دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

كرونا به كدام یك از اعضای بدن آسیب جدی وارد می كند؟
 
ویروس های جهش یافته كرونا ممكن است به اعضای مختلف بدن بیمار حمله كند. در این مطلب آسیب های بدنی ناشی از این بیماری را خوب بشناسید.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ابتلا به بیماری كرونا براساس شواهد موجود در برخی موارد می تواند پیامد های طولانی و دائمی زیادی داشته باشد. این پیامد ها شامل آسیب به ریه ها، آسیب به قلب و اختلالات روانی است.

موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران راهنمای پاسخ به پرسش گزارشی را با عنوان آیا ابتلا به كووید 19 می تواند تبعات و عوارض دائمی داشته باشد را منتشر كرد كه در ذیل می خوانید.

در برخی بیماری های عفونی (واگیر) و در مراحل بسیار شدید بیماری، در صورت آسیب جدی به اندام ها ممكن است عوارض پایدار و گاهی دائمی بوجود آید برای مثال بیماری سل می تواند با آسیب رساندن به ریه ها عوارضی دائمی (آسم و غیره) برای فرد به همراه داشته باشد.

اگرچه هنوز دایره اطلاعات ما درباره بیماری كرونا، خصوصا در زمینه تاثیرات طولانی مدت آن، بسیار ناقص است، اما شواهد علمی نسبتا مناسبی برای پاسخ به این سوال كه آیا عفونت ها می توانند تبعات و عوارض دائمی داشته باشند موجود است.

با توجه به شواهد موجود، بیماری كووید 19 می تواند باعث آسیب جدی به برخی اندام ها شود. سندرم زجر حاد تنفسی زمانی رخ می دهد كه مایع به دلایل مختلف از مویرگ ها وارد كیسه های هوایی شده و امكان دریافت اكسیژن ریه را كاهش دهد. بیمارانی كه دچار سندرم زجر حاد تنفسی می شوند به احتمال زیاد دچار عوارض دائمی یا طولانی مدت می شوند.

آسیب های شدیدی كه این ویروس می تواند به ریه برساند موجب اختلال در عملكرد ریه مانند كاهش ظرفیت و مشكل در جذب اكسیژن می شود و در نتیجه بقیه اندام ها نیز تحت تاثیر این ویروس قرار می گیرند.

از همین رو پس از بهبودی از این بیماری ممكن است اندام هایی مانند قلب، كلیه ها، مغز و حتی رگ ها دچار مشكلاتی بشوند. از جمله تاثیراتی كه این بیماری می تواند بر قلب در حین بیماری و پس از ابتلا داشته باشد، می توان به سكته (5درصد موارد)، آمبولی (23-30درصد موارد) و لخته شدن خون اشاره كرد.

همچنین در اثر فشاری كه در طول این بیماری به قلب وارد می شود ممكن است آسیب های جدی به عضله قلب وارد شود (12درصد موارد). علاوه بر موارد ذكر شده آسیب های دیگری نیز بیان شده اند كه لازم است تحقیقات بیشتری بر روی آن ها صورت گیرد و زمان بیشتری از بهبودی بیماران بگذرد.

به طور كلی براساس برخی مطالعات شاخص های بیولوژیك، برخی افراد بهبود یافته از این بیماری حداقل به مدت طولانی به حالت طبیعی بر نمی گردند. همچنین سلامت روان افرادی كه در اثر ابتلا به كووید - 19 در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند در معرض خطراتی نظیر افسردگی، اضطراب، استرس و سندرم استرس پس از حادثه قرار می گیرد.
   تاریخ: ۱۱:۳۲ - ۲۳/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱