دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

كرونا خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد؟
 
دانشمندان انگلیسی می گویند شیوع كووید 19 باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اكسپرس، بسیاری از مردم بدون آنكه خود آگاه باشند به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. این موضوع به دلیل آن است كه علائم این بیماری لزوماً باعث ایجاد احساس ناخوشی در شما نمی شود. دفع ادرار بیشتر از حد معمول، تشنگی شدید و تاری دید تنها بخشی از علائم رایج ابتلا به دیابت نوع 2 است.

با این حال، شرایط محیطی در بروز بیماری دیابت نوع 2 بسیار تاثیرگذار است. همه گیری كرونا و تاثیرات قرنطینه و كاهش فعالیت های اجتماعی خطر ابتلا به دیابت را افزایش داده است. هم اینك افراد بیشتری به دنبال كاهش وزن هستند و این موضوع نشان می دهد قرنطینه در بروز اضافه وزن افراد تاثیر گذاشته است.

سرویس بهداشت همگانی انگلیس در جدیدترین تحقیقات خود اعلام كرد اعمال قرنطینه های گسترده به دلیل همه گیری كرونا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در میان مردم افزایش داده است. در این پژوهش افراد زیر 40 سال برای یك برنامه پیشگیری از دیابت به صورت داوطلبانه ثبت نام كردند.

بررسی ها نشان داد این افراد به طور متوسط 3 كیلو و 600 گرم چاق تر از افرادی بودند كه در دوره های پیشین این برنامه پیش از همه گیری كرونا ثبت نام كرده بودند. كمتر كسی از خطر افزایش وزن و ارتباط آن با دیابت آگاهی دارد. هر یك كیلوگرم اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت را به میزان 8 درصد افزایش می دهد.

دانشمندان برآورد كردند افزایش شمار مبتلایان به دیابت نوع 2 در انگلیس می تواند تا سال 2035 باعث افزایش 39 هزار موردی حمله قلبی نیز بشود. همچنین باید تا سال 2035 شاهد افزایش 50 هزار موردی وقوع سكته مغزی باشیم.

رژیم قندی

جاناتان والابچی، یكی از محققان این پژوهش می گوید: متاسفانه همه گیری كرونا زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و هم اینك شمار زیادی از مردم بهای سنگینی از جنبه سلامتی برای آن پرداخت می كنند. برخی شاهد مشكلات روحی و روانی و بخشی دیگر شاهد اضافه وزن هستند كه خود می تواند خطر ابتلا به سایر بیماری ها را افزایش دهد.

در ایام همه گیری كووید 19 توصیه می شود به رژیم غذاییتان توجه ویژه ای داشته باشید و از زیاده روی در مصرف مواد غذایی پركالری اجتناب كنید. همچنین می توانید از ورزش های خانگی و یا در صورت انجام واكسیناسیون از ورزش در محیط بیرون برای كاهش وزن بهره ببرید.

بیشتر بخوانید

- تغییر قاعده بازی در كرونا با كوكتل آنتی بادی
- راهكار جالب دانشمندان برای خنثی سازی ویروس كرونا
   تاریخ: ۱۶:۰۶ - ۲۴/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۸