دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

زنان ایرانی بیشتر از سایر زنان دنیا خودكشی می كنند
 
 زنان ایرانی بیشتر از سایر زنان دنیا خودكشی می كنند جامعه شناس و رئیس بهزیستی قرچك گفت: هرچند در ایران مانند سایر نقاط دنیا، مردان بیشتر از زنان خودكشی می كنند اما در مقایسه با سایر كشورها، در ایران زنان بیشتر از زنان سایر نقاط دنیا خودكشی می كنند.

اردشیر بهرامی، و در گفت و گو با ایلنا افزود: در ایران آمار خودكشی روند رو به رشدی دارد و این روند در طی سال های 97 تا 1400 رشد بیشتری نیز داشته است.

به گفته او سیاست های ما اگرچه علمی است، اما نتواسته در قبال این رشد كارآمد باشد.

بهرامی معتقد است كه اگر برنامه های جامع و كاملی در سطوح مختلف در خانواده، مدرسه، رسانه، فضای شهری، محیط كار و... اجرا نشود، قطعا روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.

تغییر كانون خودكشی از غرب كشور به مركز

رییس سابق دبیرخانه آسیب های اجتماعی استان تهران درباره كانون های خودكشی گفت: در آخرین بررسی ها مشخص شده كانون خودكشی از غرب ایران به مركز و سایر مناطق كشور از جمله استان های كهگیلویه و بویراحمد، بندرعباس، استان مركزی، گیلان، تهران و سایر مناطق مانند خراسان شمالی در حال تغییر است.

بهرامی با بیان اینكه البته هنوز در استان های غربی مانند ایلام آمار خودكشی بالاست، تصریح كرد: اما این آمار یك روند كاهشی تدریجی دارد، البته این روند خیلی قابل توجه نیست، اما در یك سری از مناطق دیگر كشور وضعیت خودكشی در حال شیوع است و این موضوع نگران كننده است.

نقش پیك های متعدد كرونا در افزایش خودكشی در سال 99

این پژوهشگر و نویسنده كتاب فرهنگ، توسعه و خودكشی در غرب ایران گفت: همه افراد جامعه به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر كرونا و مشكلات ناشی از آن قرار گرفته اند. گاهی اوقات در این میان كودكان یا سالمندان بیشتر آسیب را می بینند، البته این آسیب ها متفاوت است، اما معتقدم اثرات روحی روانی ناشی از كرونا مانند خودكشی تازه در حال شروع شدن است. وی ادامه داد: اگرچه در طول مدت یك سال و نیم گذشته، كرونا روی مشكلات روحی و روانی مانند افزایش خشونت ها، انزوای اجتماعی، خشونت خانگی و خودكشی تاثیر داشته است، اما مانند خیلی از رخدادهای دیگر مانند زلزله كه در دوره بحران، انسجام اجتماعی شكل می گیرد در این دوره نیز در كوتاه مدت این انسجام شكل گرفته و شاید تصور كنیم در این شرایط جامعه زنده است و همه به یكدیگر كمك می كنند اما كرونا نه تنها یك بیماری بلكه یك بحران اجتماعی است و تاثیرات آن را در زندگی پس از گذراندن بحران باتوجه به اینكه نظم جامعه از بین رفته و معاش خیلی از افراد دچار اختلال شده و روابط و مناسبت های اجتماعی از بین رفته است، خواهیم دید.

جامعه شناس و پژوهشگر و نویسنده كتاب فرهنگ، توسعه و خودكشی در غرب ایران با بیان اینكه میزان تاب آوری افراد در جامعه در حال كم شدن است و سطح تحمل و مدارای اجتماعی افراد كاهش پیدا كرده است، تصریح كرد: البته باید این موضوع را در نظر بگیریم كه كرونا به تنهایی تاثیرگذار نیست و باعث افزایش خشونت و خودكشی نمی شود، بلكه مشكلات اقتصادی، تورم و بیكاری نیز در این فرآیندها تاثیرگذار است.

57 درصد خودكشی ها با حلق آویز كردن است

وی ادامه داد: 57 درصد مرگ های بر اثر خودكشی به دلیل حلق آویز كردن است. مسمویت با قرص ها و سموم نیز تقریبا 20 درصد است. خودسوزی مابقی مرگ های ناشی از خودكشی است.

رخنه خودكشی از طبقات پایین به طبقات اجتماعی دارای تخصص علمی

بهرامی در پاسخ به این سوال كه عوامل سیاسی و اقتصادی چقدر در افزایش خودكشی ها تاثیر گذار است، تصریح كرد: خودكشی از طبقات پایین جامعه كه دچار مشكلات روحی و روانی بودند به طبقات اجتماعی دارای تخصص های علمی رخنه كرده و این نشان از یك بحران در جامعه است و این برای جامعه خطرناك است چراكه این افراد الگو و مرجع در جامعه هستند و این موارد باعث افزایش ناامیدی و یاس و مرگِ نشاط اجتماعی می شود.

به گفته او آگاهی خانواده نسبت به جوانِ درگیر بحران خودكشی بسیار مهم است، گاهی اوقات خانواده نمی داند كه فرد می خواهد خودكشی كند و روش برخورد با او را بلد نیست و نمی داند كه از چه سازمان و چه نهادی مانند اورژانس اجتماعی كمك بگیرد.
   تاریخ: ۲۲:۴۹ - ۲۲/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۴