دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

فلجی تار صوتی در بهبودیافتگان كرونایی
 
متخصص توانبخشی، گفتاردرمانی، گفت: بیش از نیمی از افرادی كه به كرونا مبتلا و در بیمارستان بستری می شوند، انواع مختلف مشكلات صدا و حنجره را ممكن است تجربه كنند.


به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،سمیرا آقا دوست، متخصص توانبخشی، گفتاردرمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بیماری كرونا بعد و حین بیماری علائم و عوارض دارد و معمولا افرادی كه كرونا متوسط رو به شدید می گیرند و در بیمارستان بستری می شوند، در مواردی كه بیمار در آی سی یو بستری می شود به همان اندازه كه سیستم تنفسی آن درگیر است، حنجره او نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

او با بیان اینكه زمانی كه لوله های تنفسی در آی سی یو از نای بیمار رد می شود، می تواند باعث به وجود آمدن آسیب هایی مثل فلجی تار صوتی وغیره شود و ممكن است عواقب آن باقی بماند، افزود: زمانی كه بتواند از مسیر طبیعی تنفسی استفاده كند و ما مجبور باشیم اكسیژن بیشتری به ریه ها برسانیم مجبور هستیم فرد را اینتوبه كنیم.

این متخصص بیان كرد: هر چه بیمار كرونایی بیشتر اینتوبه شود و بیشتر در آی سی یو بماند احتمال آسیب به حنجره او بیشتر است.

آقادوست ادامه داد: زمانی كه فرد دچار مشكل تنفسی می شود، حجم هوای زیر حنجره كم می شود و نمی تواند تار های صوتی خود را به هم نزدیك كند و با مشكلاتی مواجه می شود.

این متخصص تصریح كرد: دو نظریه درباره كرونا وجود دارد كه یكی از آن عنوان می كند كه اینتوبه كردن بیمار می تواند باعث مشكلاتی در حنجره شود و دیگری عنوان می كند ویروس كرونا آسیب حسی- حركتی به اعصاب بدن وارد می كند و تمامی اعصاب بدن را درگیر می كند و این آسیب عضلاتی باعث اختلال حسی حركتی تار های صوتی می شود و این باعث می شود چین های صوتی به هم نزدیك نشوند و فرد دچار مشكل شود.

آقادوست ادامه داد: مشاهده می شود فرد پس از ترخیص از بیمارستان در هفته های بعد دچار تنفس آلودگی، صدای گرفته وغیره شود و حتی مشكلات تنفسی آن باقی بماند. كرونا از بین می رود، اما علائم گرفتگی صدا باقی می ماند. در مواردی دیده شده فرد با صدای خوب از بیمارستان ترخیص شده، اما بعد از چند هفته فلجی تار صوتی در او نمایان شده است.

او با اشاره به اینكه بیش از نیمی از افرادی كه به كرونا مبتلا و در بیمارستان بستری می شوند، انواع مختلف مشكلات صدا و حنجره را ممكن است تجربه كنند، تصریح كرد: درصورتی كه فلج صوتی ایجاد شود فرد باید حتما تحت ویزیت پزشك گوش و حلق بینی قرار گیرد و اگر مداخله زودهنگام صورت گیرد معمولا آثار فلجی سه تا 12 ماه از بین می رود و اگر از بین نرفت احتمال ماندگاری آن بسیار زیاد است.
   تاریخ: ۰۹:۰۳ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۹۷