دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

دلیل تمام خودكشی ها اختلال روانی نیست
 
روانشناس خانواده گفت: برخی روانشناسان، تمایل دارند كه مسئله خودكشی را به اختلالات شخصیت و روانی افراد ارتباط دهند، گرچه ردپای اختلالات شخصیت در خودكشی مشهود است، اما نمی توان گفت دلیل تمامی خودكشی ها اختلال روانی است.
دلیل تمام خودكشی ها اختلال روانی نیست امین مختاری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به افزایش شیوع مسئله خودكشی در جامعه فعلی، اظهار كرد: مسئله خودكشی یكی از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه بوده كه می تواند جنبه های مختلف روانشناختی، مسائل مربوط به خانواده و ... را در بر بگیرد.

این روانشناس خانواده افزود: برخی روانشناسان، تمایل دارند كه مسئله خودكشی را به اختلالات شخصیت و روانی افراد ارتباط دهند، گرچه ردپای اختلالات شخصیت در خودكشی مشهود است، اما نمی توان گفت دلیل تمامی خودكشی ها اختلال روانی است.

وی ادامه داد: افرادی كه دچار برخی از اختلالات روانی خاص و رفتارهای ضد اجتماعی هستند، این اختلال شخصیت، زمینه ساز موضوع خودكشی می شود یا مثلا افرادی كه به بیماری اسكیزوفرنی دچار هستند به دلیل اینكه دچار توهم می شوند امكان دارد كه موضوع خودكشی در این افراد نمود بیشتری پیدا كند.

مختاری گفت: ممكن است فردی هیچ گونه اختلال شخصیتی و روانی نداشته باشد، اما دست به خودكشی بزند كه این امر می تواند ناشی از نقش گروه همسالان باشد.

این روانشناس خانواده فشار وارد كردن برخی خانواده ها به فرزندان را از دیگر دلایل خودكشی برشمرد و بیان كرد: گرچه لازم است در خانواده ها، قواعد و قوانینی وجود داشته باشد و براساس آن قوانین خانواده اداره شود، اما در برخی خانواده ها قوانین بسیار سخت گیرانه و پیچیده ای وجود دارد، به طوری كه عرصه را برای نوجوان و جوان تنگ كرده و فرزندان احساس می كنند آزادی های ابتدایی و مشروع از آن ها سلب شده است.

وی تاكید كرد: در حقیقت این افراد قدرت حل مسئله به شیوه صحیح را ندارند، یعنی اگر در تنگنایی قرار بگیرند نمی دانند چگونه باید مسئله پیش روی خود را برطرف كنند و این امر می تواند نوجوان و جوان را به سمت خودكشی یا خودزنی بكشاند.

مختاری بر لزوم افزایش میزان تاب آوری در همه گروه های سنی از جمله دوره نوجوانی و جوانی تاكید كرد و گفت: این قشر از جامعه باید بدانند خودكشی راهی برای رها شدن از زیرفشارها و فرار از مشكلات پیش رو نیست، بلكه لازم است مسئله تاب آوری به فرزندان آموزش داده شود و میزان تاب آوری آن ها افزایش پیدا كند.

وی با بیان اینكه آموختن مهارت های زندگی از جمله مهارت حل مسئله، موضوع دیگری است كه باید به فرزندان آموزش داده شود، تصریح كرد: لازم است فرزندان مسائل و مشكلات را به جای حل كردن به صورت هیجانی، به شیوه مسئله مدار، با تحقیق و تفكر، بر پایه درایت، منطق و مشورت برطرف كنند، زیرا موضوع خودكشی بیش تر بر پایه و مستند بر هیجانات است.

مختاری در ادامه گفت: مسئله خرده فرهنگ ها و فرهنگ ها از دیگر مسائل دخیل در خودكشی است، باید در این حیطه فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی كه از بزرگترها به ارث رسیده هم چنان تفكر صورت گیرد، زیرا ممكن است بعضی از آن ها متناسب با زندگی امروز نباشد.

این روانشناس خانواده خاطرنشان كرد: افرادی كه در بزرگسالی و میانسالی دست به خودكشی می زند باید ریشه این اقدام و علل آن را در دوره نوجوانی و جوانی جستجو كرد، البته خانواده ها باید بدانند رقابتی كه بر سر مسائلی هم چون مسائل مالی، موقعیت های زندگی، دارایی و ... وجود دارد، ناشی از فشارهای نادرستی است كه به فرزندان وارد می كنند.

وی در پایان گفت: لازم است افراد پرخطر جامعه كه در معرض آسیب های اجتماعی از جمله خودكشی قرار دارند شناسایی و بتوان به آن ها در حل مسائل كمك كرد، همچنین آموزش های لازم به آن ها ارائه شود تا اختلالات شخصیت به گونه ای كنترل شود كه منجر به اتفاقات ناگواری هم چون خودكشی نشود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۴۰ - ۲۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴