دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

لزوم غربالگری روانشناختی دانش آموزان/ به خطر افتادن رشد اجتماعی آنها در پاندمی كووید19
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با اشاره به بازگشایی تدریجی مدارس به صورت حضوری، گفت: در صورت بازگشایی حضوری مدارس توصیه می كنیم وزارت آموزش و پرورش از طریق تعامل سازنده با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور برای هر مدرسه یك الی دو روانشناس و مشاور قرار دهد چراكه دانش آموزان 1.5 سال ...
لزوم غربالگری روانشناختی دانش آموزان/ به خطر افتادن رشد اجتماعی آنها در پاندمی كووید19

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور اعلام كرد:
لزوم غربالگری روانشناختی دانش آموزان/ به خطر افتادن رشد اجتماعی آنها در پاندمی كووید19 رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با اشاره به بازگشایی تدریجی مدارس به صورت حضوری، گفت: در صورت بازگشایی حضوری مدارس توصیه می كنیم وزارت آموزش و پرورش از طریق تعامل سازنده با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور برای هر مدرسه یك الی دو روانشناس و مشاور قرار دهد چراكه دانش آموزان 1.5 سال تحت فشار روانی، اختلافات و فرسودگی زیادی در داخل خانواده بوده و تمام آنها نیازمند غربالگری و آموزش روانشناختی هستند تا در صورت وجود نقص روانی بتوان سریعا آن را بر طرف كرد.

اعتمادآنلاین| محمد حاتمی، با تاكید بر لزوم بازگشایی مدارس به دلیل كاهش آسیب زای مهارت های ارتباطی دانش آموزان، اظهار كرد: با توجه به پاندمی كووید 19 و حضور دائمی دانش آموزان در منزل، حضور در مدرسه كه بستر اجتماعی رفتار ساز برای كودكان و نوجوانان محسوب می شود حذف شده و در واقع نقش پذیری و رشد اجتماعی دانش آموزان به خطر افتاده است. از این رو لازم است با سرعت بخشیدن به واكسیناسیون شاهد بازگشایی حضوری مدارس باشیم.

به گزارش ایسنا، حاتمی افزود: پیش بینی ما این است دانش آموزانی كه یك سال و نیم به دلیل پاندمی كووید 19 در قرنطینه بوده اند نیاز به برنامه های ویژه ای برای كسب مهارت های ارتباطی و زندگی دارند. باید با سرعت بخشیدن به واكسیناسیون هرچه سریع تر مدارس باز شوند در غیر این صورت باید هزینه های بیشتری برای كنترل آسیب های اجتماعی بدهیم.

وی با بیان اینكه یك سال نیم است كه در شرایط بحران به سر می بریم و خانواده ها علاوه بر درگیری با كرونا تحت فشارهای اقتصادی و روانی قرار گرفته و بستر رشد اجتماعی كودكان و نوجوان از آنها گرفته شده است، یادآور شد: طی یك سال و نیم گذشته به دلیل پاندمی كووید 19، مدارس تعطیل است، كودكان و نوجوانان در مراحل تحول رشدی جسمانی و روانی و آموختن نحوه تعامل با دیگران قرار دارند و از طریق تعامل اجتماعی می توانند هویت خود را به دست آورند. این در حالی است كه در پاندمی كووید 19 تنها در تعامل با خانواده بوده و نقش پذیری اجتماعی خود را از دست داده اند. از سوی دیگر برای هویت یابی نیازمند پرسش و پاسخ هستند و بستر پرسش و پاسخی كه پیش تر در مدارس فراهم بود حذف و جای خود را به فضای مجازی داده است. این در حالی است كه در حقیقت ما نمی دانیم دانش آموزان در فضای مجازی افسار گسیخته چگونه و از چه طریقی پاسخ پرسشهای خود را به دست می آوند و این امر نیز نگران كننده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با تاكید بر اینكه مدرسه باید "مدرسه زندگی" باشد، خاطر نشان كرد: علم آموزی تنها یك بخش قضیه است و باید مهارت های زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به كودكان و نوجوانان آموزش دهیم كه این مهم نیز در ایام پاندمی كووید 19 حذف شد و نهایتا منجر به این می شود كه دانش آموزان نتوانند در آینده بهره وری لازم را داشته و در اجتماع سازنده باشند.

حاتمی معتقد است كه شرایط ایجاد شده به واسطه پاندمی كووید 19 و در عین حال "حاكمیت مطلق" فضاهای مجازی و تكنولوژی منجر به تغییر سبك زندگی كودكان و نوجوانان شده و از این رو باید وزارت آموزش و پرورش با توجه به شرایط جدید تحولاتی را در ساختار خود ایجاد كند.

وی در خصوص لزوم تغییر در ساختار آموزش و پرورش، تصریح كرد: آموزش و پرورش باید با توجه به شرایط ایجاد شده تحولاتی را در درون خود ایجاد كند تا بتوانیم مدرسه ای با كیفیت داشته و مهارت های لازم را متناسب با شرایط ایجاد شده به دانش آموزان بیاموزیم. هدف ما از مدرسه، "مدرسه زندگی" است به این معنا كه دانش آموزان در مدرسه زندگی سبك زندگی و مهارت های زندگی را یاد بگیرند. با ساختار سنتی آموزش و پرورش نمی توان به این اهداف رسید و لازمه این مهم تحول در ساختارهای درونی آموزش و پرورش است. باید ساختارهای جدیدی را در آموزش و پرورش با توجه به شرایط موجود ایجاد كنیم تا از قافله علم آموزی و دانش آموز سالم عقب نمانیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور در پایان سخنان خود آموزش معلمین، مربیان و كسانی كه با دانش آموزان در ارتباط هستند را امری مهم دانست و این را هم گفت كه با توجه به شرایط جدید ایجاد شده این افراد باید تحت آموزش ویژه ای برای برقراری ارتباط با دانش آموزان قرار گیرند.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۰۹:۲۷ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۲