دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دستگاه ركاب زنی برای آسیب دیدگان نخاعی تولید شد
 
محققان در یك شركت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه ركاب زنی برای آسیب دیدگان نخاعی شدند.
دستگاه ركاب زنی برای آسیب دیدگان نخاعی تولید شد محققان در یك شركت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه ركاب زنی برای آسیب دیدگان نخاعی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، افرادی كه دچار ضایعه نخاعی می شوند، علاوه بر مشكلات حركتی با عوارض و مشكلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می كنند.

این عوارض زندگی را بر این افراد و اطرافیان آنها بسیار مشكل و طاقت فرسا می كند چراكه اگر مفصلی بی حركت بماند، بعد از مدتی ترشح مواد روان كننده طبیعی در آن قطع شده و شخص به خشكی مفصل دچار می شود.

پیدا كردن روشی كه بتواند حداقل از عوارضی كه این بیماران دچار آن می شوند، جلوگیری كند، همواره یكی از موضوعات تحقیقاتی در دنیا بوده است. در حال حاضر استفاده از سیستم های عصبی ركاب زنی تنها روش موثر و امید بخش برای حل بعضی از این مشكلات به شمار می رود.

با حمایت یك شركت دانش بنیان و حمایت مالی مركز طرح های كلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیاز این دسته از بیماران مورد توجه قرار گرفت و یك سیستم ركاب زنی برای افراد دچار ضایعه نخاعی با استفاده از فناوری عصبی طراحی و ساخته شد.

سیستم ركاب زنی عصبی متشكل از سیستم میكروالكترونیكی با هسته تراشه ریزپردازنده است كه كار كنترل حركت ركاب زدن را در عضو فلج با ارسال دستورات حركتی به عضلات فلج انجام می دهد.

استخوان هایی كه تحت بارگذاری و فشار قرار نداشته باشند به تدریج ذخیره های كلسیم و املاح خود را از دست داده و شكننده می شوند. ممكن است استخوان های اندام فلج در بیمار دچار پوكی استخوان بدون هیچ نشانه ای، با یك حركت ساده بشكنند. بی اطلاع بودن شخص از این اتفاق، درمان را طولانی و پر هزینه كرده و در صورت به وجود آمدن عفونت شدید حتی می تواند منجر به قطع عضو شود.

همچنین بی تحركی و ثابت ماندن بیمار در جای خود باعث می شود تا جریان خون با اشكال مواجه شده و شخص بعد از مدتی مبتلا به زخم بستر شود. معالجه زخم بستر حتی در مراحل اولیه معمولا نیازمند عمل جراحی است و بهبودی آن مدت زیادی طول می كشد. اما تحرك مستمر در بخش های ناتوان بدن بیمار موجب می شود از این عارضه ها پیشگیری شده یا عوارض آن به حداقل برسد.

در این طرح كلان ملی فناوری، سیستم با ارسال دستورات حركتی مناسب به اعصاب حركتی عضله های فلج درگیر حركت ركاب زدن، باعث انقباض آنها می شود. در این فناوری از استراتژی كنترل حركت صحیح استفاده می شود. استراتژی كنترل حركت باید قادر باشد كه با كنترل دقیق میزان انقباض عضله ها، حركت خاص ركاب زدن را به وجود بیاورد.

گسترش یك روش كنترلی مناسب برای كنترل حركت ركان زدن از اهداف دیگر طرح كلان پروتز عصبی ركاب زنی برای افراد دچار ضایعه نخاعی به شمار می رود.

این سامانه، شامل یك سیستم ركاب زنی با استفاده از تحریك الكتریكی عملكردی است و از سه بخش عمده تحریك كننده عملكردی قابل برنامه ریزی، نرم افزار استراتژی كنترل حركت و چرخ ركاب زنی تشكیل می شود.

در حالی كه نمونه وارداتی این دستگاه 15 هزار تا 20هزار دلار هزینه دارد، نمونه ایران ساخت با قیمتی پایین تر از نمونه مشابه ارائه می شود و می تواند ضمن تامین نیاز داخلی، به سایر كشورها صادرات داشته باشد.

این طرح كلان ملی فناوری، حاصل نتایج بیش از 20 سال پژوهش در زمینه كنترل سیستم های عصبی و عضلانی است كه ضمن رفع نیاز بیماران نخاعی و حركتی، ارتقای موقعیت علمی و فناورانه و گسترش و بومی سازی فناوری عصبی در ایران را به ارمغان خواهد آورد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۳:۵۱ - ۳۰/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶