دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: ایران كماكان مستعد پیدا شدن سویه های جدید كرونا است
 
دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی فسا
div" title="مشاهده تصویر">معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: ایران كماكان مستعد پیدا شدن سویه های جدید كرونا است
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران كماكان می تواند مستعد پیدا شدن سویه های جدید باشد كه این سویه ها با سرایت پذیری بالاتر هم می توانند باشند.

به گزارش وبدا، دكتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه یكی از اقدامات بسیار مهمی كه در بحث كنترل و مراقبت از اپیدمی كووید در دنیا در كنار تمام كارهای دیگر انجام می شود، مراقبت ژنریك كووید است، گفت: در دنیا با شدت و ضعف متفاوتی به این امر پرداخته می شود. بالطبع در كشورهای پیشرفته تعداد نمونه هایی كه ماهیانه مورد بررسی قرار می گیرند خیلی بیشتر بوده و در كشورهایی با درآمد متوسط و كمتر به دلیل هزینه های بالا، این تعداد كمتر است.

وی در ادامه با ذكر این نكته كه در ایران هم این موضوع در برخی مراكز اجرایی شده است، گفت: دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران و مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی به طور فعال در این برنامه مشاركت دارند. براساس گزارش مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم پزشكی بهزیستی در شهریور ماه 230 نمونه، بررسی توالی یابی به روش سنگر انجام شده است. این 230 نمونه از استان های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، البرز و مركزی بوده است كه براساس بررسی های صورت گرفته بر روی این نمونه ها 85.2 درصد سویه های كرونا، دلتا بوده است.

ایران كماكان مستعد پیدا شدن سویه های جدید كرونا است

دكتر نجفی ادامه داد: نكته مهم و جالب این است كه در واقع در 34  عدد از این نمونه ها (تقریبا 15 درصد) سویه های دلتا با جهش های اضافه پیدا شده كه این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده این است كه كشور ما كماكان می تواند مستعد پیدا شدن سویه های جدید باشد كه این سویه ها با سرایت پذیری بالاتر هم می توانند باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح كرد: آنچه كه از یافته های این بررسی به دست می آید آن است كه در واقع نرخ متوسط هرجهش به ازای هرفرد حدود 4.1 است؛ به عبارت دیگر در 230 نمونه ای كه بررسی شده حدود 950 جهش مشاهده شده كه این آمار به ما نشان می دهد كشور كماكان به واكسیناسیون با سرعت بالا كه طی یك تا دو ماه اخیر شاهد آن هستیم، احتیاج دارد.

نوع واكسن در چنین اپیدمی مهم نیست

وی افزود: هرچه میزان پوشش واكسیناسیون بالاتر رفته و با سرعت بالاتری هم افزایش پیدا كند سبب خواهد شد كه جهش های كمتری را ببینیم و سرعت پیدایش جهش ها هم كمتر شود.

دكتر نجفی در پایان با تاكید بر اینكه این یكی از استراتژی هایی است كه به كنترل اپیدمی در دنیا  كمك می كند، عنوان كرد: توقعی كه ما از همه مردم داریم این است كه اگر هنوز واكسینه نشده اند حتما اقدام كنند. نوع واكسن در چنین اپیدمی خیلی مهم نیست و آنچه اهمیت دارد استفاده از اولین واكسن در دسترس است.
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۰۹:۱۹ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸