دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نقش حمایت های اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان
 
پژوهشگران جامعه شناسی با انجام یك مطالعه تاثیر عوامل اجتماعی را بر سلامت روان معلمان بررسی كردند.
نقش حمایت های اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان به گزارش ایسنا، یكی از قشرهای جامعه كه باید به سلامتی روان آن ها توجه زیادی كرد، معلمان مدارس هستند. برای ایجاد زمینه تفكر و پژوهش و شكل گیری مطلوب فرآیند یاددهی و یادگیری، باید معلمان از روحیه ای شاداب و قوی برخوردار باشند و حداقل مشكلات و سختی ها را در زندگی شغلی و اجتماعی داشته باشند.

پژوهش های انجام شده در ایران در ارتباط با سلامت روانی معلمان، نشان داده اند كه شیوع اختلالات روانی در این گروه نسبتاً بالاست. همچنین معلمان در برابر استرس های مرتبط با كار، پریشانی روانی و فرسودگی شغلی آسیب پذیری بیشتری دارند.

با توجه به اهمیت این مسئله پژوهشگران جامعه شناسی با انجام یك مطالعه به بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت معلمان و پرداختند.

برای انجام این تحقیق 373 نفر از معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهر نجف آباد اصفهان در سال 1399 با استفاده از پرسش نامه بررسی شدند. این پرسش نامه شامل سوالاتی در خصوص سلامت عمومی، اعتماد اجتماعی، پیوند اجتماعی، حمایت اجتماعی و منزلت اجتماعی بود.

طبق این بررسی ها؛ از مجموع 373 معلم شركت كننده در این تحقیق، كمتر از نیمی مرد و بیشتر آن ها زن بودند و این معلمان در بازه سنی 24 تا 63 سال قرار داشتند.

بررسی های این مطالعه نشان داد كه متغیرهای حمایت اجتماعی، منزلت اجتماعی و اعتماد اجتماعی بر سلامت روان معلمان اثر می گذارند.

این یافته ها حاكی از این است كه سلامت روانی معلمان كه مقوله ای فردی است، تا حد زیادی از كیفیت زندگی اجتماعی آن ها تاثیر می گیرد و عواملی مانند حمایت اجتماعی، منزلت اجتماعی و اعتماد اجتماعی می توانند بر آن اثرگذار باشد. ضمن این كه این اثرگذاری در مقایسه با مردان در بین زنان شدت بیشتری دارد.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ برای حفظ سلامت معلمان می توان از راهكارهای مختلفی استفاده كرد مواردی مانند در اختیار قرار دادن امكانات رفاهی و تفریحی جهت گذراندن اوقات فراغت خود و خانواده های آن ها، تلاش در جهت برابر كردن حقوق معلمان در مقایسه با دیگر كارمندان دولت، حمایت اجتماعی از معلمان در موقعیت های مختلف اجتماعی و جلب اعتماد و شفاف سازی مسائل باید در برنامه های كاری مسئولان قرار گیرد.

به گفته این محققان؛ انجام اقداماتی برای بهبود وضعیت زندگی مناسب تر برای معلمان و رفع مشكلات آن ها ضروری است و باید توجه به خواسته های معلمان و شناخت فاكتورهای استرس زا و حمایت های اجتماعی از آن ها، توسط مسئولین بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در انجام این تحقیق سید صمد بهشتی و محمد نوریان نجف آبادی؛ پژوهشگران گروه جامعه شناسی دانشگاه یاسوج مشاركت داشتند.

یافته های این مطالعه بهار سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «عوامل اجتماعی مرتبط بر سلامت روان معلمان» در مجله دانشكده بهداشت انستیتو تحقیقات بهداشتی منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۴۹ - ۳۰/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۶