دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جزئیات دستورالعمل مراقبت و كنترل كرونا در مدارس
 
«دستورالعمل مراقبت و كنترل بیماری كرونا ویروس در مدارس، نسخه 06: در شرایط فاصله گذاری اجتماعی در سال تحصیلی 1401- 1400» كه به صورت مشترك توسط دو وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تهیه شده است به استان ها ابلاغ شد.


به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در این دستورالعمل آمده است كه در بازگشایی مدارس به عنوان یكی از اماكن تجمعی، فراهم كردن شرایط لازم برای حفظ سلامت فرهنگیان، دانش آموزان و سایر كاركنان (كه بالغ بر 15 میلیون نفر جمعیت كشور را تشكیل می دهند و به منظور كاهش مواجهه، قطع زنجیره تماس بیماری كووید 19 از اهمیت بالایی برخورداراست.

در این راستا ضرورت دارد علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، مقررات ویژه ای از طریق فاصله گذاری اجتماعی، برای كاهش مواجهات، متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت آموزشی و مهارتی در نظر گرفته شود.

توجه به پیشگیری از تجمع، رعایت فاصله گذاری در تردد ها و تهویه مناسب از موارد قابل توجه در بازگشایی مدارس است و كماكان اولویت شامل شستن دستها، فاصله فیزیكی مناسب و استفاده از ماسك برای همه افراد (شفا) در مدرسه مورد تأكید این دستورالعمل است.

فاصله گذاری اجتماعی چگونه باشد؟

در این دستورالعمل در زمینه فاصله گذاری اجتماعی بر موارد زیر تاكید شده است:

- بازگشایی مدارس با ارزیابی های بهداشتی و حداكثر آمادگی و به صورت تدریجی صورت گیرد.

فعالیت مدارس روستایی و عشایری با رعایت پروتكل های بهداشتی، مجاز است.

فعالیت های كارگاهی و مهارتی مدارس فنی و حرفه ای و متوسطه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مجاز است.

- تعداد افراد در كلاس ها با احتساب 1٫5 متر فاصله و 2٫25 متر مساحت برای هر نفر در نظر گرفته شود.

- با توجه به ضرورت كنترل و نظارت دانش آموزان پیش دبستانی، پایه اول ابتدایی و استثنایی، نسبت دانش آموز به معلم كاهش یابد.

- قرار دادن صندلی، نیمكت، كامپیوتر و ... دانش آموز و نظایر آن در فواصل لازم و ایمن، حداقل با فاصله 1٫5 متری در تمامی جهات صورت پذیرد.

- جهت حذف و یا كاهش مواجهه مستقیم كاركنان بخش های پر مراجعه مثل كتابخانه، پذیرش، اتاق سرپرستی، كارگاه ها و غیره، استفاده از موانع فیزیكی پلاستیكی لازم است.

- از هرگونه تجمع در محل های عمومی اجتناب شود.

- مواجهه چهره به چهره كاركنان كاهش یابد و سعی شود از تماس تلفنی و استفاده از شبكه های اجتماعی، ویدئو كنفرانس و تلفن برای برگزاری جلسات، حتی برای كاركنانی كه در داخل یك ساختمان هستند، استفاده شود.

- در صورتی كه مواجهه چهره به چهره كادر اداری، دانش آموز، هنر آموز، والدین و ... با یكدیگر ناگزیر باشد، در حداقل زمان ممكن و با رعایت فاصله ایمن حداقل 1٫5 متر و با استفاده كامل از ماسك و وجود تهویه هوایی مناسب، برگزار شود.

- استراحت بین كلاس های دانش آموزان در حداقل زمان و در زمان های مختلف بین كلاس ها انجام شود.

- ساعت شروع و پایان مدرسه به گونه ای تعیین شود كه از هم زمانی رفت و آمد دانش آموزان و ازدحام جلوگیری شود.

- در واحد نگهبانی و ورودی مدرسه، حتی المقدور از ورود و تردد افراد و اشخاص و مراجعات متفرقه به محیط مدرسه جلوگیری به عمل آید و شیوه های پاسخگویی از ورودی مدرسه به نحوی باشد كه فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

- به منظور حفظ فاصله گذاری به ازای 2٫25 متر فضا برای هر دانش آموز، شرایط ایمنی فضا و تجهیزات و بهداشت محیط بر اساس دستورالعمل های موجود و نظر كارشناسان ذیربط رعایت شود.

- ساعات حضور دانش آموز در این گونه مدارس، به دروس نیازمند تعامل بیشتر معلم با دانش آموز از قبیل ریاضی، فیزیك، شیمی، زیست شناسی، دروس مهارتی و... اختصاص یابد و برای آموزش سایر دروس از بستر فضای مجازی استفاده شود.

- در مناطقی كه از نظر آب و هوایی مساعد هستند، بهره برداری از فضای حیاط با رعایت استاندارد های بهداشت محیط، می تواند یكی از راهكار ها باشد.

- در صورت فعال بودن سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و كاركنان، از نصف ظرفیت سرنشین خودرو برای جابجایی استفاده شود. افزایش تعداد سرویس های ایاب و ذهاب برای رعایت فاصله گذاری ایمن در جابجایی صورت پذیرد.

- رعایت فاصله ایمن حداقل 1٫5 متر در قسمت های عمومی از جمله نماز خانه، سلف سرویس، كارگاه ها و مسیر ورود و خروج الزامی است

- فعالیت های ورزشی و فرهنگی به صورت انفرادی و یا گروه های حداكثر 15 نفره، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محیط های باز بلامانع است.

- ارائه خدمات آموزشی در مدارس استثنایی، پیش دبستانی و اول ابتدایی به دلیل قرار گرفتن این دانش آموزان در شرایط گروه های آسیب پذیر، ترجیحا به صورت غیر حضوری انجام شود. فعالیت های توانبخشی مدارس استثنایی با رعایت پروتكل بهداشتی مراكز خدماتی و درمانی بلامانع است.

شرایط و نحوه غربالگری، مراقبت و بازتوانی

در راستای غربالگری دانش آموزان و كاركنان مدارس در همه گیری كروید - 19 لازم است پیش از بازگشایی مدارس، فعالیت های زیر انجام پذیرد:

- آموزش لازم به والدین برای متعهد بودن آن ها در مورد نفرستادن دانش آموز مبتلا یا مشكوك به بیماری واگیر به مدرسه انجام شود.

- مراقب سلامت مدرسه / رابط بهداشت لازم است در صورت مشاهده علائم بیماری در بین دانش آموزان و كاركنان، اقدامات بهداشتی لازم را انجام دهند.

- لازم است مدرسه برای كنترل ورود احتمالی كاركنان بیمار یا مشكوك به بیماری و جدا كردن آن ها از افراد سالم، برنامه مشخصی داشته باشد و همچنین شیوه ای برای اطلاع رسانی به والدین یا سرپرست دانش آموزان فوق تعیین كند.

- در بدو ورود به مدرسه و روزانه و همه دانش آموزان، معلمان و سایر كاركنان، از نظر وجود علائم بیماری (ترجیحا به روش مراقبت سندرومیك) غربالگری شوند.

- مدرسه در سامانه های مراقبت از كرونا، نسبت به ثبت و گزارش مبتلایان اقدام كند و در صورت نیاز به تصمیم گیری با كارشناسان ناظر بهداشت، مشورت كند.

نحوه مراقبت از گروه های آسیب پذیر

سه گروه زیر با گواهی پزشك معتمد، به عنوان افرادی كه در معرض ابتلا به بیماری كووید- 19 عارضه دار قرار دارند، در نظر گرفته شده است:

گروه الف - بیماران با بیماری زمینه ای: بیماری قلبی- عروقی، بیماری های كبدی، بیماری های كلیوی، فشار خون بالا، دیابت وابسته به انسولین، بیماری های تنفسی زمینه ای، آسم مقاوم به درمان - 40< BMI (شاخص توده بدنی).

گروه ب- بیماران با نقص ایمنی تحت درمان با كورتیكواستروئید به میزان بیش از 12٫5 میلی گرم پردنیزولون در روز بیش از دو هفته - شیمی درمانی - بدخیمی ها - پیوند اعضاء

گروه ج - مادران باردار - دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی با ناتوانی حركتی در دست ها، محدودیت بینایی شدید، كودكان ذهنی و اوتیسم و چند معلولیتی كه توانایی خود مراقبتی مستقل مثل شستن دست ها و نگهداری ماسك ندارند.

فعالیت دانش آموزان و كاركنان فوق ترجیحأ به صورت غیر حضوری و مجازی برنامه ریزی شود. (در خصوص كاركنان آموزش و پرورش با نظر كمسیون پزشكی فرهنگیان است.)

شرایط بازگشت به مدرسه بعد از بهبودی مبتلایان

برای بازتوانی در شاغلین با سابقه كووید - 19 به موارد زیر توجه شود:

- دانش آموزان و كاركنان مدارس مبتلا به بیماری كووید- 19، پس از طی دوران درمان و نقاهت، برای بازگشت به مدرسه لازم است مورد ارزیابی پزشك معتمد ادارات مناطق شهرستان با مراكز جامع سلامت قرار گیرند.

- ورود و یا حضور دانش آموزان / معلمان و سایر كاركنان دارای علائم بیماری (با تأكید بر علائم بیماری كرونا) تحت هر شرایطی به مدرسه ممنوع است.

- شرایط و میزان استفاده از استعلاجی كرونا برای كاركنان و معلمان مدرسه با تأیید پزشك معتمد آموزش و پرورش است.

برای رعایت بهداشت موادغذایی چه اقداماتی لازم است؟

- هر گونه فعالیت بوفه ها و پایگاه تغذیه سالم مدارس تعطیل است.

- سرو غذای گرم برای معلمان، دانش آموزان و كاركنان مدرسه در مدرسه مجاز نیست.

- تردد افراد متفرقه به آبدارخانه مدرسه مجاز نیست.

- از دست به دست كردن مواد غذایی و ساندویچ های خانگی و یا تهیه شده در مدرسه توسط دانش آموزان و یا فروشنده، جدا خودداری شود.

- به دانش آموزان استفاده از مایعات بیشتر توصیه شود. ترجیحا از آب های آشامیدنی كه قبل از مصرف بطری آن شسته شده است، استفاده كنند. نوشیدن مایعات به اندازه كافی و فراوان كمك به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می كند.

- در صورت مصرف میوه، باید به طور كامل و بر اساس اصول بهداشتی شستشو شده و پوست آن گرفته شود.

- از خرید مواد غذایی فله ای و باز خودداری شود.

- از مصرف و یا توزیع هرگونه فراورده های كنسروی یا فرآوری شده مثل سوسیس، كالباس و ... در مدارس ممانعت شود.

تهویه كلاس های درس چگونه باشد؟

- تهویه: حداقل 20 درصد از مساحت سطح كلاس، پنجره باز شونده به میزان 45 درجه باشد.

- بیشترین تهویه طبیعی در زمانی كه پنجره ها در دو طرف كلاس باز باشند، فراهم می شود.

- هوای تمیز باید به طریق مؤثر وارد هركلاس شده و آلاینده های تولید شده در هر اتاق به نحو مؤثری خارج شود، به گونه ای كه مانع از انتشار عفونت های منتقله از هوا بین افراد حاضر در فضای داخلی شود.

- شرایط به گونه ای فراهم شود كه امكان حداقل شش بار تعویض هوا در ساعت در كلاس فراهم شود.

- تعداد فن های مكشی باید متناسب با مساحت سطح كلاس باشد.

- در صورت استفاده از كولر آبی و گازی، پنجره ها و درب ها به میزان 25 درصد جهت خروج هوا باز باشند.

- به منظور افزایش حركت هوا در داخل كلاس می توان از پنكه یا پنكه سقفی استفاده شود.

- در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع، سیستم به گونه ای تنظیم شود كه حداكثر جریان ورودی از هوای آزاد تأمین شود.

- در صورت نیاز به وسایل گرمایشی، هر یك ساعت یكبار هوای كلاس ها تهویه شود و پنجره ها به مدت 10 دقیقه باز باشد.

- دانش آموزان حتی المقدور با پوشش كافی در كلاس حضور داشته باشند.

- استفاده از هواكش و باز گذاشتن در ها و پنجره های سالن ها به منظور تهویه مناسب و مستمر تهویه مناسب محل های اقامت و سرویس های بهداشتی انجام شود. اتاقك آسانسور ها دارای تهویه فعال و مناسب باشد.
   تاریخ: ۱۶:۳۳ - ۲۰/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳