دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

3000 ناشنوای اردبیلی از خدمات بهزیستی بهره مند هستند
 
اردبیل- معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل گفت: سه هزار ناشنوا و كم شنوا در استان اردبیل از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند هستند.
3000 ناشنوای اردبیلی از خدمات بهزیستی بهره مند هستند اردبیل- معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل گفت: سه هزار ناشنوا و كم شنوا در استان اردبیل از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند هستند.

علی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار كرد: میزان ناشنوایی در استان اردبیل نسبت به میانگین كشوری پایین است و دو تا سه نفر در هر یك هزار نفر ناشنوا در استان داریم.

وی تصریح كرد: در مجموع پنج هزار نفر در استان ناشنوا و یا كم شنوا داریم كه سه هزار نفر از آنها از خدمات بهزیستی بهره مند شده و مابقی توانمندی لازم را در تأمین نیازمندی خود دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در كاهش معلولیت ها نظیر ناشنوایی و كم شنوایی را یادآور شد و گفت: یكی از این راهكارها ارائه مشاوره ها و انجام آزمایش ژنتیكی قبل از بارداری و ازدواج افراد فامیلی است كه در قالب این طرح سعی می شود خانواده ها را از احتمال تولد فرزندان ناشنوا آگاه كنیم.

یعقوبی به اجرای طرح غربالگری ناشنوایی در هنگام تولد نوزادان اشاره كرد و افزود: با اجرای این طرح كه اغلب خانواده ها از آن استقبال می كنند، تلاشمان بر این است تا در دوران طلایی كودكان ناشنوا و یا كم شنوا را شناسایی كرده و نسبت به درمان آنها اقدام كنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان كرد: دولت اعتبارات خوبی را در بخش پیشگیری در نظر گرفته تا زمینه ارتقا سلامت افراد جامعه فراهم آید كه قطعاً در گروه سنی چهار تا شش سال پیشگیری و درمان در زمان طلایی اولویت اصلی خواهد بود.

یعقوبی به اجباری بودن انجام آزمایش های ژنتیكی اشاره كرد و ادامه داد: برای خانوارهای تحت پوشش بهزیستی این آزمایش ها رایگان بوده و در صورت كاشت حلزون برای كودكان كم شنوا و یا ناشنوا نیز خدمات ارائه شده به صورت رایگان است.

وی اضافه كرد: تمام تلاشمان بر این است تا با همراهی مراكز توانبخشی و خانه كودك ناشنوا به سمتی حركت كنیم تا از تولد كودكان ناشنوا جلوگیری شده و یا در همان مراحل اولیه اقدامات درمانی را به سرعت انجام دهیم.

یعقوبی با بیان اینكه عمده كودكان كم شنوا و یا ناشنوا با ارائه آموزش های مورد نظر در كلاس های درس عادی حاضر می شوند، بیان كرد: 300 دانش آموز مبتلا به ناشنوایی و یا كم شنوایی با انجام غربالگری و آموزش های اولیه در كلاس های عادی حاضر شده و تعداد كمی از این دانش آموزان در مدارس استثنایی تحصیل می كنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل به پوشش بیمه ای مددجویان بهزیستی به ویژه معلولان در حوزه های مختلف اشاره كرد و ادامه داد: پیش از این پنج سال امكان پرداخت بیمه كارفرمایی برای شاغلان در بخش خصوصی در نظر گرفته شده بود كه از ابتدای امسال بهزیستی با پرداخت 30 سال بیمه مددجویان و معلولان خود از طریق كارفرمایان آنها را در حوزه های مختلف جذب كرده و نسبت به ایجاد اشتغال آنها تلاش می كند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۶:۲۷ - ۱۲/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹