دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

روایت وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان ها
 
اشاره: كرونا پس از 18 ماه همچنان در حال قربانی گرفتن است. روز گذشته با فوت 379 هم وطن دیگر تعداد جان باختگان كرونا در مرز 118 هزار نفر قرار گرفت. هرچند روند واكسیناسیون به خوبی و با سرعت در حال انجام است، اما همچنان عده ای نسبت به واكسیناسیون دانش آموزان و افراد كمتر از 12 سال ابراز نگرانی می ...
اشاره: كرونا پس از 18 ماه همچنان در حال قربانی گرفتن است. روز گذشته با فوت 379 هم وطن دیگر تعداد جان باختگان كرونا در مرز 118 هزار نفر قرار گرفت. هرچند روند واكسیناسیون به خوبی و با سرعت در حال انجام است، اما همچنان عده ای نسبت به واكسیناسیون دانش آموزان و افراد كمتر از 12 سال ابراز نگرانی می كنند. این در حالی است كه روز گذشته وزیر بهداشت از ركورد زنی تزریق واكسن در یك هفته خبر داد و گفت: ركورد واكسینه كردن 8 میلیون نفر در هفته زده شد. همچنین 50 درصد جمعیت واكسینه شده اند و از این پس لاك داون هوشمند اجرا خواهد شد. البته وزیر بهداشت كه از بیمارستان های 9 استان بازدید كرده است وضعیت بیمارستان ها را فاجعه آمیز خواند و هشدار داد و گفت: بیشتر مرگ های كرونایی در شب اتفاق می افتد، یعنی زمانی كه خدمات رسانی به بیماران كم می شود. بیش از 50 درصد مردم واكسینه شدند
وزیر بهداشت، دكتر بهرام عین اللهی در جلسه كمیته كشوری علمی كووید 19، گفت:
تا امروز بیش از 50 درصد مردم را واكسینه شده اند. در حوزه واكسیناسیون به حدود 45 میلیون رسیده ایم و تا دو سه هفته دیگر شاید به 70 درصد هم برسیم. بنابراین دیگر لازم نیست كه دستورالعمل هایی كه قبلاً داشتیم را اجرا كنیم، بلكه باید آن ها را به روز كنیم. مثلاً لاك داون هوشمند را ایجاد كنیم.

هجمه به واكسیناسیون از سوی عده ای جاهل و مغرض
عین اللهی ادامه داد: جالب است كه تا یك تا دو ماه قبل همه سایت ها و عناصر بیگانه می گفتند این چه مملكتی است كه كسی واكسن تزریق نكرده و اكنون می گویند چرا واكسن می زنید. بنابراین در بحث واكسیناسیون اصرار داریم كه همه صحبت كنند. امروز در هجمه وحشتناكی از عدم واكسیناسیون قرار گرفتیم كه یك عده جاهل اند و عده ای هم مغرض اند كه خودشان می دانند واكسن خوب است، اما به دلایلی علیه آن صحبت می كنند.

فاجعه در بیمارستان ها
وی افزود: من 9 استان را رفتم و تمام آی سی یوهای آن را دیده ام. اوضاع بسیار خراب است. پروتكل هایی كه زحمت كشیده می شود و داده می شود، اجرا نمی شود. مهم ترین مسئله برای بیمار كرونا نگهداری و اكسیژن او است. بیشتر مرگ ها هم در عصر و شب یعنی در مواقعی كه پرسنل درست رسیدگی نمی كنند، اتفاق می افتد. انتظار دارم كه این گزارش ها داده شود و كار شود. عین اللهی با اشاره به لزوم نظارت و سفر اعضای كمیته علمی به میدان های عملی، گفت: من وقتی به مشهد رفتم، واقعاً فاجعه بود. وقتی به بیمارستان امام رضا رفتم، واقعاً گریه ام گرفت. بیش از 80 درصد از بیماران اینتوبه بودند. هیچ مركزی در آی سی یوهای كشور به جز مراكز مركزی، هموپرفیوژن و پلاسما فرزیس را انجام نمی دهند و می گویند اعتقاد نداریم. برای اینكه كارش سخت است و كسی دنبالش نمی روند. این مجموعه نباید فقط نظری باشد، بلكه باید عملیاتی باشد و تقسیم كار باشد. وزیر بهداشت گفت: در بحث توان بخشی و فیزیوتراپی هم باید كار جدی انجام دهیم. اوضاع در توان بخشی بسیار خراب است و بیماری كه دچار مشكل ریوی می شود، بعد به یك معلول بدل می شود. درحالی كه اگر درست توان بخشی كند، می تواند به جامعه برگردد. باید در این زمینه هم دستورالعمل داشته باشیم.

مشكلات روان پزشكی كرونا
بیشتر از خود كرونا
عین اللهی ادامه داد: درباره مشكلات روان پزشكی هم چه قبل از بیماری، چه در حین بیماری و چه بعد از بیماری، مهم است. اكنون مشكلات روان پزشكی كرونا از خود كرونا بیشتر است. اكنون وقتی به افراد واكسن می زنیم، انگار آب روی آتش است. یعنی این قدر از نظر روانی برای مردم مفید و مؤثر است.
وی افزود: مطالب باید علمی به مردم داده شود و منجر به آشفتگی و سردرگمی مردم نشود. امروز آنچه متأسفانه در بین مردم از دست داده ایم، اعتماد است. من به عنوان وزیر مردم به حرفم اعتماد ندارند. زیرا فرد دیگری مخالف آن را می گوید. باید اعتماد را به مردم بازگردانیم و بدانند كه صحبت ها از یك مجموعه علمی و كارآمد بیرون آمده است.

چقدر واكسن باید تزریق كرد تا كرونا كنترل شود؟
یك اپیدمیولوژیست بابیان اینكه برای كنترل كرونا با واریانت های جدید حدود 85 تا 90 درصد مصونیت در جامعه نیاز است، گفت: آنچه می توان به طور دقیق اعلام كرد این است كه احتمال بروز پیك مجدد بیماری تا زمانی كه واكسیناسیون فراوانی نداشته باشیم، وجود دارد. دكتر مسعود یونسیان در گفت وگو با ایسنا، درباره میزان واكسنی كه باید تزریق شود تا بتوان گفت كه بیماری كرونا در كشور كنترل شده است، گفت: در ابتدا برای واریانت چینی بحث 70 درصد مصونیت مطرح شده بود، اما با این واریانس های جدید به خصوص واریانت دلتا كه اكنون در دنیا غالب شده است، حدود 85 تا 90 درصد مصونیت می خواهیم. حال ازآنجایی كه واكسن ها به صورت 100 درصد مصونیت ایجاد نمی كنند، بنابراین مقداری زود است كه بخواهیم درباره بازگشت به شرایط عادی قضاوت كنیم. البته ابتلای افراد هم مصونیت ایجاد می كند. بنابراین افراد مبتلایی كه بعد از بهبودی، واكسن دریافت كنند، مصونیتشان قوی تر می شود. با این حال باید بپذیریم كه حدود 85 تا 90 درصد مصونیت، به این معناست كه همه جامعه باید مبتلا شده باشند یا اینكه همه جامعه باید واكسن بسیار مؤثری دریافت كرده باشند. یونسیان همچنین گفت: به عنوان مثال در فرانسه بیش از 80 درصد از افراد بالای 70 سال واكسینه شده اند و هرچه سن پایین تر می آید، درصد واكسیناسیون كاهش پیدا می كند. با این وجود در افراد 18 تا 24 ساله كه در رده جوانان هستند، در این كشور 50 درصد افراد واكسینه شده اند. بنابراین یك دامنه وجود دارد و ما در كشور هنوز با این میزان فاصله زیادی داریم.

تزریق دز بوستر
وی درباره وضعیت تزریق دز بوستر و میزان اثرگذاری آن، گفت: سازمان جهانی بهداشت به صورت شفاف موضع خود را در برابر دز بوستر اعلام كرده است. تأكید می كنم كه سازمان جهانی بهداشت بزرگ ترین و معتبرترین مرجع بین المللی اطلاعات بهداشتی است كه هیچ گونه تعارض منافعی ندارد؛ این سازمان اعلام كرده كه فقط در افرادی كه نقص دستگاه ایمنی دارند و شواهد نشان داده این افراد با دریافت دو دز واكسن ممكن است ایمنی كافی برایشان ایجاد نشود و دز سومی را نیاز داشته باشند، تزریق شود. بر این اساس در حال حاضر در سایر موارد نیاز به تزریق دز بوستر یا یادآور وجود ندارد.

379 فوتی دیگر كرونا
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی 24 ساعت منتهی به ظهر روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 17 هزار و 564 بیمار جدید مبتلا به كووید 19 در كشور شناسایی شدند و متأسفانه در همین بازه زمانی 379 بیمار نیز جان خود را از دست دادند. به گزارش ایسنا و بنابر اعلام مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از روز دوشنبه تا روز سه شنبه 30 شهریور 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 17 هزار و 564 بیمار جدید مبتلا به كووید 19 در كشور شناسایی شد كه دو هزار و 581 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران كووید 19 در كشور به 5 میلیون و 459 هزار و 796 نفر رسید. متأسفانه روز گذشته، 379 بیمار كووید 19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 117 هزار و 905 نفر رسید. خوشبختانه تاكنون 4 میلیون 819 هزار و 223 نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. 6 هزار و 661 نفر از بیماران مبتلا به كووید 19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. تاكنون 31 میلیون و 223 هزار و 48 آزمایش تشخیص كووید 19 در كشور انجام شده است. در حال حاضر 57 شهر كشور در وضعیت قرمز، 238 شهر در وضعیت نارنجی، 136 شهر در وضعیت زرد و 17 شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

لینك كوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/79332/
   تاریخ: ۲۳:۵۹ - ۳۰/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸