است.

مشكلاتی كه در صورت بروز حتما باید به روانشناس مراجعه كرد: افسردگی استرس اضطراب وسواس فوبیا پرخوری عصبی بی اشتهایی عصبی اختلالات خواب روانشناس كیست و یك روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

انواع خدمات روانشناسی و مشاوره: مشاوره فردی مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره تحصیلی مشاوره كودك مشاوره نوجوان نوروتراپی سكس تراپی هیپنوتراپی در صورتی كه به هر كدام از مسائل گفته شده دچار شدید، كافیست به یك روانشناس خوب مراجعه كنید و روند درمانتان را طی كنید. باید اعتراف كرد كه پیدا كردن یك روانشناس خوب كار سختی است و عوامل بسیاری را باید در نظر داشت.

توجه داشته باشید برای همه نمی توان نسخه واحد پیچید. در واقع «بهترین روانشناس ایران» وجود ندارد، حتی اگر وجود داشت هم ممكن بود نتواند به شما كمك كند به همین دلیل توجه باید با تحقیق و بررسی زیاد یك روانشناس خوب پیدا كنید.

منبع: پزشك خوب
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۲:۰۸ - ۱۴/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۹