دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جولان شهریه در برخی مهدهای كودك/ اما و اگرهای واگذاری مهدهای كودك از بهزیستی به آموزش و پرورش
 
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دست مادرش را محكم گرفته است و رها نمی كند، آرام به اطراف نگاه می نگرد و بازی بچه ها را از زیر نظر می گذراند، باید یك سال تحصیلی را در محیطی به دور از خانه سپری كند اما تصور دقیقی از آنچه كه قرار است رخ دهد، ندارد.

دیگری با شوق و ذوق بیشتری به همسالانش می پیوندد و خیلی راحت در جمع كلاس حاضر می شود، اینجا نگاه های كودكانه حرف های بسیاری برای گفتن دارند و والدین كودكان شان را با هزار امید به مهدهای كودك می سپارند.

گوشه و كنار شهر را كه سر بزنی قیمت ها متفاوت است، اما آنچه مسلم به نظر می رسد نرخ بالای شهریه در بیشتر مهدهای كودكی است كه سال گذشته شرایط خوبی را تجربه نكردند و تعدادی از آنها از گوی رقابت حذف شدند.

كرونا همانگونه كه بر مشاغل مختلف آسیب رساند، مهد كودك ها را نیز بی نصیب نگذاشت و با كمرنگ شدن حضور كودكان در مهدها رنگ و بوی مهدهای كودك به سردی گرایید.

امسال اما با بهتر شدن شرایط، مهدهای كودك دوباره پذیرای كودكان شدند، اما با تعداد كمتر، مهدهایی كه تعدادشان حالا كمتر از قبل شده است و برخی در هیاهوی كرونا كركره شان را پایین كشیده اند.

از همه اینها گذشته با توجه به سطح مطالبی كه در مهدها آموزش داده می شود، تعداد كم مربیان و آموزش هایی كه بیشتر در قالب بازی انجام می شود، نرخ بالای شهریه در مهدهای كودك تعجب آور است.

اگر نرخ مدارس غیردولتی و یا هزینه های یك ترم دانشگاه را با ساعت ها اموزش و كلاس های اضافه و مواردی از این قبیل با شهریه مهدكودك ها مقایسه كنیم، به عدد و رقم های عجیبی برمی خوریم، گرچه افزایش نرخ تورم طی دو سه سال اخیر هیچ چیز را بی بهره نگذاشت و افزایش قیمت غیرمنطقی در مورد همه چیز ایجاد شد اما برای حدود 7 الی 8 ماه حضور در مهدكودك نرخ های 9 الی 10 میلیون تومانی و گاهی هم بیشتر رقم های عجیبی است كه والدین را از سپردن كودكان شان به این محیط منصرف می كند.

گرچه این عددها بدون احتساب افزایش 32 درصدی است كه قرار بود امسال لحاظ شود اما تصمیم بر آن شد كه نرخ ها بر اساس عدد و رقم های سال گذشته باشد.



سال پیش بحث نقل و انتقال مهدهای كودك و پیش دبستانی از بهزیستی به آموزش و پرورش كلید خورد و اكنون هم به صورت كامل واگذار نشده است؛ چرا كه همزمانی این نقل و انتقال با شیوع كرونا، متضرر شدن مهدكودك ها و تعطیلی برخی از آنها این روند را كمی كند كرد، از این رو بر اساس نظر سازمان تعلیم و تربیت كودك كه در پی این انتقال تشكیل شد، مقرر گردید مهدهای كودك امسال هم با همان ضوابط سابق بهزیستی و بدون اعمال افزایش 32 درصدی شهریه به كار خود ادامه دهند تا در فرصت مناسب انتقال به طور كامل صورت گرفته و شرایط كمی بهبود یابد، نكته قابل توجه در این میان آن است كه مهدهای كودك بر خلاف شهریه های بالایی كه دریافت می كنند، به لحاظ مالی نیز شرایط مناسبی ندارند.

مقام معظم رهبری مستقیما به بحث انتقال مهدكودك ها به آموزش و پرورش ورود كردند

در این راستا رئیس اداره مدارس و مراكز غیردولتی و توسعه مشاركت های آموزش و پرورش فارس، درباره كلیات انتقال مدیریت مهدهای كودك از بهزیستی به آموزش و پرورش گفت: به دلیل چالشی كه در حوزه مهدهای كودك میان بهزیستی و آموزش و پرورش وجود داشت، مقام معظم رهبری به شخصه ورود كرده و با توجه به اهمیت این دوران، مدیریت مهدهای كودك را به طور كامل به آموزش و پرورش واگذار كردند.

یزدان دشتیان در گفتگو با فارس افزود: تشكیل سازمانی تحت عنوان سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك اولین گام در این راستا بود و در هر استان كارگروهی تحت عنوان كارگروه انتقال با حضور مسوولان آموزش و پرورش هر استان و دو نماینده از بهزیستی تشكیل شد و آموزش و پرورش تمام موارد را بر عهده گرفت.

وی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، بسیاری از كارها بر اساس قوانینی است كه در بهزیستی لحاظ شده بود اما در مورد بحث شهریه علی رغم اعلام افزایش 32 درصدی شهریه مهدهای كودك این رقم لحاظ نشد و بنا شد شهریه بر اساس نرخ سال قبل اخذ شود.

دشتیان در ادامه با اشاره به شرایط نامناسب مهدهای كودك در ایام كرونا، عنوان كرد: متاسفانه سال گذشته مهدهای كودك تعطیل بودند و به لحاظ مالی آسیب فراوانی دیدند تا جایی كه تعدادی از مهدها تعطیل شدند.

وی با ارائه آمار مهدها در سال تحصیلی 1399-1400 گفت: در این سال تحصیلی تعداد هزار و 27 مهدكودك در كل استان فعال بوده اند كه امسال این عدد كاهش یافته است.

رئیس اداره مراكز و مدارس غیردولتی و توسعه مشاركت های آموزش و پرورش فارس درباره نرخ شهریه مهدهای كودك توضیح داد: پذیرش نوآموزان در مهدهای كودك و پیش دبستانی بر اساس ساعات مشخص، نرخ معینی دارد اما اگر كودكی ساعات اضافه تری در مهد بماند قطعا باید مبلغی مازاد بر شهریه مشخص شده بپردازد.

وی با تاكید بر اینكه در مهدهای كودك، پیش دبستانی ها و مدارس غیر دولتی چیزی به عنوان مشاركت یا كمك های مردمی وجود ندارد، گفت: اگر والدین به همچین مواردی برخورد كرده و یا احساس كنند شهریه مهدی نامتعارف است، می توانند با مراجعه به واحد شكایات خواستار رسیدگی به موضوع شوند.

تاكید بر بحث محتواهای آموزشی نیز موضوع مهم دیگری است كه در مهدها و پیش دبستانی ها بسیار حائز اهمیت است.

از انجایی كه شكل گیری شخصیت كودكان از همان دوران مهد و پیش دبستان اتفاق می افتد كیفیت آموزش در این سنین اهمیتی دوچندان می یابد.

از این رو بحث كیفیت محتواهای آموزشی را نیز در این مراكز از سوی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس پیگیری كردیم.

تنها، محتواهای آموزشی تولید شده توسط فارس و 4 استان دیگر مورد تایید است

محمد فیاض پور در این باره به خبرنگار فارس گفت: چارت كلی مدیریت مهدهای كودك را سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك مشخص می كند كه بر این اساس آموزش و پرورش وظیفه نظارت، آموزش و تهیه تولید محتوا را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینكه در حال حاضر محتواهای آموزشی در حال تهیه و چاپ است، گفت: خوشبختانه استان فارس به همراه چهار استان دیگر در زمینه تولید محتواهای آموزشی برای گروه سنی مهد و پیش دبستان فعالیت می كند و تولید محتوای فارس مورد تایید سازمان تعلیم و تربیت است و مجوزهای لازم را دارد، از این رو بحث كیفیت محتوا در استان فارس قایل تایید است.

فیاض پور افزود: امسال با توجه به پذیرش تعداد كم نوآموزان، كلاس های مهد و پیش دبستان به صورت حضوری و با تعداد اندك برگزار می شود و گاهی به صورت تركیبی(حضوری و مجازی) در حال برگزاری است.

وی افزود: در مهدهای كودك تلاش می شود تا با توجه به حساسیت سنی كودكان محتواهای تایید شده همراه با بازی آموزش داده شود و كودكان از همان سنین ابتدایی به بحث آموزش علاقه مند شده و در نهایت برای ورود به مدرسه آماده شوند.

علی رغم همه آنچه گفته شد در برخی مهدهای كودك سطح استان به ویژه شیراز به مواردی برخورد می كنیم كه در كنار اخذ شهریه های بالا برخوردهایی را دارند كه متناسب با شان سومین حرم اهل بیت(ع) و یك استان فرهنگی و مذهبی نیست.

پخش برخی موسیقی ها، نوع پوشش كادر مهدكودك ها، نوع برخورد با حیوانات و ... از جمله مسائلی است كه علاوه بر تولید محتوا باید به آنها نیز با وسواس بیشتری توجه كرد و به اثرات جبران ناپذیری كه به روح و روان كودكان وارد می كند بود.

انتهای پیام/ن
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۹:۱۰ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۰