دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

كرونا سبك زندگی خانواده را تغییر داده/ نقش بازی در حفظ سلامت روان كودكان
 
یك روانشناس، بازی را یك فعالیت دانست كه سلامت روان كودكان را حفظ می كند و گفت: بازی علاوه بر اینكه نقش مهمی در رشد عاطفی كودكان دارد، راهی برای یادگیری است، زیرا كودكان در بازی با چالش های زندگی مواجه می شوند.
كرونا سبك زندگی خانواده را تغییر داده/ نقش بازی در حفظ سلامت روان كودكان مهسا پورابراهیمی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه كرونا سبك زندگی خانواده ها را تغییر داده است، اظهار كرد: در این دوران از یك طرف امید در بین مردم كم شده و از طرف دیگر شاهد افزایش نگرانی ها هستیم.

وی ماندن در خانه را موجب حساس شدن اعضای خانواده نسبت به رفتارهای یكدیگر دانست و افزود: افزایش تنش بین اعضای خانواده در رفتار كودكان بیشتر نمود پیدا می كند و لذا شاهد بروز رفتارهای ناسازگارانه و مشكلات رفتاری در كودكان هستیم.

این روانشناس، بازی را یك فعالیت دانست كه سلامت روان كودكان را حفظ می كند و گفت: بازی علاوه بر اینكه نقش مهمی در رشد عاطفی كودكان دارد، راهی برای یادگیری است، زیرا كودكان در بازی با چالش های زندگی مواجه می شوند و تلاش می كنند برای مشكلات راه حل پیدا كنند و لذا مهارت حل مسئله در آنان ایجاد می شود.

پورابراهیمی، بازی را موثرترین و معنادارترین روش یادگیری در كودكان دانست و عنوان كرد: بازی علاوه بر ایجاد مهارت در كودكان، فشار روانی خانواده و احساسات آسیب زای والدین و كودكان را كم می كند.

وی با بیان اینكه با بازی خیلی از مشكلات رفتاری كودكان حل می شود، اضافه كرد: كودكان ناخودآگاه در موقعیت های مختلف قرار می گیرند و می توانند ابراز وجود داشته باشند و احساسات و هیجانات مثبت و منفی خودشان را تخلیه كنند لذا بازی به تخلیه انرژی كودكان و خسته شدن آنان كمك می كند كه در نتیجه خواب راحت تری را برای آنان رقم می زند.

این مشاور خانواده، از والدین خواست فهرستی از بازی های مناسب این ایام تهیه كنند و ادامه داد: والدین ساعتی از روز را اختصاص به بازی با كودكان دهند؛ البته این بازی ها باید متناسب با سن كودك باشد و از اسباب بازی های موجود در خانه استفاده شود.

وی یكی از بازی های مناسب كودكان در داخل خانه به ویژه در روزهای كرونایی را بازی تعادل دانست و عنوان كرد: در این بازی كه برای كودكان چهار سال به بالا بسیار كمك كننده است، باید از روبان یا نوارهای رنگی استفاده كنیم؛ به این صورت كه نوار را به شكل های مختلف روی زمین قرار دهیم و از كودكان بخواهیم با حفظ تعادل روی نوار حركت كنند؛ همچنین برای هیجان دادن به بازی از كودكان بخواهیم به صورت لی لی یا برعكس روی نوار حركت كنند و زمانی برنده می شوند كه تعادل خودشان را حفظ كنند، زیرا هیجان شرط رغبت كودكان به بازی است و هرچقدر هیچان بازی بیشتر باشد، كودكان بیشتر علاقمند به بازی هستند و هرچقدر مشاركت والدین در بازی بیشتر باشد، كودكان بیشتر از بازی لذت می برند.

پورابراهیمی، هچنین از والدین خواست با یك توپ كوچك و چند بطری آب معدنی بولینگ خانگی بسازند و تصریح كرد: اگر در خانه پازل ندارید، یك تصویر را با قیچی برش دهید و از كودكان بخواهید كه تكه ها را كنار هم قرار دهند و دوباره تصویر را بسازند.

این روانشناس، درست كردن كاردستی با اشیای دورریز را از دیگر فعالیت های سرگرم كننده كودكان در داخل خانه دانست و خاطرنشان كرد: با كودكان اسم و فامیل بازی كنید، زیرا علاوه بر اینكه بازی كردن همه اعضای خانواده برای كودكان لذت بخش است، حال خودتان هم خوب می شود.

وی با بیان اینكه اسباب بازی خوب نقش مهمی در رشد استعدادها و پرورش خلاقیت های كودكان دارد، اظهار كرد: در خرید اسباب بازی باید به ایمنی آن توجه كنید، یعنی خیلی سنگین نباشد كه به كودك آسیب بزند و قطعات كوچك نداشته باشد كه برای كودك خطر ایجاد كند. همچنین اسباب بازی باید متناسب با سن كودك باشد و حتما در خرید اسباب بازی علاقمندی كودك را در نظر بگیرید.

پورابراهیمی، با تاكید بر لزوم انتخاب اسباب بازی های تعاملی همچون پازل و دومینو، یادآور شد: با توجه به شرایط كرونایی، بهتر است كودكان با خواهر و برادر یا والدین خود بازی كنند تا روابط اجتماعی آنان تقویت شود. همچنین اسباب بازی باید تنوع پذیر باشد و جنبه ساختنی داشته باشد و كودك بتواند اشكال مختلف از آن ایجاد كند، زیرا یكی از دغدغه های والدین این است كه عروسك و ماشین خیلی وقت كودكان را پُر نمی كند و زود از بازی كردن با آن خسته می شوند.

وی با اشاره به گرایش بیش از اندازه كودكان به فضای مجازی و بازی های رایانه ای، اظهار كرد: قبل از كرونا كودكان كمتر به فضای مجازی گرایش داشتند، زیرا بخش اصلی روز را در مدرسه بودند و فعالیت های تحصیلی خودشان را دنبال می كردند، اما اكنون در خانه هستند و وقت آزاد دارند لذا باید اوقات فراغت كودكان را با بازی های مشاركتی پُر كنید و به كودكان مسئولیت انجام بخشی از وظایف و كارهای خانه كه در حد توان آنان است را بسپارید.

این مشاور خانواده متذكر شد: زمانی به كودكان پیشنهاد بازی كردن بدهید كه علاقه و حوصله داشته باشند، زیرا برای تاثیرگذاری بیشتر بازی باید علاقه و حوصله وجود داشته باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۴۰ - ۱۶/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۲