دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

« تریاژ توانبخشی »، به پیشگیری از مشكلات جسمی و روانی در دوره سالمندی كمك می كند
 
رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی پیشنهاد داد؛

« تریاژ توانبخشی »، به پیشگیری از مشكلات جسمی و روانی در دوره سالمندی كمك می كند

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همزمان با هفته سالمندان، « راه اندازی تریاژ توانبخشی » را پیشنهاد داد و آن را راهی برای پیشگیری از مشكلات جسمی و روانی در دوره سالمندی و ارائه خدمات مورد نیاز توانبخشی به سالمندان عنوان كرد.

دكتر امین اجلی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، در این باره گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می تواند اولین تریاژ توانبخشی در كشور را تجربه كند، چرا كه نیروهای متخصص مورد نیاز در سه حوزه توانبخشی، سلامت روان و سلامت اجتماعی در اختیار این دانشگاه است، ضمن آنكه امكاناتی مانند تنها بیمارستان توانبخشی كشور، تحت نظارت این دانشگاه فعالیت می كند و می تواند اولین تجربه « تریاژ توانبخشی » از بیمارستان توانبخشی رفیده آغاز شود.

وی اظهارداشت: مفهوم تریاژ، جداسازی و تفكیك است و هم اكنون در سطح دوم خدمات نظام سلامت (درمان) و در اورژانس مراكز درمانی، تریاژ وضعیت جسمی بیماران مراجعه كننده به اورژانس را در چهار سطح دسته بندی می كند و براساس سطح بندی بیماران، كادر درمان متوجه خواهد شد كه چه سطح از خدمات را باید به هر یك از بیماران ارائه بدهد.

وی افزود: در واقع در تریاژ سطح دوم خدمات نظام سلامت (درمان)، بیماران به خواست خودشان و بصورت مستقیم به اورژانس و مراكز درمانی مراجعه می كنند، ولی جمعیت سالمندان جامعه كه افزایش روزافزون پیدا كرده است، خودشان به دلیل محدودیت های مختلف، مراجعه ای به مراكز درمانی ندارند، و از مشكلات جسمی و روانی رنج می برند، درصورتی كه پیش از اینكه به این مرحله برسند، اگر مورد اقدامات پیشگیری بلحاظ بیماری های دوران سالمندی قرار می گرفتند، شدت بیماری و مشكلات در این دوران افزایش نمی یافت و یا مورد درمان و توانبخشی بموقع قرار می گرفت.

دكتر اجلی با اشاره به اینكه خدمات پیشگیری و خدمات توانبخشی، بترتیب سطح اول و سوم نظام سلامت را تشكیل می دهند، گفت: هم اكنون افراد جامعه از خدمات پیشگیری برای جلوگیری از مشكلات جسمی و روانی در دوران سالمندی استفاده نمی كنند و در دوره سالمندی نیز به دلیل ناتوانی در مراجعه به مراكز توانبخشی، نداشتن حامی، ابتلا به افسردگی و یا عدم بضاعت مالی، از خدمات توانبخشی بی بهره اند.

وی با ارائه پیشنهاد " راه اندازی تریاژ توانبخشی " برای این قشر از جامعه، توضیح داد: همانطور كه وضعیت بیماران در تریاژهای درمانی مورد ارزیابی قرار می گیرند، می توان سالمندان را در تریاژ توانبخشی، مورد ارزیابی جسمی و روانی قرار داد و برای عملی كردن این پیشنهاد، می توانیم از پرستاران حوزه توانبخشی و یا افراد آموزش دیده به این منظور، استفاده كنیم و با مراجعه این افراد به محل های تجمع سالمندان، مانند كانون های بازنشستگان، پارك ها، فرهنگسراهای محلات و یا حتی در منزل آنان، وضعیت جسمی و روانی سالمندان را مورد ارزیابی قرار داده و آنان را نیز مانند چهار سطح تریاژهای درمانی، دسته بندی كنیم.

این متخصص حوزه پرستاری و عضو هیات علمی دانشگاه، با مطابقت دادن چهار سطح ارزیابی بیماران كه هم اكنون در تریاژهای درمانی اورژانس مراكز درمانی اجرا می شود، با چهار سطح ارزیابی وضعیت سالمندان كه می توان برای تریاژ توانبخشی پیش بینی كرد، گفت: هم اكنون، سطح چهار تریاژ بیماران در درمان، نشانگر وضعیت بیمار بگونه ای است كه كادر درمانی فرصت لازم برای ارائه خدمت را دارد، و همین سطح را اگر با سطح چهار تریاژ توانبخشی مطابقت بدهیم، می توانیم سطح چهار تریاژ توانبخشی را به پیشگیری از مشكلاتی مانند فشارخون، دیابت، افسردگی و ... در سالمندان اختصاص بدهیم كه با یك سری آموزش ها به سالمندان، آنان را در پیشگیری از بیماری های جسمی و روانی كمك كند.

دكتر اجلی افزود: معنی سطح سوم تریاژ درمانی، رسیدگی به بیمار در اولین فرصت است، كه با مطابقت دادن آن در تریاژ توانبخشی، می توانیم سطح سوم خدمات در این تریاژ را به سالمندانی اختصاص بدهیم كه با علائم ابتدایی مشكلات جسمی و روانی روبه رو شده و كم كم این علائم بروز كرده است، و لذا باید در اولین فرصت، خدمات توانبخشی دریافت كنند.

وی، سطح دوم تریاژ درمانی را وضعیت اورژانسی و فوری برای بیمار ذكر كرد كه معادل آن در تریاژ توانبخشی، تشخیص بروز مشكلات جسمی یا روانی است كه باید مداخلات توانبخشی برای فرد سالمند اجرا شده و خدمات فوری به او ارائه شود.

وی همچنین سطح یك تریاژ درمانی برای بیماران را نیز توصیف وضعیت بد بیماران و ارائه بلافاصله و بی درنگ خدمات درمانی به آنان عنوان كرد و افزود: معادل این سطح از تریاژ درمانی را در تریاژ توانبخشی، نشانگر مشكلات جدی در سالمند و دستور بستری برای او، جهت ارائه خدمات مستمر و روزانه توانبخشی به سالمند خواهد بود.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، هدف از اجرای تریاژ توانبخشی را « پیشگیری و توانبخشی » سالمندان ذكر كرد و گفت: با توجه به رسالت این دانشگاه در حوزه توانبخشی و رویكرد تخصصی آن در این حوزه، می توان این خدمات را در بستر جامعه تعریف كرد (خدمات جامعه محور)، و بیمارستان توانبخشی رفیده نیز پیشگام اجرای این تریاژ به عنوان اولین تجربه در كشور باشد.

دكتر اجلی تصریح كرد: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می تواند با كمك سازمان بهزیستی و یا شهرداری تهران، راه اندازی تریاژ توانبخشی برای سالمندان را بصورت آزمایشی از محلات و یا بعضی از مناطق شهرداری تهران آغاز كند و بتدریج با رفع نقاط ضعف آن، ارائه این نوع خدمات را به مناطق بزرگتر گسترش داده و جمعیت بیشتری از سالمندان، را تحت پوشش قرار بدهد.

وی اظهار داشت: می توان افرادی را برای كار در تریاژ توانبخشی آموزش داد و یا از پرستاران كه بصورت چند بعدی تربیت می شوند و آشنایی اولیه با مشكلات جسمی، روانی و عضلانی دارند، استفاده كرد، تا پس از ارزیابی اولیه سالمندان، و با توجه به شرایط جسمی و روانی آنان، دسته بندی در یكی از چهار سطح تریاژ توانبخشی انجام شود و سپس، متخصصان توانبخشی جسمی و روانی براساس نیاز هریك از سالمندان، وارد عمل شده و با ارائه خدمات توانبخشی، به پیشگیری و یا توانبخشی سالمندان كمك كنند.

گفتنی است؛ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مركز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی)، از طریق مراكز درمانی تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به این سه حیطه فعالیت دانشگاه اقدام می كند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۴:۳۴ - ۱۶/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۸