دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

خانه ای امن برای بیماران اعصاب و روان
 
خبرگزاری فارس- گروه جامعه: تابه حال با افرادی مواجه شدید كه وسواس فكری شدید دارند. اغلب خودشان و دیگران را آزرده می كنند. زمانی بسیار شاد هستند و گاهی بسیار افسرده. گاهی چنان پرخاشگری می كنند كه علت آن دقیقاً روشن نیست. درواقع نمی دانیم كدام ویژگی اخلاقی آن ها را باید بپذیریم. این افراد در موارد حادتر دچار توهم می شوند و مرتب از خودشان قصه می بافند و اغلب سناریوهای كه در ذهنشان می گذرد، این است كه دیگران به آن ها ظلمی روا داشته اند یا افترا زده اند. مهم تر اینكه اغلبشان نسبت به عزیزانشان بیشترین لطمه را احساس می كنند.

این افراد با ویژگی های خاص دیگری در گروه اختلال اعصاب و روان مزمن قرار می گیرند و جامعه باید به آن ها خدمات و حمایت تخصصی بدهد. منظور از حمایت تخصصی وجود افراد متخصص و آموزش دیده است كه بتوانند در بهبود وضعیت، مراقبت و توان بخشی آن ها مؤثر باشند.

 علا رقم همه تلاش هایی كه انجام می شود تا این عزیزان با حمایت روان پزشك و دارو در خانواده نگه داری شوند، اما در مواردی كنترل اوضاع از دست خانواده خارج می شود و آنجاست كه سازمان بهزیستی به صورت مستقیم وارد عمل می شود و گاهی هم  از كمك  خیران و سرمایه گذاران  استفاده می كند.



 

خانه امن ترین جای دنیا، اما...

دكتر «سید سعید آرام» مدیر بهزیستی شهر تهران درباره نگه داری و حمایت های توان بخشی از بیماران اعصاب و روان مزمن می گوید: «هدف و سیاست گذاری سازمان بهزیستی بر این است كه به قدر توان معلولان در محیط خانواده نگه داری شوند و آموزش و توان بخشی در منزل به آن ها داده شود. ازاین رو بخش اعظمی از خدمات ما به مددجویانی ارائه می شود كه در منزل نگه داری می شوند. این عزیزان می توانند از مراكز روزانه و یا ویزیت توسط پزشك در منزل استفاده كنند، اما گاهی به دلیل مشكلات خاص خانواده، عدم توانایی در نگه داری بیمار، عدم مراقبت صحیح از بیمار یا مشكلات خاصی كه بیمار به وجود می آورد خانواده از پس نگه داری برنمی آید. در هر مقطعی كه خانواده نتواند از بیمارش حمایت كند. بیمار در مراكز شبانه روزی بستری می شود».



 

یارانه ای برای حامیان بیمارها

آرام درباره راه اندازی مراكز حمایت از بیماران اعصاب و روان كه به صورت خصوصی اداره می شود می گوید: «در مواردی نظارت، كنترل و درمان بیماران اعصاب و روان به بیرون از خانه انتقال پیدا می كند. در این راستا علاوه بر مراكز دولتی، مراكز خصوصی نیز برای حمایت از بیماران به میدان آمده اند. مركز ذهن زیبا چهارمین مركز شبانه روزی حمایت از بیماران اعصاب و روان مزمن ویژه آقایان در شهر تهران است كه به تازگی شروع به كاركرده. شاید عامه مردم فكر كند راه اندازی این مراكز تنها به دلیل درآمدزایی است، اما به خوبی می دانیم برخی خدمات ارائه شده در جامعه به صورت مستقیم باری از دوش خانواده ها و حتی مراكز دولتی برمی دارد سرمایه گذاری روی این مراكز كار بسیار بزرگ و خداپسندانه ای است. اداره بهزیستی برای حمایت از این سرمایه گذران و حمایت مادی از آن ها، یارانه در نظر گرفته است تا دوش به دوش هم بتوانیم جامعه ای امن تر بسازیم».



 

2 هزار و 521 بیمار اعصاب و روان در شهرتهران

دكتر آرام درباره پذیرش بیماران اعصاب و روان در مراكز نگه داری از بیماران اعصاب و روان مزمن می گوید: «این بیماران حتماً باید در سازمان بهزیستی پرونده داشته باشند و برای تشكیل پرونده باید در كمیسیون پزشكی  نوع و شدت معلولیت آن ها به عنوان بیمار اعصاب و روان مزمن تعیین شود. برای مراجعه به هر مركز نگهداری، باید از قبل در كمیسیون سازمان بهزیستی شركت كرده باشند. تعداد معلولین و بیماران اعصاب و روان شهر تهران حدود 2 هزار و 521 نفر هستند. از این تعداد 71 نفر در مراكز روزانه خدمات می گیرند و بخشی در مراكز شبانه روزی و تعدادی هم در منزل این در حالی است كه بیماران در منزل نیز به حال خود رها نمی شوند در شهر تهران 5 مركز ویزیت در منزل تحت نظر بهزیستی وجود دارد كه به 308 نفر از عزیزان در منزل خدمات ارائه می دهد. البته فقط بیماران اعصاب و روان مزمن را تحت پوشش داریم موارد حاد را پذیرش نمی كنیم و باید به قسمت های دیگر خدماتی مراجعه كنند».



 

دل هایی بزرگ، خانه های كوچك را می سازند

«فرزانه نیك رو» معاون توان بخشی بهزیستی شهر تهران نیز در خصوص مراكز نگهداری از معلولان اعصاب و روان شهر تهران می گوید: «خیران و سرمایه گذاران برای نگهداری و توان بخشی بیماران روانی مزمن می توانند مجوز تأسیس خانه كوچك نگهداری از معلولان را دریافت كنند. خانه های كوچك نگهداری از معلولان با ظرفیت 10 نفر ایجاد می شود و خدمات آن همانند خانه های واقعی است تا هم كرامت معلولان حفظ شود و هم آن ها شرایط زندگی در یك خانه حقیقی را تجربه كنند. در حال حاضر برای نگهداری از معلولان ذهنی خفیف، معلولان سازمان بهزیستی استان تهران قصد دارد با راه اندازی و گسترش «خانه های مراقبتی كوچك» افرادی كه دارای توانمندی های بیشتر از سایرین بوده را جدا كرده و با واردكردن آن ها به این خانه، آن ها را مجدداً با اجتماع پیوند دهد».



 

جایی شبیه خانه

نیك رو می گوید: «معلولان ذهنی افرادی هستند كه دارای نقص در كاركرد هوشی «عقلانی»  مانند حل مسئله، برنامه ریزی، استدلال و قضاوت و همچنین دارای نقص در عملكرد سازگارانه در حوزه عملی، اجتماعی و مفهومی هستند و نمره هوش آن ها بر اساس استاندارد نیز پایین است. افرادی كه با معلولیت متوسط یا خفیف به كمیته توان بخشی استان معرفی می شوند، درخانه های حمایتی اسكان می یابند. این خانه ها در محدوده شهری و خارج از مراكز توان بخشی ایجاد می شود و تنها یك روانشناس و مددكار به صورت روزانه به همراه یك مراقب به صورت تمام وقت در آن حضور دارد؛ افراد در این مرحله ازنظر عملكرد شخصی به استقلال نسبی می رسند و تهیه غذا، نظافت منزل، شستشوی لباس ها و كلیه كارهای خانه توسط مددجویان انجام می شود و مراقب صرفاً جهت نظارت بر حسن انجام كار، مصرف صحیح داروها و رفتار بیماران در مركز حضور دارد و در صورت بروز مشكل موضوع را به روانشناس مركز پشتیبان گزارش می كند. در مركز درمان و توان بخشی علاوه بر نگه داری فعالیت های توان بخشی نیز انجام می شود از قبیل كاردرمانی، هنر درمانی، حرفه آموزی، ورزش و روان درمان به بیمار كمك می شود تا حد امكان استقلال بیشتری داشته باشد. ممكن است افرادی با شرایط سخت وارد شوند و با وضعیت بهتری به خانواده برگردند».



 

ذهن زیبا چهارمین مركز است

«الهه سادات مداح زاده» دانش آموخته دكتری سلامت از دانشگاه تهران مدیر و مؤسس مركز ذهن زیبا است او درباره راه اندازی این مركز می گوید:« انگیزه ام حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه وكمك به خانواده این عزیزان  است تا بتوانم در این مركز با حمایت های توان بخشی و مراقبتی، شرایط بهتری را برای زندگی آن ها و خانواده هایشان مهیا كنیم  و این بیماران روز به روز شرایط بهتری را تجربه كنند و بتوانند به كانون خانواده بازگردند».

مداح زاده درباره امكاناتی كه در این مركز ارائه می شود توضیح می دهد: «اولین شرط و كنترل بیماری های اعصاب و روان مصرف منظم داروها است. ما اینجا از بیماران مراقبت می كنیم و در مرحله بعد كمك می كنیم كه مهارت های لازم برای برقراری ارتباط با یكدیگر را فرابگیرند. همچنین برای كنترل و كاهش فشار روانی كلاس های گروهی خانواده درمانی و مشاوره های فردی می گزاریم. ارتقا سلامت بیمار و سایر اعضای خانواده از اهداف مركز ما به شمار می رود همچنین فعالیت های حرفه آموزی در كسب مهارت ها برای بالا بردن اعتمادبه نفس و توانمندی این عزیزان برای ما اولویت دارد.»

زندگی كردن را تجربه می كنند

دكتر مداح زاده درباره امكاناتی كه در این مركز وجود دارد توضیح می دهد:«اینجا فقط بحث نگه داری نیست، بلكه اصل كار ما توان بخشی است و برای این كار علاوه بر حمایت كارشناسان اعصاب و روان ، روان پزشك و روانشناس از كلاس هایی از قبیل حرفه آموزی، نقاشی، خطاطی، تصنیف، سفالگری، باغبانی زیر نظر مهندس كشاورزی و آموزش تار و سه تار و... استفاده می كنیم تا بیمار را به حالت عادی زندگی نزدیك كنیم و به خانه برگردانیم.»

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۲۱:۴۴ - ۱۵/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۲