دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آغاز صدور كارت منزلت سالمندی در استان گیلان
 
رشت- مدیر كل بهزیستی گیلان با اشاره به آغاز صدور كارت منزلت سالمندی به صورت پایلوت در این استان، گفت: 500 سالمند گیلانی در مرحله نخست این كارت را دریافت می كنند.
آغاز صدور كارت منزلت سالمندی در استان گیلان رشت- مدیر كل بهزیستی گیلان با اشاره به آغاز صدور كارت منزلت سالمندی به صورت پایلوت در این استان، گفت: 500 سالمند گیلانی در مرحله نخست این كارت را دریافت می كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نحوی نژاد بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته تكریم منزلت سالمندان و روز جهانی ناشنوایان با اشاره به اینكه نخستین سند ملی سالمندی در سال 89 تأیید و 10 سال بعد اجرایی شد، افزود: همه راهكارها در این سند تهیه و تدوین شده است.

وی با بیان اینكه جمعیت سالمندی گیلان در حال حاضر 13.9 درصد است، گفت: امروز گیلان یكی از پیرترین استان های كشور بوده و مهاجرت ها به این استان نیز نرخ پیری را افزایش داده است.

مدیر كل بهزیستی گیلان در ادامه با اشاره به كاهش نرخ باروری در استان، اضافه كرد: با توجه به اینكه از 60 تا 70 سالگی جز سالمندان جوان محسوب می شوند 72.5 درصد جمعیت سالمند گیلان جز این دسته هستند.

وی با تأكید بر لزوم حمایت از جامعه سالمندان استان گیلان، تصریح كرد: 82 درصد سالمندان گیلان مستقل، 13.5 سالمندان آنها نیازمند به كمك های روزمره و نسبتاً وابسته و 5 درصد كاملاً وابسته هستند.

نحوی نژاد با اشاره به اینكه گیلان 60 هزار نفر سالمند نیازمند به مراقبت دارد، افزود: در مجموع نیز بیش از 300 هزار سالمند در گیلان وجود دارد كه 35.5 درصد آنها تحت پوشش كمیته امداد و 40 درصد نیز تحت پوشش بهزیستی هستند.

مدیر كل بهزیستی گیلان با اشاره به اینكه بیشتر سالمندان تحت پوشش دارای اختلالات شنوایی هستند، اضافه كرد: 17 مركز شبانه روزی در گیلان فعال هستند كه سه مركز روزانه، پنج مركز ویزیت در منزل و پنج مركز نیز مراقبت در منزل فعالیت می كنند.

وی ادامه داد: سالانه برای ارائه خدمات 10 میلیارد تومان به این مراكز یارانه پرداخت می شود.

نحوی نژاد با اشاره به اینكه صدور كارت منزلت با همكاری دانشگاه علوم پزشكی انجام شده است، افزود: به واسطه این كارت خدمات پیشگیری تا توانبخشی 500 سالمند تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی انجام شده است.

وی با بیان اینكه صدور كارت منزلت به صورت پایلوت در گیلان اجرایی می شود، ادامه داد: 500 نفر از زنان خانوار تحت پوشش بهزیستی و كمیته امداد به صورت مشترك انتخاب شده تا تحت پوشش بیمه منزلت قرار بگیرند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۷:۰۲ - ۱۲/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱