دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نگرانی از وضعیت خودكشی در دوران پس از كرونا
 
عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودكشی ایران با بیان اینكه حدود 60درصد از مردم از خدماتی كه سازمان های مختلف برای پیشگیری از خودكشی ارایه می دهند، استفاده نمی كنند، چراكه آن را «ننگ» می دانند، گفت: «میانگین خودكشی در كشور ما حدود 7.2درصد در هر 100هزار نفر و در برخی استان ها 10، 15 و 20درصد در هر 100هزار نفر است كه با نرخ اندكی رو به افزایش است و این نگرانی وجود دارد كه پس از شرایط كرونا این شیب بیشتر شود.دكتر سیدكاظم ملكوتی در وبیناری كه به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودكشی و در جهت هم اندیشی جامعه روانپزشكی و اصحاب رسانه برگزار شد، یكی از استراتژی های پیشگیری از خودكشی را ارایه خدمات «پیگیرانه» دانست و اظهار كرد: «نباید كسانی كه اقدام به خودكشی می كنند، رها كرد، باید پیگیر آنها بود. باید آنها را تشویق كرد تا از خدمات پیشگیرانه خودكشی استفاده كنند. میانگین كشور از 6درصد در هر 100هزار جمعیت طی 10 سال گذشته به 7.2درصد رسیده و با نرخ اندكی رو به افزایش است.» این روانپزشك با بیان اینكه خدمات «پیگیرانه» تا سه برابر اقدام به خودكشی را كاهش می دهد، ادامه داد: «با همین خدمات پیگیرانه، استان آذربایجان غربی با 3میلیون جمعیت توانست در طول یك سال حداقل 20 تا 30 مورد خودكشی در استان را كم كند. البته این خدمات در برخی استان ها هم موفق نبوده و برای علت عدم موفقیت آن باید چالش ها را پیدا كرد.»
انتقال «خودكشی» از غرب كشور به سمت استان های مركزی
عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودكشی ایران با بیان اینكه حدود 60درصد از مردم از خدماتی كه سازمان های مختلف برای پیشگیری از خودكشی ارایه می دهند، استفاده نمی كنند، چراكه آن را «ننگ» می دانند، گفت: «میانگین خودكشی در كشور ما حدود 7.2درصد در هر 100هزار نفر و در برخی استان ها 10، 15 و 20درصد در هر 100هزار نفر است كه با نرخ اندكی رو به افزایش است و این نگرانی وجود دارد كه پس از شرایط كرونا این شیب بیشتر شود.»دكتر سیدكاظم ملكوتی در وبیناری كه به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودكشی و در جهت هم اندیشی جامعه روانپزشكی و اصحاب رسانه برگزار شد، یكی از استراتژی های پیشگیری از خودكشی را ارایه خدمات «پیگیرانه» دانست و اظهار كرد: «نباید كسانی كه اقدام به خودكشی می كنند، رها كرد، باید پیگیر آنها بود. باید آنها را تشویق كرد تا از خدمات پیشگیرانه خودكشی استفاده كنند. میانگین كشور از 6درصد در هر 100هزار جمعیت طی 10سال گذشته به 7.2درصد رسیده و با نرخ اندكی رو به افزایش است.» این روانپزشك با بیان اینكه خدمات «پیگیرانه» تا سه برابر اقدام به خودكشی را كاهش می دهد، ادامه داد: «با همین خدمات پیگیرانه، استان آذربایجان غربی با 3میلیون جمعیت توانست در طول یك سال حداقل 20 تا 30 مورد خودكشی در استان را كم كند. البته این خدمات در برخی استان ها هم موفق نبوده و برای علت عدم موفقیت آن باید چالش ها را پیدا كرد.»
خودكشی از غرب كشور در حال انتقال به استان های مركز كشور است
به گفته ملكوتی آمار خودكشی در استان های ایلام، كرمانشاه، لرستان، آذربایجان غربی، كهگیلویه وبویراحمد در چند سال گذشته بالا بوده و اكنون رو به كاهش است و در عین حال این آمار در استان های خوزستان و مركزی در حال افزایش است. او همچنین این را هم گفت كه آمار خودكشی در استان ها ثابت نیست و به دلایلی نظیر بهداشت روانی، فرهنگی و اقتصادی معطوف می شود. عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودكشی ایران با بیان اینكه ایران در منطقه خاورمیانه از نظر مطالعات رفتار خودكشی رتبه نخست را دارد، بیشترین مطالعات در این منطقه توسط ایران انجام شده و ما دارای اطلاعات خوبی هستیم، تصریح كرد: «مواجهه با آسیب های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد، ناراحتی اعصاب و روان و خودكشی مشكل تمام كشورهاست. عملا طی پنج سال گذشته رسما از مقامات بالای كشور نظیر وزارت كشور و سازمان بهزیستی دستورالعمل برنامه ای برای كنترل آسیب های اجتماعی كه یكی از آنها خودكشی است، آمده و از نگرش امنیتی خارج شده است. آمار خودكشی مخفی نیست، دسترسی به آن سخت است.»این روانپزشك معتقد است كه خودكشی قابل پیشگیری است و باید از سیستم ثبت وزارت بهداشت استفاده كرد تا متوجه شد ماه به ماه یا سه ماه به سه ماه چه اتفاقی در حوزه خودكشی رخ می دهد.ملكوتی با بیان اینكه خودكشی از غرب كشور در حال انتقال به استان های مركز كشور است، ادامه داد: «تجربه كشور ما نشان داده استان هایی كه توانستند در زمینه پیشگیری خوب عمل كنند، كاهش چشمگیری در خودكشی داشته اند، چراكه خودكشی قابل كنترل و كاهش است.»او با اشاره به اینكه مكرر خانم های باردار خودكشی و فوت كرده اند، یادآور شد: «بارها و بارها زمانی كه در روز جهانی خودكشی خواسته شده از خودكشی صحبت شود، گفته اند اسمی از خودكشی نیاورید. می گویند اسم خودكشی را بگذارید «شادابی». حدود سه سال پیش اسم روز جهانی پیشگیری از خودكشی را وزارتخانه (وزارت بهداشت) گذاشت روز «شادابی» و این در حالی است كه كلمه «خودكشی» مهم است، چراكه فردی كه فكر خودكشی دارد بدون خجالت به پزشك خود بگوید فكر «خودكشی» دارد. وقتی افراد فكر می كنند این مسأله «ننگ» و «بی آبرویی» است به پزشك خود نمی گویند فكر خودكشی دارند. 60درصد افراد از خدمات پیشگیری خودكشی استفاده نمی كنند، چون فكر می كنند «ننگ» است و باید این «ننگ» را از بین برد.»
منبع خبر:
روزنامه شهروند
   تاریخ: ۰۳:۵۲ - ۱۸/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۹