دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

«كودك و پساكرونا» در هم اندیشی هفته ملی كودك
 
نشست هم اندیشی و برنامه ریزی هفته ملی كودك با حضور نمایندگانی از 12 نهاد و سازمان در حالی برگزار شد كه «كودك و پساكرونا» یكی از مهم ترین دغدغه های مطرح شده در این نشست بود.
«كودك و پساكرونا» در هم اندیشی هفته ملی كودك به گزارش ایسنا به نقل اداره كل روابط عمومی و امور بین الملل كانون، ابوالقاسم سلیمانی، دبیر هفته ملی كودك در ابتدای این نشست كه روز سه شنبه (30 شهریور ماه) برگزار شد، به روند برنامه ریزی های هفته ملی كودك سال 1400 در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان پرداخت.

او با اشاره به جلسه های برگزارشده با مدیرعامل و معاونت فرهنگی این مجموعه، شعارها و نام گذاری های پیشنهادی را حاصل جمع بندی هایی دانست كه از سوی شورای معاونان و نمایندگان 31 استان كشور شكل گرفته است.
مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل كانون تاكید كرد، این جمع بندی ها با توجه و تاكید بر نیازهایی شكل گرفته كه از سوی استان های مختلف به دبیرخانه هفته ملی كودك ارسال شده است.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه های حضوری این هفته با توجه به همه گیری موجود، نیازمند تایید ستاد كرونا خواهد بود.

او همچنین گفت: كانون برنامه های شاد و مفرحی را برای اجرا در فضاهای آزاد مد نظر دارد كه اجرای نمایش، بخشی از آن هاست. با این حال اجرایی شدن این طرح ها نیازمند نزدیك شدن به هفته ملی و بررسی وضعیت بیماری خواهد بود


بر اساس این گزارش وضعیت كودكان در دوران پساكرونا یكی از موضوع های مورد بحث در این نشست بود. نمایندگان ارگان های مختلف ضمن اعلام دیدگاه های خود درباره شعار و نام گذاری هفته ملی كودك اعلام كردند كه مهم ترین نیاز كودكان ایران در دو سال اخیر نیازهای اجتماعی و آسیب های آموزشی بوده است كه پس از گذر از دوران همه گیری بیماری، اثرهای آن دیده خواهد شد.
مساله عدالت آموزشی از جمله نكته های طرح شده در این نشست بود.

سمیه شیخ محمدی، از سازمان هلال احمر با مطرح كردن این موضوع كه در دو سال اخیر بسیاری از كودكان از تحصیل بازمانده اند، توجه به وضعیت روحی و روانی این دسته از بازماندگان از تحصیل را خواستار شد.

حجت الاسلام حامد تقدیری، از سازمان تبلیغات اسلامی نیز به موضوع ارتباط مسئولان با كودكان و وظایف آن ها پرداخت و گفت: ساخت آینده تك تك كودكان بخشی از وظایف مسئولان در بخش های مختلف است. توجه به این امر و پرسش در این زمینه می تواند موضوعی قابل پیگیری باشد.

سهیل سلیمیان، از شهرداری تهران نیز از جمله حاضرانی بود كه بار دیگر به عوارض كرونا و تاثیرات آن بر كودكان پرداخت.

او دوربودن كودكان در جامعه را خطر مهمی خواند كه به زودی آسیب های آن مشخص خواهد شد. عدم تعامل كودك با هم سن و سالان و دوری از مناسبات و رفتارهای اجتماعی نیز از جمله مباحث مطرح شده از سوی این كارشناس بود.

در بخش دیگری از این نشست مساله اجرایی شدن شعارها و نام گذاری ها در طول سال مطرح شد كه دبیر هفته ملی كودك در پاسخ به این مباحث به فعالیت های دو سال اخیر كانون در مجازی كردن فعالیت ها و ادامه روابط اجتماعی اعضا از طریق فضای مجازی اشاره داشت. او همچنین به تداوم اجرایی شدن طرح ها و مباحث هفته ملی كودك در طول سال پرداخت.
صلح و مهرورزی، امنیت كودكان و بزهكاری، مشكلات روحی و روانی كودكان از دیگر نكته هایی بود كه این كارشناسان خواستار پرداختن به آن در حوزه كودك و نوجوان بودند.

ضرورت مشاركت نهادها و ارگان ها در برنامه ریزی های حوزه كودك و نوجوان

مهدی علی اكبرزاده، مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان نیز در این نشست به ضرورت همكاری نهادها و ارگان های مختلف در حوزه كودك اشاره داشت.

او گفت: اگرچه نهادهایی مانند آموزش و پرورش و كانون به طور مستقیم با كودكان در ارتباطند. با این حال در نهادهای غیرمرتبط تمام كارمندان والدینی هستند كه هدف از حضور و فعالیت آن ها ساخت آینده برای فرزندانشان است. از همین رو به اشتراك گذاری پیشنهادها، افكار، و نقدها راه گشا خواهد بود.

مهدی علی اكبرزاده با اشاره به این موضوع كه رسالت تمام نهادها و سازمان ها تربیت نسل آینده است از تمامی ارگان ها دعوت كرد تا در برنامه ریزی های این حوزه سهیم شوند.

در پایان این نشست سلیمانی ضمن تشكر از حضور كارشناسان و فعالان حوزه كودك در این نشست عنوان كرد كه پس از جمع بندی نظرها و دیدگاه های اعلام شده به زودی شعار روز جهانی كودك و عناوین روزهای هفته ملی كودك اعلام خواهد شد.

مدیركل كانون استان تهران و نمایندگان سازمان های بهزیستی، جمعیت هلال احمر، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، یونیسف، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت دادگستری، شهرداری تهران، كمیته امداد امام خمینی، وزارت میراث فرهنگی، وزارت بهداشت، سازمان آتش نشانی و صداوسیما در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۱۱ - ۳۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰