دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مدیریت كرونا در یك كشور، منوط به مدیریت این بیماری در تمام دنیا است
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

مدیریت كرونا در یك كشور، منوط به مدیریت این بیماری در تمام دنیا است

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: مدیریت كرونا در یك كشور، منوط به مدیریت این بیماری در تمام دنیا است و هیچ كشوری نمی تواند ادعا كند، به طور كامل كووید را مدیریت كرده است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه در كارگاه " فرایند مدیریت بیماری كرونا " كه روز سه شنبه به همت مركز مشاوره دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، افزود: بسیار ساده لوحانه است، اگر كشوری خود را برنده یا بازنده كووید فرض كند و چیزی كه مسلم است و شواهد علمی نشان می دهد، « كووید، زمانی در یك كشور مدیریت می شود كه در تمام دنیا مدیریت شده باشد». بنابراین همه كشورها باید تجارب موفق شان را با هم به اشتراك گذاشته و در تعامل سازنده با هم برای مدیریت و كنترل كرونا اقدام كنند.

دكتر خانكه پیش از پرداختن به عوامل مهم در مدیریت كرونا، گفت: كرونا، یك پدیده اجتماعی است كه در مطالعه آن باید همه ابعاد از جمله جامعه شناختی، روانشناختی، اقتصاد و مردم شناسی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برای مثال، طبق شواهد موجود، عوامل اجتماعی در میزان ابتلا و مرگ اشخاص به كرونا تاثیرگذار بوده و افرادی كه سواد كمتری دارند، افرادی كه در محیط های شلوغ زندگی می كنند و افرادی كه فقیرتر هستند، بیشتر به كرونا مبتلا شده و مرگ آنها نیز بیشتر بوده است. به عبارت دیگر عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت، در ابتلا به بیماری و مرگ، ایجاد نابرابری كرده است و به نوعی نابرابری اجتماعی به واسطه كووید بیشتر خود را نشان داده است. از طرف دیگر كووید هم تاثیرات عمیقی بر نحوه و كیفیت روابط انسانی گذاشته است و بنابراین «پدیده كووید، یك پدیده اجتماعی، روانی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سلامتی است» كه همه ابعاد آن باید بررسی و مطالعه شود.

اگر قرار است محدودیت هایی ایجاد شود، برنامه های حمایتی هم در نظر گرفته شود

خانكه حمایت های اجتماعی را عامل مهمی در مدیریت كرونا دانست و گفت: « اگر قرار است محدودیت هایی ایجاد شود، برنامه های حمایتی هم باید مد نظر قرار گیرد ». برای مثال نتایج یك مطالعه نشان می دهد، كشورهای پیشرفته 76 درصد، كشورهای با درآمد متوسط، 37 درصد و كشورهایی با درآمد پایین حدود 16 درصد، حمایت های اجتماعی داشتند كه حجم بیشتر آن پرداخت مستقیم پول بود. بنابراین دولت ما هم به عنوان یك كشور با درآمد متوسط بالا، باید هر چه سریع تر یك برنامه ملی حمایت اجتماعی تدوین كند تا در دراز مدت از مردم و مشاغل آسیب پذیر حمایت شود.

وی عامل دیگر در مدیریت این بیماری را، فرسودگی شغلی و فشار شدید روی كادر نظام سلامت عنوان كرد و افزود: كادر سلامت در طول 20 ماه گذشته در خط مقدم مقابله با كرونا بودند و نیاز به یك حمایت روانی، اجتماعی، مالی و ... دارد. آنان باید حتما حمایت شده و مورد تقدیر قرار گیرند، چون «كادر سلامت قهرمانان ملی هستند».

دكتر خانكه افزود: موضوع دیگر در مدیریت بیماری كرونا، رعایت فاصله گذاری های اجتماعی و توصیه های بهداشتی است. مردم باید حتما این موارد را رعایت كنند و بدانند با عدم رعایت آنها، علاوه بر ظلم به خود، به دیگران ظلم می كنند. به دلیل اجتماعی بودن پدیده كووید، ما علاوه بر اینكه وظیفه داریم از خودمان محافظت كنیم، وظیفه داریم از دیگران هم محافظت كنیم. به همین سبب باید «قرنطینه تماس ها و ایزوله بیماران» را مد نظر داشته باشیم، یعنی اگر فردی علامت دار شد، بلافاصله ایزوله شود و اگر با بیمار كرونایی، تماس داشت خود را قرنطینه كرده و ارتباط با سایرین را محدود كند.

جریان واكسیناسیون، یك برنامه ماندگار و بلند مدت است

خانكه، موضوع مهم دیگر در مدیریت كرونا را نامشخص بودن مسیر بالینی آن دانست و گفت: «مسیر بالینی این بیماری مشخص نیست، چون دائم در حال تغییر و ایجاد واریانت های جدید است». به همین دلیل باید جریان واكسیناسیون را یك برنامه ماندگار و بلند مدت بدانیم و برنامه شفافی برای آن در نظر بگیریم. مثلا طبق مطالعات بنده، برخی كشورها برنامه پنج ساله واكسیناسیون دارند. در ایران هم طبق گفته وزیر بهداشت، قرارگاه واكسیناسیون در این وزارتخانه شكل گرفته و فكر می كنم یكی از كارهای این قرارگاه، تدوین و اطلاع رسانی یك برنامه پنج ساله واكسیناسیون در كشور است.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، توجه به ظرفیت های دانشگاه ها و ایجاد كمیته علمی مشورتی قوی متشكل از تیم چند تخصصی را از عوامل تاثیرگذار در مدیریت كرونا ذكر كرد و افزود: باید تصمیم گیری و تصمیم سازی توسط تیم های مشورتی دانشگاه ها صورت گیرد، دانشگاه ها شواهد علمی تولید كنند، مداخلات و سیاست ها را توصیه كنند و در كنار ستاد ملی كرونا قرار گیرند و ستاد ملی كرونا هم موظف شود فقط مصوبات مبتنی بر شواهد علمی كه در دانشگاه ها تولید می شود، در تدوین برنامه های ملی كرونا مورد استفاده قرار دهد.

وی همچنین عوامل دیگری از جمله توجه به مدیریت منابع، تدوین پروتكل ها و دستورالعمل های قوی از سوی ستاد ملی كرونا، پاسخگویی شفاف در مورد برنامه ملی واكسیناسیون، داروهای كرونا و سایر اطلاعات مورد نیاز مردم را از موضوعات مهم در مدیریت بیماری كرونا دانست.

حداقل باید 2-3 سال آینده فاصله گذاری اجتماعی و توصیه های بهداشتی را رعایت كنیم

خانكه در ادامه به روند واكسیناسیون اشاره كرد و افزود: از نظر واكسناسیون در حال حاضر 33 درصد مردم دنیا حداقل یك دوز واكسن را دریافت كرده اند و روزانه هم حدود 33 میلیون واكسن تزریق می شود. در ایران نیز حدود 33 درصد مردم یك دوز واكسن را دریافت و حدود 12 درصد، دو دوز واكسن را دریافت كرده اند.

وی افزود: حتی اگر واكسیناسیون 100 درصدی در هر كشوری انجام شود، مطمئنا باید حداقل 2-3 سال آینده، فاصله گذاری اجتماعی و توصیه های بهداشتی را رعایت كنیم. چون با پوشش واكسناسیون مرگ و میر كاهش یافته، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی میزان ابتلا كاهش یافته و در نهایت با تشخیص به موقع و قرنطینه كردن، بیماری به یك بیماری محلی تقلیل داده می شود. پس ما حداقل در یك دوره 2-3 ساله با این بیماری درگیر هستیم.

در ایران، حدود 25-30 درصد مردم تمایل به دریافت واكسن كرونا ندارند

خانكه با اشاره به نهضت های ضد واكسن، ماسك و فاصله گذاری اجتماعی، گفت: این جریان ها در سراسر دنیا شكل گرفته و در حال اعتراض به رعایت توصیه های بهداشتی هستند. به طور مثال در كشورهای توسعه یافته تا 40 درصد مردم تمایلی به تزریق واكسن كرونا ندارند. در ایران هم طبق مطالعاتی كه در رصدخانه اجتماعی كووید 19 انجام شد، 25-30 درصد مردم تمایلی به دریافت واكسن كرونا ندارند.

خانكه در پایان ضمن بیان اینكه شایعات موجود درباره واكسن كرونا، بی اساس است، افزود: تمام شواهد نشان می دهد، واكسناسیون به شدت مرگ و میر را كاهش داده و از ابتلای شدید نیز جلوگیری می كند.

كارگاه آموزشی " فرآیند مدیریت بیماری كرونا "، با هدف ارتقای سلامت روان و افزایش تعامل مركز مشاوره دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با دانشجویان، برای دانشجویان این دانشگاه و سایر دانشگاه ها به صورت مجازی برگزار شد.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: شاهی
   تاریخ: ۰۵:۳۹ - ۱۸/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶