دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

كم لطفی نظام بیمه ای به سالمندان و افراد دارای معلولیت
 
سالمندان و افراد دارای معلولیت بخش قابل توجهی از جامعه را به خود اختصاص می دهند كه نیازمند استفاده از خدمات بیمه ای و حمایتی هستند. برآوردها نشان می دهد هشت میلیون نفر از سالمندان و افراد دارای معلولیت نیاز به خدمات مراقبتی ندارند. همچنین پیش بینی می شود از هشت/ میلیون نفر سالمند حدود 400 =هزار نفر نیاز به خدمات مراقبتی خاص دارند. اما نظام بیمه ای نسبت/ به این افراد پوشش مناسبی را صورت نمی دهد. «مصطفی سراج»، رییس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت درباره خلأهای قانونی بیمه ای از افراد دارای معلولیت می گوید: مشكل اساسی این است كه نظام بیمه ای كشور خدمات توانبخشی معلولان را پوشش نمی دهد. برای تحول در این زمینه نیازمند سیاست گذاری گسترده و دیدگاه متفاوت و جدید در حوزه بیمه هستیم. علاوه بر همه این ها بیمه ها باید درك درستی از شرایط معلولان و سالمندان، داشته باشند تا بتوانند بسترهای مناسبی برای پوشش ایجاد كنند.
او می افزاید: حدود 4/5درصد از افرادی كه دارای معلولیت نیاز به خدمات تخصصی توانبخشی دارند. بیمه ها نباید نگاه دسته چندمی به حوزه توانبخشی داشته باشند؛ البته متاسفانه باید گفت فاصله بسیاری با تغییر این نوع نگاه وجود دارد با شرایط موجود برای آن ها صرفه اقتصادی ندارد و درعین حال سازوكارهایی مثل تعیین تعرفه ازسوی شورای عالی بیمه، وجود استانداردهای خدمات توانبخشی مورد تایید نظام بیمه ای، هماهنگی موردنیاز بین دستگاه های مرتبط و... وجود ندارد.

حمایت از فرصت های شغلی معلولان
رییس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت تاكید می كند: در مورد پوشش بیمه ای صراحت قانونی وجود دارد و این مهم در ماده6 و مواد دیگر قانون حمایت از معلولان آمده است اما در واقعیت برای افراد دارای معلولیت خلأهای بسیار جدی درمورد پوشش بیمه ای وجود دارد و شركت های بیمه ای به دلیل گران بودن خدمات تمایلی ندارند به این سمت وسو حركت كنند؛ البته در اغلب این كشورها این مشكل وجود دارد اما در ایران پررنگ تر است. انتظار می رود بتوان در برنامه هفتم توسعه این خلأها را جبران كنیم؛ با توجه به افزایش یارانه ها حدود دومیلیون تومان به ازای هر فرد پرداخت می شود و در واقع به فردی كه كاملا بسترگراست همین مبلغ و به افراد بی سرپرست هم همان یارانه داده می شود و علی رغم تورم، گرانی ها و كمبودها اگر همین مبلغ را در قالب بیمه ای ببینیم می توانیم بسیاری از یارانه هایی را كه در این بخش پرداخت می شود هدفمندتر هدایت كنیم؛ البته دست سازمان بهزیستی به عنوان سازمان حاكمیتی در این بخش باز نیست و باید دولت آن را مورد توجه قرار دهد؛ براساس قانون معلولان باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند اما بیمه سلامت تعداد محدودی را تحت پوشش قرار داده است.
سراج ضمن هشدار نسبت به افزایش جمعیت سالمندان طی سال های آینده تصریح كرد: در سه دهه آینده یك سوم جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند و عمدتا تعدادی از سالمندان نیازمند خدمات مراقبتی و ویژه خواهند بود و با شاخص هایی كه اكنون وجود دارد اگر قرار باشد با همین مكانیزم عمل شود و دولت صرفا یارانه پرداخت كند و بیمه ها نیز مشاركت نكنند چندان نمی توان پاسخگوی نیاز جامعه هدف بود.
منبع خبر:
روزنامه صبح نو
   تاریخ: ۰۸:۴۵ - ۳۰/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۵