دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس دانشگاه: فعلا الزامی از طرف دانشگاه برای حضور دانشجویان شهرستانی در تهران نیست
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

رئیس دانشگاه: فعلا الزامی از طرف دانشگاه برای حضور دانشجویان شهرستانی در تهران نیست

گالری تصاویر

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در آستانه اول مهرماه و آغاز سال جدید تحصیلی، ضمن نظارت بر چگونگی بازگشایی خوابگاه های دانشجویی برای دانشجویان مقطع كارشناسی جهت حضور در دوره های كارورزی و كارآموزی، تاكید كرد: فعلا به دلیل شرایط كرونایی، الزامی از طرف دانشگاه برای حضور دانشجویان در تهران و گذراندن واحدهای عملی، وجود ندارد.

دكتر حمیدرضا خانكه در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، افزود: حضور هیچ دانشجویی برای هیچ واحدی الزامی نیست. دانشجویان درصورتی كه تمایل داشته باشند می توانند در دوره های كارورزی و كارآموزی شركت كنند، بنابر این دانشجویانی كه از شهرستان به تهران می آیند، ضمن اینكه باید دو دوز واكسن را تزریق كرده باشند، رضایت خودشان را نیز كتبا اعلام می كنند و ان شاالله مراقبت از خودشان و دیگران را هم بعهده می گیرند.

وی تصریح كرد: چون برخی از دانشجویان تماس گرفتند كه والدین آسیب پذیری دارند، یا فرزند كوچك دارند، یا باردارند و تمایل ندارند كه به تهران آمده و در خوابگاه ها اقامت كنند. لذا فعلا دانشگاه، حضور دانشجویان در دوره های كارورزی را اختیاری گذاشته تا كمی شرایط بلحاظ شیوع كرونا، بهتر شود و اگر درصد اطمینان بالا برود كه می توانیم ایمنی دانشجویان را تامین كنیم، آنوقت شرایطی را فراهم می كنیم كه دانشجویان بیشتری مراجعه كرده و در دوره های عملی و مهارتی حضور داشته باشند.

رئیس دانشگاه اظهار داشت كه مسئولان دانشگاه از بهار امسال در فكر این بودند كه برای ترم آینده، بخصوص برای دانشجویان مقطع كارشناسی كه واحدهای كارورزی و مهارتی را طی نكردند و در شرف فارغ التحصیلی هستند، خوابگاه ها را بازگشایی كنند. و برغم اینكه وضعیت كرونا متغیر بود و متاسفانه موج پنجم با وضعیت بسیار بدی مردم را درگیر كرد و آسیب زیادی به جامعه زد، اما با توجه به اینكه مسئولیت آموزشی سنگینی بر دوش دانشگاه است، همچنان تصمیم بر پیگیری امور مربوط به بازگشایی خوابگاه ها بود.

دكتر خانكه افزود: بواسطه همین اصل، در تیرماه كمیته "بازگشایی" با حضور معاونان آموزشی و دانشجویی و نمایندگان تشكل های دانشجویی شكل گرفت، و سعی شد تا فضاهای آموزشی ارزیابی بشوند، برغم اینكه فشار زیادی بلحاظ شیوع كرونا بود، فضاهای آموزشی بازسازی شدند، و هرچند كه منابع مالی محدود بود و به دلیل تورم شركت های پیمانكاری تمایلی به همكاری برای عملیات عمرانی نداشتند ولی تمام توانمان را گذاشتیم و خوابگاه جدید پسران (فردوس 2) بازسازی و تجهیز شد، در نهایت، با تصمیم هیات رئیسه و با نظر كمیته بازگشایی، با مدیران پنج گروه آموزشی كه مقطع كارشناسی دارند، تبادل نظر شد و اولویت حضور دانشجویان، برای دانشجویان مقطع كارشناسی كه كارورزی و كارآموزی آنان عقب افتاده و در شرف فارغ التحصیلی هستند، تعیین شد.

وی در پاسخ به این سئوال كه چه تعدادی از دانشجویان دارای این اولویت، در خوابگاه ها اقامت خواهند داشت؟، گفت: به دلیل رعایت فاصله اجتماعی در سكونت دانشجویان در خوابگاه ها (حتی الامكان اقامت یك نفر در هر اتاق)، مجموع دانشجویان دختر و پسر كه می توانند در خوابگاه ها اقامت داشته باشند، حداكثر 200 نفر است ، و این تعداد بتدریج در خوابگاه ها پذیرش می شوند و با حضور در دوره های فشرده كارآموزی و كارورزی، به شهر خود بازمی گردند و جای خود را به گروه دیگری از دانشجویان می دهند كه طبق برنامه ریزی گروه های آموزشی، در تهران حضور داشته و واحدهای عملی خود را می گذرانند.

رئیس دانشگاه از مدیران گروه های آموزشی، خواست تا بنوعی برنامه ریزی كنند كه كارورزی دانشجویان بشكل پیوسته انجام بشود و دانشجویان مجبور به اقامت طولانی در خوابگاه ها نشوند و فرصت به گروه های دیگر و مراكز دیگر داده شود. و اگر با احتیاط عمل كنیم و همه از خود و دیگران مراقبت كنند، احتمالا امكان بازگشایی كامل خوابگاه ها را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سئوال كه آیا مراكز درمانی تابعه دانشگاه، آمادگی پذیرش دانشجویان بصورت پیوسته را دارند؟، گفت: با معاونت درمان هماهنگی شده و دو بیمارستان رازی و رفیده و دو كلینیك نظام مافی و اسماء آمادگی دارند كه دانشجویان را برای دوره های بالینی و كارورزی ها بپذیرند، اما دانشجویان باید در نظر داشته باشند كه در دو بیمارستان رازی و رفیده، بیمارانی بستری هستند كه جزو گروه های آسیب پذیرند و باید قرنطینه معكوس باشند و دانشجویان باید مراقب باشند كه این بیماران بستری را آلوده به ویروس كووید نكنند و حتما با ماسك و رعایت فاصله اجتماعی، بر بالین بیماران حاضر شوند.

وی در مورد دانشجویان مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری هم گفت: این دانشجویان فقط در موارد خاص كه مجبور به حضور در تهران هستند و با تائید شورای تحصیلات تكمیلی، می توانند از خوابگاه استفاده كنند. هم اكنون یك خوابگاه دختران و یك خوابگاه پسران، دانشجویان اولویت دار را پذیرش كرده و اقامت دارند و ان شاالله تا یكی دو هفته آینده، همه خوابگاه ها آماده هستند و با سرعتی كه واكسیناسیون جلو می رود، این امكان وجود دارد كه ما فضای بیشتری را در اختیار دانشجویان بگذاریم، منتها با توجه به اینكه امكان ابتلا و حتی ابتلا به نوع شدید در افرادی كه بیماری زمینه ای دارند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، وجود دارد ، ما مجبوریم احتیاط كنیم، و بتدریج دانشجویان را اسكان بدهیم.

دكتر خانكه تصریح كرد: از طرفی، با توجه به اینكه در صورت ابتلای دانشجویان، این دانشگاه امكانات تشخیصی، بستری و خدمات درمانی حوزه كووید را ندارد، لذا، همه مسئولان دانشگاه نگران هستند كه اگر خدای ناكرده وضعیت مجددا قرمز بشود و یا موجی اتفاق بیافتد، چگونه سلامتی دانشجویان را حفظ كنند.

وی در عین حال به دانشجویان توصیه كرد كه حداقل تماس را با یكدیگر داشته و در محیط های كارورزی حتما از ماسك استفاده كرده و اصول فاصله گذاری اجتماعی را رعایت كنند. در سوئیت های خوابگاهی كه دو یا سه نفر اقامت دارند، باید حداقل تماس را داشته باشند كه اگر احیانا یكی از آنان، آلوده بود، ویروس را به دیگران منتقل نكند. هم اكنون ساعت برگشت به خوابگاه با قبل از شیوع كرونا، متفاوت است و چون به دلیل كرونا، اماكن عمومی و استفاده از مترو و وسایل عمومی برای تردد، امكان سرایت و انتقال بیماری را افزایش می دهد، به دانشجویان توصیه می شود كه تا حد امكان از حضور در اماكن عمومی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی خودداری كرده و زودتر به خوابگاه ها برگردند.

دكتر خانكه با اشاره به اینكه در تمام خوابگاه ها، تب سنجی و اندازه گیری اكسیژن برای دانشجویان صورت می گیرد، افزود: اگر دانشجویی خودش احساس كرد كه علائم بیماری را دارد و یا بدحال است، سریعا به مسئول خوابگاه اطلاع بدهد. در هر خوابگاه، فضایی برای قرنطینه دانشجویان بیمار در نظر گرفته شده تا از تماس با دیگران پرهیز كنند. ضمن آنكه از معاونت درمان خواسته شده كه پزشكان بصورت مرتب به خوابگاه مراجعه كرده و دانشجویان را معاینه كرده و داروهای اولیه با نظر متخصص عفونی در دسترس مسئولان خوابگاه ها باشد.

وی همچنین اظهار داشت: بهرحال، حركتی را شروع كردیم و بتدریج با توجه به شرایط پیش می رویم، اما باید در نظر داشته باشیم كه بیش از 75 درصد مرگ و میر در ایران، مربوط به 12 درصد جمعیت سالمندانی است كه واكسن نزده اند، بنابر این، همچنان احتمال ابتلا به نوع شدید و مرگ و میر و آسیب های زیاد وجود دارد، و توصیه من این است كه همه همت كنیم، مراقبت كنیم، خود دانشجویان فاصله گذاری را رعایت كنند، همكاران مستقر در خوابگاه ها و مراكز درمانی و معاونان دانشگاه تمام دقتشان را بخرج بدهند كه ان شاالله بتوانیم بتدریج یك تجربه موفقی را رقم بزنیم .

وی افزود: از طرفی، بهتر است كه واحدهای تئوری مانند گذشته، بصورت مجازی ارائه بشود، بهرحال این ارائه مجازی، فرصتی است برای توسعه زیرساخت ها و جلوی سفرهای غیرضرور، و گردش ویروس را می گیرد. به امید روزی كه بتوانیم پذیرای كلیه دانشجویان در خوابگاه ها و دانشگاه باشیم.

وی در پایان این گفت وگو، از برنامه ریزی برای برگزاری تور آشنایی دانشجویان ورودی 99 و 1400 با فضای دانشگاه گفت كه این تور با ثبت نام دانشجویان علاقه مند به شركت و بصورت تلفیقی از بخش های مجازی و حضوری، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۳:۳۷ - ۳۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۲