دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ساخت گوش سه بعدی با استفاده از فناوری جدید
 
محققان موفق شدند با استفاده از فناوری جدید یك گوش سه بعدی بسازند؛ این فناوری می تواند در آینده برای سایر اعضای بدن نیز استفاده شود.


به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از یورو نیوز، مایا دو ساله به دلیل ناهنجاری مادرزادی به نام میكروتیا تنها با یك گوش متولد شده است و در حال حاضر با استفاده از یك سربند از جمجمه به عنوان هادی استخوان، می تواند صداها را بشنود.

دانشگاه صنعتی كوئینزلند در استرالیا به كمك فناوری های جدید چاپگرهای سه بعدی، گوش مصنوعی را تولید كرده است كه قمیت آن كمتر از یك عینك بوده به گونه ای كه تهیه این گوش های سه بعدی برای هر كودك هزینه زیادی ندارد و در نتیجه این دختره دوساله می تواند به زودی از گوش مصنوعی استفاده كند.

این فناوری امیدواركننده بسیار ارزان تر از محلول های مصنوعی رایج است كه در صورت موفقیت، مخترعان آن امیدوارند كه در نهایت از آن برای چاپ سایر اعضای بدن استفاده كنند. این در حالی است كه در گذشته از این فناوری برای ساخت و طراحی پروتز گوش سه بعدی استفاده نشده است.

میاوودروف، استادیار دانشگاه صنعتی كوئینزلند معتقد است: توانایی چاپ سه بعدی پروتز گوش برای مردم كمتر از یك عینك هزینه خواهد داشت. این گوش های سه بعدی از سیلیكون پزشكی ساخته شده و به صورت مغناطیسی یا با چسب جراحی متصل می شود.

این فناوری دو كاربرد دارد كه در مرحله اول می توان از آن در كوتاه مدت برای پوشاندن نواقص مادرزادی و زیبایی استفاده كرد. اما محققان در تلاشند تا با تلفیق دو روش مهندسی زیستی و چاپگرهای سه بعدی با ایجاد یك بیوراكتور ویژه، از سلول های خود بیماری برای رشد گوش سه بعدی استفاده كنند، زیرا با این روش پس از چند هفته رشد، می توان آن را همراه با ساختار بیونیك سفارشی كاشت.

محققان معتقدند كه گوش های چاپ سه بعدی می تواند در عرض دو سال در دسترس باشد. اگرچه این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی است، والدین مایا امیدوارند كه این پروژه بتواند زندگی دختر آن ها را عمیقا تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

- بافت كبدی چاپ شده با چاپگر سه بعدی برنده جایزه نخست ناسا شد
- استفاده از چاپ سه بعدی به جای آنتی بیوتیك برای كاهش عفونت
   تاریخ: ۰۳:۵۶ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۲