دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

افزایش یك جانبه سالمندی ساختارهای جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: افزایش یك جانبه سالمندی ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
افزایش یك جانبه سالمندی ساختارهای جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: افزایش یك جانبه سالمندی ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. 

سید رضا اسحاقی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: كاهش زاد و ولد و افزایش رفاه و سلامتی جامع علل رشد نرخ سالمندی و دگر دیسی در هرم سنی كشور است.

وی اضافه كرد: برای افزایش زاد و ولد باید اشتغال جوانان، تشكیل خانواده و تشویق خانواده ها به فرزند آوری را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینكه بر اساس آمار سال 95 جمعیت سالمندان در كشور 10.7 درصد و در اصفهان 12 درصد ثبت شده است، اظهار داشت: بر اساس مطالعاتی كه توسط دانشگاه علوم پزشكی اصفهان انجام شد، جمعیت سالمندی استان اكنون 17 و نیم درصد است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: در سال 1420 تقریبا جمعیت سالمندی شهر اصفهان به 510 هزار نفر می رسد كه نسبت به سال 95 معادل دو و نیم برابر افزایش می یابد.

به گفته وی، بر اساس پیش بینی ها در سال 1430 معادل 33 درصد یعنی یك سوم جمعیت كل كشور سالمند می شوند.

اسحاقی گفت: تنها در صورت اشتغال جوانان، تشكیل خانواده و تشویق خانواده ها به فرزند اوری و تبلیغاتی كه لازمه است حتی در سنین سالمندی فرزند اوری و داشتن فرزند بیشتر داشته باشیم را باید مورد توجه قرار دهیم.

اسحاقی به شهر دوستدار سالمند در كشورهای توسعه یافته اشاره كرد و گفت: در چنین شهری یك فرد سالمند باید از استقلال برخوردار و نیاز به افراد دیگر نداشته باشد و دارای ارتباطات اجتماعی و بین المللی و مشاركت مدنی باشد و به خوبی زندگی و در جامعه حضور داشته باشد.

وی با اشاره به پیوستن 900 شهر در جهان به شبكه شهرهای دوستدار سالمند افزود: اصفهان یكی از آخرین شهرهایی است كه اتصال پیدا كرده و باید از این مزیت رقابتی استفاده كند و سالانه پذیرای تعداد زیادی سالمند و معلول در شهر اصفهان باشیم و از حمایت های بین المللی در این جهت استفاده كنیم.

تفاهم نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند سال 98 بین شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان كشور(بهزیستی) با همكاری نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسكن، مشاركت اجتماعی، احترام، مشاركت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

برچسب ها
- دانشگاه علوم پزشكی
- سالمندان
- اصفهان
- بازنشستگان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۴۲ - ۲۶/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۲