دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جمعیت سالمند استان بوشهر كمتر از میانگین كشوری
 
معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان بوشهر گفت: 7.8 درصد جمعیت این استان سالمند هستند كه این آمار نسبت به میانگین 9.28 درصد كشور پائین تر و از جمله استان های جوان به شمار می رود.
 جمعیت سالمند استان بوشهر كمتر از میانگین كشوریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مركز بوشهر، محبوبه دهقانی افزود: با وجود جوان بودن جمعیت استان بوشهر اما روند تغییرات جمعیتی پدیده ای اجتناب ناپذیر است و با توجه به روند پیش روی باید نسبت به برنامه ریزی های متناسب با نیاز جامعه اقدام شود.

وی با اشاره به شعار "بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال " اضافه كرد: با توجه به شرایط بیماری كووید 19 باید ارتباط بیشتری از راه های دیجیتال با سالمندان برقرار شود تا ضمن تضمین سلامتی آنها ارتباطات نیز ادامه پیدا كند و این قشر از جمعیت كمتر احساس تنهایی كنند.

دهقانی بیان كرد: در زمان حاضر 12هزار و 359 هزار سالمند استان زیر پوشش بهزیستی هستند كه از این شمار چهار هزار و 400 نفر معادل پنج درصد زیر پوشش خدمات توانبخشی قرار دارند.

وی اظهار داشت: سیاست سازمان بهزیستی ارائه خدمات جامعه محور از جمله حق پرستاری خانواده محور، توانبخشی و مراقبت در منزل، مناسب سازی در منزل و تامین وسایل كمك توانبخشی از جمله سمعك، ویلچر و عصا با هدف بهبود كیفیت زندگی و حفظ استقلال نسبی این قشر از جمیعت در كنار خانواده است.

دهقانی گفت: در كنار این خدمات سه مركز نیز برای نگهداری از سالمندان استان در بوشهر، دشتستان و كنگان فعال است كه در زمان حاضر 102 سالمند در این مراكز نگهداری می شوند كه ماهانه برای هریك از این افراد 2 میلیون تومان از طرف بهزیستی و 710 هزار تومان نیز از طرف خانواده برای آنها هزینه و برای سالمندان مجهول الهویه نیز 2میلیون 400 هزار تومان یارانه به این مراكز پرداخت می شود.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان افزود: از 23هزار و 779 نفر معلول زیر پوشش بهزیستی 2هزار و 600 نفر معادل 11 درصد این جمعیت را ناشنوا و كم شنوا تشكیل می دهند.

دهقانی گفت: بیشترین مشكل ناشنوایان آشنا نبودن جامعه با زبان ملی اشاره است و افراد كمتری هستند كه با این زبان آشنایی دارند.

وی اضافه كرد: در همین راستا كار غربالگری شنوایی بهزیستی از جمله طرح های مهم این اداره كل است و تلاش شده به این وسیله كودكان دچار اختلال شنوایی در آغازین روزهای تولد شناسایی تا نسبت به درمان و برطرف كردن مشكل آنان از طریق كارهای توانبخشی و كاشت حلزون اقدام شود.

دهقانی ادامه داد: در زمان حاضر 15 كیلینیك در 11 استان كشور كار كاشت حلزون را انجام می دهند كه اگر این كار به موقع (سن سه تا پنج سالگی) انجام شود امكان برطرف كردن مشكل شنوایی كودكان فراهم و در غیر این صورت صدمه های جبران ناپذیری به كودك وارد می شود.
   تاریخ: ۰۹:۲۴ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۵